• 1
  • 2
2013-12-24, 00:10
Medlem
Hejsan!
Jag har funderat länge och väl i många år men det har aldrig blivit något så nu tänkte jag dra igång!
Mitt mål är att bli rik. Många har olika uppfattning av vad rik är för något så jag tänkte förklara vad rik är för mig.
I min värld börjar man bli rik vid 1 000 000;- plus på sina tillgångar, gärna på kontot.
Men så klart strävar jag efter mer. Jag kan inte vara sämre än någon annan här inne!
Min lön pendlar mellan 24 000 - 32 000;- beroende på hur mycket jag jobbar och dom det är natt respektive dag. Så som jag lagt upp min budget så utgår jag från den lägsta lönen. Jag har aldrig levt snålt en längre tid så jag höftar lite i mina uträkningar men allt borde gå fint
__________________________________________________ __________________________________

Min uppdelning av inkommen lön kommer bli så här:

Fasta utgifter: Hyra 2 500;-. Andra räkningar, bil med mera 2 500;-. Mat 4 000;-.

Projekt: (Min Hobby) Köpa och sälja saker. Även fordonskostnader, skador, nyköp mm... 7 500;-

Tillgångar: Dom här pengarna får bara gå till "Tillgångar". Saker som inte tappar värde. Lägenheter mm. Det är det här kontot som jag ska försöka få så stort som möjligt. 7 500;-

__________________________________________________ _____________________________________

Mitt första delmål är att dra ihop 100 000;-.
Med dom pengarna har jag tänk att köpa mig en lägenhet som det är tanken att jag ska hyra ut för att få den att betala sig själv. Självklart för en hyra som täcker alla kostnader för slitage mm...

Sen var min tanke att jag skulle köpa en ny lägenhet varje år i 3 år.

3 Lägenheter. 500 000;- styck. efter 10 - 13år kan dom säljas för minst 1 500 000;-

__________________________________________________ __________________________________
Jag tänkte uppdatera så långe intresse finns!
Jag är inget snille men jag vet vad jag vill och jag kommer försöka in i det sista.
Jag tar gärna råd av folk som kan och vill dela med sig. Jag vet att det inte vimlar av dom på flashback men jag tycker ändå det är ett roligt projekt och vill ha lite synpunkter och så under resans gång.
Citera
2013-12-24, 00:13
Medlem
Muppers avatar
Verkar som att lägenhetsinvesteringar verkar vara din röda tråd, akta dig för bostadskraschen bara!
Citera
2013-12-24, 00:18
Medlem
Tycker att vi alla här inne kan donera 1 kr var så hjälper vi TS lite på vägen iaf.
Citera
2013-12-24, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mupper
Verkar som att lägenhetsinvesteringar verkar vara din röda tråd, akta dig för bostadskraschen bara!

Ja jag ser det min väg till pengar, iaf i början. Men om så är fallet återstår att se.

Utveckla gärna bostadskrashen!? Jag ser iaf för tillfället bostäder som en ganska så säker investering.

Mvh
Citera
2013-12-24, 00:41
Medlem
Jeffry122s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Buktryck
Med dom pengarna har jag tänk att köpa mig en lägenhet som det är tanken att jag ska hyra ut för att få den att betala sig själv. Självklart för en hyra som täcker alla kostnader för slitage mm...

3 Lägenheter. 500 000;- styck. efter 10 - 13år kan dom säljas för minst 1 500 000;-

Jag är rätt full nu så kanske har läst helt fel men hur exakt skulle det gå till?
Känns som att om du pantar burkar i 13 år så blir du fortare rik.
Citera
2013-12-24, 00:49
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ja jag ser det min väg till pengar, iaf i början. Men om så är fallet återstår att se.

Utveckla gärna bostadskrashen!? Jag ser iaf för tillfället bostäder som en ganska så säker investering.

Mvh

I vad för framtida attraktivt område får du en lägenhet för 500.000 som kommer öka 3ggr i värde?

Sedan är väll priserna rätt höga idag. Du chansar väll på att priserna kommer fortsätta upp då. En annan sak hade det väll varit om man köpt för 10-20år sedan.

Men spekulerar bara.
Citera
2013-12-24, 01:00
Medlem
Soulsurfers avatar
Citat:

Fasta utgifter: Hyra 2 500;-. Andra räkningar, bil med mera 2 500;-. Mat 4 000;-.

Projekt: (Min Hobby) Köpa och sälja saker. Även fordonskostnader, skador, nyköp mm... 7 500;-

Tillgångar: Dom här pengarna får bara gå till "Tillgångar". Saker som inte tappar värde. Lägenheter mm. Det är det här kontot som jag ska försöka få så stort som möjligt. 7 500;-

4000 kr på mat, är detta inte väldigt mycket? Om du äter ute mycket är det nog fullt möjligt att komma upp i den summan, men annars? Jag lägger normalt sätt 1500 kr på mat varje månad och jag klarar bra på detta utan att snåla, men ibland sticker det iväg mot 2000 kr som värst, men absolut inte mer än så. Då äter jag aldrig ute.

Måste du ha bil? Det är väldigt dyrt och det finns mycket pengar att spara där om man vill och har möjlighet att klara sig utan bil. Jag förstår att det kan vara i princip omöjligt om man behöver den för att ta sig till jobbet, men bor man i en stad eller hyfsat nära så är knappast bil ett måste. Bara några funderingar. Din hyra är väldigt låg så det är alltid något!
Citera
2013-12-24, 01:35
Medlem
Lillknoddens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soulsurfer
4000 kr på mat, är detta inte väldigt mycket? Om du äter ute mycket är det nog fullt möjligt att komma upp i den summan, men annars? Jag lägger normalt sätt 1500 kr på mat varje månad och jag klarar bra på detta utan att snåla, men ibland sticker det iväg mot 2000 kr som värst, men absolut inte mer än så. Då äter jag aldrig ute.

Måste du ha bil? Det är väldigt dyrt och det finns mycket pengar att spara där om man vill och har möjlighet att klara sig utan bil. Jag förstår att det kan vara i princip omöjligt om man behöver den för att ta sig till jobbet, men bor man i en stad eller hyfsat nära så är knappast bil ett måste. Bara några funderingar. Din hyra är väldigt låg så det är alltid något!

Precis håller helt med här, alla vill väl "bli rika" men det som skiljer de som blir det mot de som misslyckas är i 90 % utgifterna skulle jag påstå. Att "slösa" så där mycket pengar, för det är att slösa för någon som verkligen vill bli rik kommer aldrig att fungera. Du kanske kan samla ihop 1 miljon på 10-13 år men vet inte om det är så mycket att hurra för. Men lycka till!
Citera
2013-12-24, 01:48
Medlem
Bra plan satsa hårt! Utan det får du aldrig veta, tro mig!
Citera
2013-12-24, 10:16
Medlem
En miljon i vinst efter 10 år på 100 000 satsat innebär en årlig avkastning på ~26 %. Om 26 % i årlig avkastning i en låginflationsekonomi är rimligt/troligt tycker jag du ska fundera på.
Citera
2013-12-24, 10:33
Medlem
Optirocs avatar
Citat:

Mvh
Så länge bostadsmarknaden fylls på med unga som också vill göra bostadskarriär så är nog priserna iallafall stabila. Priserna kan ju bara gå uppåt är tanken. När räntan börjar stiga kommer folk behöva tänka om. Den billiga ettan för 2 miljoner blir helt plötsligt väldigt dyr per månad. Priserna fortsätter därför inte upp, utan går till och med kanske ner.

Då tror jag ungarna som vill göra bostadskarriär avvaktar, alternativt saknar pengar för att äga bostäderna som nu kostar nästan dubbelt så mycket per månad i ränta och så börjar spiralen nedåt istället.

Frågan är bara hur lång tid det är kvar till räntan är uppe i 4-5 %.
Citera
2013-12-24, 11:05
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Hejsan!
Jag har funderat länge och väl i många år men det har aldrig blivit något så nu tänkte jag dra igång!
Mitt mål är att bli rik. Många har olika uppfattning av vad rik är för något så jag tänkte förklara vad rik är för mig.
I min värld börjar man bli rik vid 1 000 000;- plus på sina tillgångar, gärna på kontot.
Men så klart strävar jag efter mer. Jag kan inte vara sämre än någon annan här inne!
Min lön pendlar mellan 24 000 - 32 000;- beroende på hur mycket jag jobbar och dom det är natt respektive dag. Så som jag lagt upp min budget så utgår jag från den lägsta lönen. Jag har aldrig levt snålt en längre tid så jag höftar lite i mina uträkningar men allt borde gå fint

__________________________________________________ _____________________________________

Jag tänkte uppdatera så långe intresse finns!
Jag är inget snille men jag vet vad jag vill och jag kommer försöka in i det sista.
Jag tar gärna råd av folk som kan och vill dela med sig. Jag vet att det inte vimlar av dom på flashback men jag tycker ändå det är ett roligt projekt och vill ha lite synpunkter och så under resans gång.
Lägenheterna kommer inte att öka 3x i värde, bostadsmarknaden är ren spekulation och du vet väl historien om vad som hände med tulpanhandeln under 1600-talet...

Angående utgifter så borde du skippa bil (enorm utgift), dra ner på mat (hur får du 4k att gå till mat? Ät inte ute varje dag).

Lägenheter kan tappa värde och dessutom snabbt, det är ingen "säker" investering oavsett vad dina päron/vänner sagt. Investera i värdepapper istället, ETF:s/indexfonder. Dessa ökar alltid i värde eftersom att marknaden alltid växer, och när den slutat växa så ligger alla jävligt illa till och ekonomin kraschar/WW3 är här.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in