2013-12-23, 23:18
Medlem
Tänkte försöka mig på att göra oxfilé wellington till jul då, men min polare och hans flickvän är dessvärre muslimer. Bortsett från hans religion och om man åsidosätter det alternativet att man ska konvertera honom, vad kan man använda istället för prosciutto? Tänkte följa Gordon Ramsays recept i övrigt.

Går en bearnaisesås ihop med det eller ska annat ätas bredvid?
Citera
2013-12-23, 23:25
Medlem
Sebzors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laxirius
Tänkte försöka mig på att göra oxfilé wellington till jul då, men min polare och hans flickvän är dessvärre muslimer. Bortsett från hans religion och om man åsidosätter det alternativet att man ska konvertera honom, vad kan man använda istället för prosciutto? Tänkte följa Gordon Ramsays recept i övrigt.

Vet inte riktigt vad du ska ersätta det med.

Som sås borde du välja Madeirasås, finns massor av recept på google!
Citera
2013-12-23, 23:26
Medlem
gockeligocks avatar
Helt enkelt utelämna skinkan och salta extra kan vara ett alternativ. Inte lätt att ersätta fläsk med med något annat tycker jag. Rökolja om man vill ha röksmak. Men för helvete inte bea till Wellington! Rödvins/ madeira/ portvinssås ska det vara. Lycka till!
Citera
2013-12-24, 01:48
Medlem
JerryCottons avatar
Du kan ju använda dig av bresaola istället.
Citera
2013-12-24, 02:05
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
Du kan ju använda dig av bresaola istället.

Det är en idé, verkligen inte dumt. Jag funderade kring gravlax. Firren kommer att bli överkokt men sältan och en del av fuktigheten/fettet kanske kan rädda den som ett alternativ.

Dock inte nåt jag testat, jag älskar griskött. Ersätta det med nåt annat är ju att köpa ner sig.

Det går inte att liksom mörka att det är gris i maträtten? dom lär ju inte dö i alla fall. Och käkar dom det ovetandes så bryter dom (vad jag vill minnas) inte mot nån regel. Men det kanske är lite taskigt ändå. Har bara svårt för sådana påbud, men kul att TS respekterar det.
Citera
2013-12-24, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Laxirius

Som jag har förstått det används inte prosciutto i en riktigt klassiska biff Wellington. Då har man istället pannkakor för att skydda smördegen från vätskan från köttet. Dock tycker jag bresaola lät som en väldigt bra ide. Bidrar även med lite mer smak än pannkakor.
Citera
2013-12-24, 11:13
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrKeso
Som jag har förstått det används inte prosciutto i en riktigt klassiska biff Wellington. Då har man istället pannkakor för att skydda smördegen från vätskan från köttet. Dock tycker jag bresaola lät som en väldigt bra ide. Bidrar även med lite mer smak än pannkakor.

Mja, det vete fan... det jag har sett är att man kan flytta fläsket till duxellmassan som i http://www.recept.nu/per-morberg/var...ed-madeirasas/

Men den med pannkaka kan väl inte vara originalet...

Har du nåt trevligt recept på en utan fläsk så har du ju löst TS hela problem.
Citera
2013-12-24, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Mja, det vete fan... det jag har sett är att man kan flytta fläsket till duxellmassan som i http://www.recept.nu/per-morberg/var...ed-madeirasas/

Men den med pannkaka kan väl inte vara originalet...

Har du nåt trevligt recept på en utan fläsk så har du ju löst TS hela problem.

Här är ett recept från Michel roux jnr som inte innehåller fläsk.
http://www.bbc.co.uk/food/recipes/beef_wellington_22208

Finns väl inget ett enda sant recept då inget säkert ursprung verkar finnas för biff wellington.
Citera
2013-12-24, 22:28
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrKeso
Här är ett recept från Michel roux jnr som inte innehåller fläsk.
http://www.bbc.co.uk/food/recipes/beef_wellington_22208

Finns väl inget ett enda sant recept då inget säkert ursprung verkar finnas för biff wellington.

Sedär, nu har du räddat TS muslim eller vad han nu var.

Snyggt snokat, jag hittade inget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in