• 1
  • 2
2013-12-23, 21:43
Medlem
Casings avatar
Tjenis! Dom flesta äpple användarna vet ju att man kan dela sitt nät med internetdelning så man får internet på sin laptop eller annan wifi-enhet.

Nu undrar jag om det att går att göra tvärtom eller motsatt, då jag har internet tillgång på min MBP men inte på telefonen, och jag behöver köra appar med wifi från telefonen...

Kan laptopen dela sitt internet till en Iphone 4S?
Citera
2013-12-23, 21:45
Bannlyst
Ja det går.
Citera
2013-12-23, 21:47
Medlem
Casings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zvennen
Ja det går.

Vill du elaborera och berätta hur man gör?
Citera
2013-12-24, 05:35
Medlem
smurfehs avatar
Systeminställningar -> Delning

Hårdvara - Mac > Köpråd - Mac: Bärbart -> Programvara - Mac OS

/Mod
Citera
2013-12-24, 16:21
Bannlyst
Systeminställningar > Delning > Internetdelning
Citera
2013-12-24, 18:14
Medlem
Casings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N00bmeup
Systeminställningar > Delning > Internetdelning

Försökte följa ett youtubeklipp men jag kan inte dela med ut via airplay, för den finns helt enkelt inte...

Är det kanske att man inte kan dela ut wifi om man tar emot internet via wifi?
Citera
2013-12-24, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Casing
Försökte följa ett youtubeklipp men jag kan inte dela med ut via airplay, för den finns helt enkelt inte...

Är det kanske att man inte kan dela ut wifi om man tar emot internet via wifi?

Airplay är en teknik för att skicka ljud/bild via Wifi...

Nej, du kan inte ta emot internet via Wifi, och dela det via Wifi samtidigt

Men om du har tillgång till Wifi på datorn så borde du väl kunna logga in på samma nätverk på mobilen?
Citera
2013-12-24, 18:26
Medlem
Casings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rixton
Airplay är en teknik för att skicka ljud/bild via Wifi...

Nej, du kan inte ta emot internet via Wifi, och dela det via Wifi samtidigt

Men om du har tillgång till Wifi på datorn så borde du väl kunna logga in på samma nätverk på mobilen?

Ja man tycker det, men när jag har full täckning på laptopen har jag knappt en plupp på telefonen och så försvinner nätet hela tiden, fungerar kanske 1 minut per timme :/
Citera
2013-12-24, 19:16
Medlem
tzjs avatar
Citat:
Ja man tycker det, men när jag har full täckning på laptopen har jag knappt en plupp på telefonen och så försvinner nätet hela tiden, fungerar kanske 1 minut per timme :/

Du fixar internetdelning i systeminställningar. Klicka i rutan internetdelning och justera inställningarna för dina behov.
Citera
2013-12-27, 14:17
Medlem
Casings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tzj
Du fixar internetdelning i systeminställningar. Klicka i rutan internetdelning och justera inställningarna för dina behov.

Verkar inte fungera att dela wifi från laptopen om man tar emot internet via wifi också...

:/
Citera
2013-12-27, 23:58
Medlem
systems avatar
Citat:
Verkar inte fungera att dela wifi från laptopen om man tar emot internet via wifi också...

:/
Stämmer. Apple har av någon jävla anledning strypt detta. Eller iallafall gjort det betydligt krångligare. Jag har inte orkat gräva mig vidare i problematiken då det inte varit något problem, men nu, för att du ställer frågan till sin spets, så gör det mig förbannad.
Citera
2013-12-30, 00:16
Medlem
Casings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av system
Stämmer. Apple har av någon jävla anledning strypt detta. Eller iallafall gjort det betydligt krångligare. Jag har inte orkat gräva mig vidare i problematiken då det inte varit något problem, men nu, för att du ställer frågan till sin spets, så gör det mig förbannad.

Undra om det är medvetet, snart kanske man kan köpa till nåt för 900 spänn så det funkar. Men var det inte så Airplay var? Har inte satt mig in i vad det är.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in