2013-12-23, 20:34
Medlem
Tjippmunks avatar
tidigare idag när jag skalade vitlök kände jag att fingrarna började domna bort. bara svagt. hade kokat ca 10 st hela vitlökar för att lägga in dem. började känna av det efter kanske 7-8 min eller så.
nån som har varit med om något liknande?

(till mod: lägger tråden i matlagningsavdelningen pga att jag tror att det finns fler personer här med kunskap och erfarenheter om vitlök än i tex medicinavdelningen)
Citera
2013-12-23, 20:46
Bannlyst
det enda jag vet är att vitlök är antiseptiskt (bakteriedödande)!
Citera
2013-12-23, 21:25
Medlem
Ja det är sant! En gammaldags huskur vi använder oss av i släkten är att lägga en vitlök i örat vid öroninflammation, fungerar varje gång
Citera
2013-12-23, 22:32
Medlem
Tjippmunks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueprint75
Ja det är sant! En gammaldags huskur vi använder oss av i släkten är att lägga en vitlök i örat vid öroninflammation, fungerar varje gång

Vitlök i olika former är en vanlig huskur. Många anser att det förebygger och botar förkylning. Men liksom för andra huskurer finns inga vetenskapliga bevis för en sådan effekt. Att äta vitlök i rimlig mängd har inga särskilda biverkningar, men man bör definitivt inte stoppa vitlöksklyftor i öronen eftersom de kan svälla och fastna i hörselgången.

http://www.1177.se/Skane/Fakta-och-r...ar/Forkylning/
Citera
2013-12-23, 22:33
Medlem
Tjippmunks avatar
känner fortfarande svaga domningar i fingrarna så här ca 4 timmar senare
Citera
2013-12-23, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjippmunk
Vitlök i olika former är en vanlig huskur. Många anser att det förebygger och botar förkylning. Men liksom för andra huskurer finns inga vetenskapliga bevis för en sådan effekt. Att äta vitlök i rimlig mängd har inga särskilda biverkningar, men man bör definitivt inte stoppa vitlöksklyftor i öronen eftersom de kan svälla och fastna i hörselgången.

http://www.1177.se/Skane/Fakta-och-r...ar/Forkylning/

men man stoppar ju inte in dem i hörselgången utan lägger dem ungefär på samma sätt som man bär ett par hörlurar (ej plug-in)
Citera
2013-12-24, 14:45
Medlem
Lite OT, såg att du skrev att du skalar vitlöken, ett tips om du inte redan använder detta är att lägg hela vitlöken på en skärbräda, ta sedan en bred kniv lägg den ner på vitlöken och slå till lite lätt. Lägg sedan vitlöken i en bunke med lock och skaka så kommer skalet att skiljas från klyftorna
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in