2013-12-23, 17:03
Medlem
Hej,

om man ska köpa nått på internet, vart kommer denna kortläsare in i bilden. På hemsidan där jag ska beställa finns detta fält:

Kortnummer:
Namn på kortet:
Utgångsdatum:
Säkerhetskod ( de tre sista på baksidan av kortet):

Fyllde i alla dessa o klickade på "köp", hände ingenting. Använde mig inte av kortläsaren dock, förstår inte riktigt hur jag lägger in den i ekvationen, nån som kan hjälpa mig? =)
Citera
2013-12-23, 17:44
Medlem
.Chloes avatar
Det du beskrev nyss är ett kredit/debitkort-köp på Internet, detta är alltså inte samma sak som Internetbank. Med en Internetbank kan du logga in och utföra bankärenden så som att betala räkningar, överföra pengar och köpa fonder. Till detta behöver du ett bank-ID eller bankomatkort.

Man kan använda dosan med eller utan sladd, ska du ha sladden med så installeras det ett program på datorn som sköter auktoriseringen och är det utan sladd så är det en slags matematisk ekvation som kontrollerar att kontrollsiffran och din pin-kod kan bilda ett nummer inom vissa gränser.

Citat:
Ursprungligen postat av wcanka1
nån som kan hjälpa mig?
Det beror på, för informationen du ger oss är liten. Vart försökte du handla? Kolla på sidan och se vilka kort de accepterar, är det ett maestro(gult) du har så är det mest troligt att de inte tar emot ditt kort.

Kort och gott, Internetbank är inte samma sak som kreditkortsköp på Internet.
Senast redigerad av .Chloe 2013-12-23 kl. 17:46. Anledning: stavfel
Citera
2013-12-23, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Chloe
Det du beskrev nyss är ett kredit/debitkort-köp på Internet, detta är alltså inte samma sak som Internetbank. Med en Internetbank kan du logga in och utföra bankärenden så som att betala räkningar, överföra pengar och köpa fonder. Till detta behöver du ett bank-ID eller bankomatkort.

Man kan använda dosan med eller utan sladd, ska du ha sladden med så installeras det ett program på datorn som sköter auktoriseringen och är det utan sladd så är det en slags matematisk ekvation som kontrollerar att kontrollsiffran och din pin-kod kan bilda ett nummer inom vissa gränser.

Det beror på, för informationen du ger oss är liten. Vart försökte du handla? Kolla på sidan och se vilka kort de accepterar, är det ett meastro(gult) du har så är det mest troligt att de inte tar emot ditt kort.

Kort och gott, Internetbank är inte samma sak som kreditkortsköp på Internet.

Yes upptäckte precis att det är i mitt kort bristerna satt, maestro nåt kasst frikort från handelsbanken ja fick nöär ja va 15 o ej bytt upp mig, haha äre visakort etc som gäller för o shoppa på nätet?
Citera
2013-12-23, 17:49
Medlem
.Chloes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wcanka1
Yes upptäckte precis att det är i mitt kort bristerna satt, maestro nåt kasst frikort från handelsbanken ja fick nöär ja va 15 o ej bytt upp mig, haha äre visakort etc som gäller för o shoppa på nätet?

Jag förstår. Det är alltså ett frikort du använder och detta betraktas mer som ett bankomatkort än ett kort man använder på Internet. På nätet är det Mastercard, Visa och Amex som är störst när det kommer till Internetköp.
Dock finns det affärer som tar emot maestro-kort.

Ett tips är att du köper ett så kallat Spendon-kort som är precis som ett Mastercard fast det går att köpa på Pressbyrån.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in