• 1
  • 2
2005-08-07, 21:51
Medlem
Subb[a]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Broine
Jo, jag misstänkte att det för många är en ekonomisk fråga.
Det är helt klart värt risken! Man sätter sig i planet och är då livrädd! Sen blir man mer och mer rädd ju närmare ens tur det blir. När man väl är ute ur planet är man så koncentrerad att man inte finns plats för rädsla i hjärnan. När skärmen är utfälld och man hänger där ca 900m från marken och dinglar med benen tänker man: "JAAAAA!!!!!!!". Haha, det är underbart helt enkelt. Behöver jag nämna att man har världens utsikt där uppifrån. Sen är det bara att leka lite med skärmen under den runt 5 minuter långa nedfärden till marken.
Efter ett tag kan man slappna av även under det fria fallet och den känslan är ännu bättre! Man susar mot marken i nästan 200km/h och har endast luft mellan sig och marken. Man kikar på höjdmätaren och tänker att nu är det dags. Pilotskärmen slänger man ut bredvid sig och 2-4 sekunder senare är man nere i ca 10m/s (36km/h). Landningen blir inte alls så hård som man kan tro. Man bromsar in precis innan och kan landa i princip hur mjukt som helst. I början är landningarna lite ojämnt mjuka men i genomsnitt blir det som att hoppa ner från en stol eller ett bord. När man får in snitsen kan man bara sätta ner fötterna när man tycker att det är dags.

Förlåt för OT men jag tyckte att det var dags för en "tripprapport" för att de här personerna ska masa sig iväg till den lokala fallskärmsklubben.

Hehe! Det låter helt underbart... Men tänk om skärmjäveln tjärvar, skulle aldrig ha lugnet att metodiskt rädda mig själv, om möjligt. Vettefan om jag ens skulle hinna veckla ut reserven innan man dött av skräck

Citat:
Ursprungligen postat av impieteer
Jag skulle tvärtom kunna tänka mig Alzheimers. Det är en sjukdom som skulle klä mig bra tror jag.
´

Största anledningen till att jag inte vill få den sjukdomen är att man ju alltid undrat så mycket om själva döden, så man vill ju inte vara en grönsak utan minnen när det inträffar :/ Klart, det finns många andra sjukdomar sånt som också gör att man inte förstår så mycket... men alzheimers är väl ett bra ex. Den sjukdomen är ju så hemsk mot nära och kära också.

"Vem fan är du?? VAD GÖR DU HÄR! UT!! .... men det är ju din son..." hojja. vad tragiskt :/ Som tur är är dom väl på god väg att hitta ett vaccin.
Citera
2005-08-07, 23:50
Medlem
HusqWallys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MondayMorning
Vad har du för rimliga/orimliga planer för att "lyckas" eller göra innan du dör, i livet?

mindre seriösa;

Hoppa fallskärm.

Mellanseriöst;
Fullfölja Ironman på bra tid.
Springa maraton.

Seriöst;
Skaffa ett jobb där jag blir lite känd och tjänar _MYCKET_ pengar.
Gifter mig med en riktigt snygg tjej .
Själva?

Intresant fraga...hummmm
Att lyckas i livet, maste vall vara att vara lyckig under tiden man ar upptagen med att forsoka lyckas. Leva var dag fullt ut. Da menar jag inte att springa runt och gjora massa saker. Utan om man skanner for att titta pa tv en hel kvall eller ga ut och dricka ol med goda vanner. Gor det.
Sen om man har vissa mal med livet. Sa hjalper det att vara lycklig och ha en positiv installning. Att uppna dessa mal. Kan inga krav, det ar ju bara jobbigt.

Mina mal blir nog da att vara lycklig, arlig och saja vad jag tycker.

Cliff
Citera
2005-08-08, 12:42
Medlem
Broines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Subb[a
]Hehe! Det låter helt underbart... Men tänk om skärmjäveln tjärvar, skulle aldrig ha lugnet att metodiskt rädda mig själv, om möjligt. Vettefan om jag ens skulle hinna veckla ut reserven innan man dött av skräck
I sverige måste man ha en räddningsutlösare som automatiskt löser ut reserven om man faller för fort förbi en viss höjd. Dessutom finns det på många skärmar en s.k. stevens-lina som förbinder huvudskärmen med utlösaren till reserven. Så om du trots allt skulle lyckas lossa huvudskärmen eller om den skulle lossna av sig själv löser reserven ut automatiskt.
Fler ursäkter?

Efter att ha läst lite till i tråden kom jag på att jag faktiskt inte bara har "världsliga" mål.

Jag vill bli av med min sociala fobi och få ett inre lugn, eller vad man ska kalla det. Jag har kommit ganska långt med det och är säker på att jag i framtiden kommer att kunna fungera normalt i sammanhang där man ska vara social.

Till för några år sen ville jag inte ha barn, men på nåt vänster har det smugit sig på ändå. Jag hoppas att det håller med tjejen jag har nu. Jag vill ha familj och på somrarna sitta och dricka bärs i trädgården med mina vänner. Och bara njuta av livet.

Det är mycket man vill. Undrar hur mycket som slår in? Man kanske skulle skicka ett sånt där 10-årsbrev?
Citera
2005-08-08, 20:07
Medlem
Snausers avatar
Okej Broine, du har övertalat mig. Hur mycket kostar det att få kunna göra ett hopp själv utan instruktören med sig? Och det här kanske jag får leta upp själv, men du råkar inte känna till någon fallskärmsklubb i Skåne? Helst västra delen.
Citera
2005-08-11, 01:34
Bannlyst
Oseriösa:
- Se världen.
- Chefsjobb utan större åtaganden i form av arbete men med god lön.
- Mycket matriella tillgångar.

Mindre oseriösa
- Åka Alaskan highway i en Jeep tillsammans med någon av mina bästa vänner.
- Se ovan fast korsa Australien.

Seriösa
- Må bra med mig själv i mig själv, finna det inre lugnet.
- Vara lycklig gift med en vacker kvinna. Barn är inte fel heller.
- Sitta på ålderdomshemmet och minnas, kunna dö utan att ångra något. Dö lycklig.

För att uppnå detta måste jag först och främst skaffa mig en god och gedigen utbildning. vilket jag håller på med nu. Sedan är det dags att skaffa jobb. Vad som händer sedan, vet jag inte nu, men det är iallafall minst två delmål i livet jag har framför mig.
Citera
2005-08-11, 01:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maeztroo
Oseriösa:
- Se världen.
- Chefsjobb utan större åtaganden i form av arbete men med god lön.
- Mycket matriella tillgångar.

Mindre oseriösa
- Åka Alaskan highway i en Jeep tillsammans med någon av mina bästa vänner.
- Se ovan fast korsa Australien.

Seriösa
- Må bra med mig själv i mig själv, finna det inre lugnet.
- Vara lycklig gift med en vacker kvinna. Barn är inte fel heller.
- Sitta på ålderdomshemmet och minnas, kunna dö utan att ångra något. Dö lycklig.

För att uppnå detta måste jag först och främst skaffa mig en god och gedigen utbildning. vilket jag håller på med nu. Sedan är det dags att skaffa jobb. Vad som händer sedan, vet jag inte nu, men det är iallafall minst två delmål i livet jag har framför mig.

Verkar vettigt, vad kör du för utbildning då?
Citera
2005-08-11, 02:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MondayMorning
Verkar vettigt, vad kör du för utbildning då?

Börjar läsa Civ. Ing. - Industriell ekonomi om en vecka.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in