Tja! Jag har två julskinkor á 2.500gram. Den ena kokas as we speak.
Min fråga är, när den ena är klar, kan jag bara sänka ner den andra i samma spad och fortsätta koka den? Eller blir det dålig smak på den andra skinkan?
Tack för svar
Aldrig kokat en julskinka i hela mitt liv men jag kan inte tänka mig att det skulle vara en nackdel.
Jag tillsätter ju buljong till en köttsoppa ibland för att få den mer mustig. Och det du nu har är väl just en buljong mer än en lag. Skumma av och dra eventuellt i lite nya lagerblad och kryddor efter att du råkat fiska upp dom gamla när du skummade.
Jag skulle tro (vet inte alltså) att nr2 blir bättre.
Aldrig kokat en julskinka i hela mitt liv men jag kan inte tänka mig att det skulle vara en nackdel.
Jag tillsätter ju buljong till en köttsoppa ibland för att få den mer mustig. Och det du nu har är väl just en buljong mer än en lag. Skumma av och dra eventuellt i lite nya lagerblad och kryddor efter att du råkat fiska upp dom gamla när du skummade.
Jag skulle tro (vet inte alltså) att nr2 blir bättre.
Nu är visserligen julen över men för framtida skinkkokare så kan jag berätta att det absolut inte fanns någon nackdel. Tvärtom, som christery sa, blev den andra mer smakrik än den första!
Nu är visserligen julen över men för framtida skinkkokare så kan jag berätta att det absolut inte fanns någon nackdel. Tvärtom, som christery sa, blev den andra mer smakrik än den första!
Tack för tipset. Tror långkok och mångkok är skiten. Och spadet blir en fantastiskt smakrik köttsoppa.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!