2013-12-23, 10:11
Medlem
Repeatzs avatar
Tja! Jag har två julskinkor á 2.500gram. Den ena kokas as we speak.
Min fråga är, när den ena är klar, kan jag bara sänka ner den andra i samma spad och fortsätta koka den? Eller blir det dålig smak på den andra skinkan?
Tack för svar
Citera
2013-12-23, 11:11
Medlem
christerys avatar
Aldrig kokat en julskinka i hela mitt liv men jag kan inte tänka mig att det skulle vara en nackdel.

Jag tillsätter ju buljong till en köttsoppa ibland för att få den mer mustig. Och det du nu har är väl just en buljong mer än en lag. Skumma av och dra eventuellt i lite nya lagerblad och kryddor efter att du råkat fiska upp dom gamla när du skummade.

Jag skulle tro (vet inte alltså) att nr2 blir bättre.
Citera
2014-01-11, 00:59
Medlem
Repeatzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Aldrig kokat en julskinka i hela mitt liv men jag kan inte tänka mig att det skulle vara en nackdel.

Jag tillsätter ju buljong till en köttsoppa ibland för att få den mer mustig. Och det du nu har är väl just en buljong mer än en lag. Skumma av och dra eventuellt i lite nya lagerblad och kryddor efter att du råkat fiska upp dom gamla när du skummade.

Jag skulle tro (vet inte alltså) att nr2 blir bättre.
Nu är visserligen julen över men för framtida skinkkokare så kan jag berätta att det absolut inte fanns någon nackdel. Tvärtom, som christery sa, blev den andra mer smakrik än den första!
Citera
2014-01-11, 01:28
Medlem
hundensårs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Repeatz
Nu är visserligen julen över men för framtida skinkkokare så kan jag berätta att det absolut inte fanns någon nackdel. Tvärtom, som christery sa, blev den andra mer smakrik än den första!

Tack för tipset. Tror långkok och mångkok är skiten. Och spadet blir en fantastiskt smakrik köttsoppa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in