2013-12-23, 02:54
Medlem
CygneRouges avatar
Jag fick syn på vildsvinsfärs i frysen på CityGross och köpte ett paket utan att ha en aning om vad jag skall ha den till.

Nu tänkte jag köra dem på julbordet som köttbullar.

Mitt normala köttbullsrecept är bara kryddat med lök, vitpeppar och salt. Jag har aldrig använt vildsvin förut så vad skall kan/bör det kryddas med?
Citera
2013-12-23, 03:20
Medlem
Maxipower1s avatar
Du kan krydda o göra dom som du brukar göra. Annars är att använda Google en bra krydda för att få ideer
Citera
2013-12-23, 03:30
Medlem
Spackelackans avatar
Blir fina köttbullar på vildsvin.
Blanda ihop färsen med äggula, finhackad och lättstekt lök, rivebröd som fått dra i litet mjölk, nån cl köttbuljong, salt, vitpeppar, torkad timjan/rosmarin och malda enbär.
Blanda inte färsen för länge för då separerar fettet och bullarna kan bli torra och tråkiga.

Lägg gärna färsen i kylen ett tag innan rullning, för då blir det lättare att få fin form på dem innan du under "Virvlande" av pannan steker dem i smör blandat med litet matolja.
Citera
2013-12-23, 03:33
Medlem
christerys avatar
Nu har jag inte testat själv, men vilt är oftast magert så du kan behöva tillsätta lite fläsk/ister/fett av nåt slag. Men den kanske är fet så det räcker... det är ju ändå en gris.

Men ta en liten sats och gör ett par bullar är väl enklast. Synd att upptäcka på julen att köttbullarna är äckliga, torra, håller inte ihop. Fick en inre bild av vildsvinsfärs i gräddsås av sönderfallande köttbullar.

Verkar dock som att man kör som med vanlig färs... http://home.swipnet.se/deerhunter/rec21.txt
Citera
2013-12-23, 16:04
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Nu har jag inte testat själv, men vilt är oftast magert så du kan behöva tillsätta lite fläsk/ister/fett av nåt slag. Men den kanske är fet så det räcker... det är ju ändå en gris.

Men ta en liten sats och gör ett par bullar är väl enklast. Synd att upptäcka på julen att köttbullarna är äckliga, torra, håller inte ihop. Fick en inre bild av vildsvinsfärs i gräddsås av sönderfallande köttbullar.

Verkar dock som att man kör som med vanlig färs... http://home.swipnet.se/deerhunter/rec21.txt

Det var det jag tänkte också, att man nog kan behöva tillsätta något som gör att bullarna inte blir för torra. Jag var och åt julbord i förra veckan där de hade viltköttbullar (inte vildsvin dock) och de var stenhårda. Inget fel på smaken, men konsistensen var inte rätt. Man borde väl kunna blanda ut med annan färs också?
Citera
2013-12-25, 07:59
Medlem
CygneRouges avatar
Färsen blev lite lösare än avsett, kanske hade färsen legat för länge i frysen. Fetthalten var tillräckligt hög så det var inga problem.

Det blev en lite intressant smak av vilt, jag körde bara lök, salt och vitpeppar för att inte dränka den inneboende smaken.
Citera
2013-12-25, 08:24
Medlem
JoeDevolas avatar
Att färsen blev lösare än normalt beror med stor sannolikhet på att du skvätte lite extra med grädde/mjölk/vatten. Det skulle jag ta för ett gott tecken. De blir nämligen saftigare då, så länge man inte kokar skiten ur dem i en brunsås, vilket min kära mor inte alls är främmande för att göra.

Det svåra med köttbullar är att göra dem både snygga (runda) och saftiga. Jag nöjer mig med den inre skönheten i det här fallet.
Citera
2013-12-25, 10:08
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CygneRouge
Färsen blev lite lösare än avsett, kanske hade färsen legat för länge i frysen. Fetthalten var tillräckligt hög så det var inga problem.

Det blev en lite intressant smak av vilt, jag körde bara lök, salt och vitpeppar för att inte dränka den inneboende smaken.

Nu blev jag lite avundsjuk. Käkade gott på julafton med allt som fanns, men att smaska lite vildsvinsköttbullar låter onekligen lockande.

Går det att relatera smaken av vildsvin till nåt eller är det mer att man måste testa det för att förstå.

Jag har väldigt svårt att förklara hur tex torkat renkött skiljer sig från torkat nötkött. Säger bara att renköttet smakar mera som det ska, men det är ju en urusel förklaring.

Så, påminner det om annat vilt är väl det jag vill ha reda på. Kan lägga nån krona på att köpa vildsvinsfärs om jag hittar det men om det inte är bättre än "lite anstrykning av vilstsmak" eller nåt så lägger jag hellre pengarna på en skav. Både renskav, souvasrökta renköttet och faktiskt viltskav med dovhjort är helt klart ätbara.
Citera
2013-12-28, 09:14
Medlem
CygneRouges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Nu blev jag lite avundsjuk. Käkade gott på julafton med allt som fanns, men att smaska lite vildsvinsköttbullar låter onekligen lockande.

Går det att relatera smaken av vildsvin till nåt eller är det mer att man måste testa det för att förstå.

Jag har väldigt svårt att förklara hur tex torkat renkött skiljer sig från torkat nötkött. Säger bara att renköttet smakar mera som det ska, men det är ju en urusel förklaring.

Så, påminner det om annat vilt är väl det jag vill ha reda på. Kan lägga nån krona på att köpa vildsvinsfärs om jag hittar det men om det inte är bättre än "lite anstrykning av vilstsmak" eller nåt så lägger jag hellre pengarna på en skav. Både renskav, souvasrökta renköttet och faktiskt viltskav med dovhjort är helt klart ätbara.

Vildsvin är en gris så det smakar fläsk men annorlunda. Ingen direkt koppling till hjort, ren, älg eller annat vilt. Det går liksom inte att beskriva, det är ingen enorm skillnad men lite mer karaktär.

Jag kommer säkert prova igen, jag lyckades inte till perfektion denna gång. Alla sorters kött uppför sig olika och detta var första gången.

Nu skall jag bara komma på vad man kan använda struts till som jag fick en bit i julklapp.
Citera
2013-12-28, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CygneRouge
Vildsvin är en gris så det smakar fläsk men annorlunda. Ingen direkt koppling till hjort, ren, älg eller annat vilt. Det går liksom inte att beskriva, det är ingen enorm skillnad men lite mer karaktär.

Jag kommer säkert prova igen, jag lyckades inte till perfektion denna gång. Alla sorters kött uppför sig olika och detta var första gången.

Nu skall jag bara komma på vad man kan använda struts till som jag fick en bit i julklapp.

Jag begriper inte varför folk är så rädda för att använda stärkelse i köttbullar. Köttbullar blir fan så mycket bättre om man sopar i lite ströbröd och grädde i smeten. Saftigare och godare rakt av. Det finns någon missuppfattning bland folk att 100% kött är någon typ av kvalitetsgaranti, det är det INTE.

Jag inser att du inte avstått från ströbröd men jag var i alla fall tvungen att ventilera det där :-)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in