Citat:
Ursprungligen postat av
CygneRouge
Färsen blev lite lösare än avsett, kanske hade färsen legat för länge i frysen. Fetthalten var tillräckligt hög så det var inga problem.
Det blev en lite intressant smak av vilt, jag körde bara lök, salt och vitpeppar för att inte dränka den inneboende smaken.
Nu blev jag lite avundsjuk. Käkade gott på julafton med allt som fanns, men att smaska lite vildsvinsköttbullar låter onekligen lockande.
Går det att relatera smaken av vildsvin till nåt eller är det mer att man måste testa det för att förstå.
Jag har väldigt svårt att förklara hur tex torkat renkött skiljer sig från torkat nötkött. Säger bara att renköttet smakar mera som det ska, men det är ju en urusel förklaring.
Så, påminner det om annat vilt är väl det jag vill ha reda på. Kan lägga nån krona på att köpa vildsvinsfärs om jag hittar det men om det inte är bättre än "lite anstrykning av vilstsmak" eller nåt så lägger jag hellre pengarna på en skav. Både renskav, souvasrökta renköttet och faktiskt viltskav med dovhjort är helt klart ätbara.