2013-12-23, 01:09
Medlem
Hej

Jag studerade vid ett universitet i ett Europeiskt land. Efter några läsår så lyckades jag bli antagen till senare del av min utbildning vid ett svenskt universitet och kunde således flytta till Sverige och fortsätta mina studier här.

När jag slutade på universitetet i det andra landet så skulle man skicka in några dokument, till exempel ett enkelt formulär som säger att man har slutat. Detta gjorde jag per brev men tydligen så hade inte universitetet mottagit det. Då skrev jag senare i ett mail att jag faktiskt inte studerade där längre och jag ringde även och påtalade detta.

Nu har jag fått ett delgivningskvitto från kronofogden då universitetet tydligen vill att jag ska betala terminsavgifter för det läsår jag inte ens befann mig i det landet. Det handlar om cirka 8000 euro samt ränta.

Jag kan på universitetets hemsida se hur jag har fått underkänt i ett antal kurser under det läsåret, men konstigt nog har jag även klarat några kurser. Även fast jag under denna tid har studerat i Sverige. Det indikerar ju att universitetet har dålig koll.

Dokumentet som kronofogden har fått av universitetet är "Application for a European order for payment" skapad genom Eurpean e-Justice Portal, som jag sedan har fått av kronofogden.

I det så refereras det till olika bevis, till exempel ett "Educational services agreement" som jag skrev på då jag påbörjade utbildningen för flera år sedan. Men detta bevis har jag inte tillgång till, det skickades ej med. Då känns det ju svårt att ta ställning till hurvida jag bör bestrida kravet.

Vad som mer framkommer i dessa dokument är att det är Svensk rätt som ska tillämpas i Svensk domstol.

Jag vill självklart bestrida detta, men vad jag då måste ta i beaktande är att vid en förlust i rätten så måste jag stå för rättegångskostnaderna. Är det någon som vet vad denna summa kan komma att uppgå till? Jag behöver därför vara väldigt säker på att jag har rätt i min sak innan jag bestrider, då ett bestridande direkt leder till att ärendet tas upp i domstol.

Jag har ingen enskild fråga att ställa i detta ärende, söker mest allmänna tips och råd hur jag bör gå tillväga.

Jag förstår att vad det kommer ned till är att jag har inte blivit urtagen ur deras system då någonting inte gick helt korrekt till med den formella proceduren för att sluta vid universitetet. Tänk om det står i papperen jag skrev på när jag började att man måste betala termingsavgifter om inte universitetet får in det formella dokumentet.

Finns det något i lagen som stöder att jag inte ska behöva betala för något jag inte har tagit del av? Eller står allt och faller på vad som eventuellt står i "Educational services agreement"?
Citera
2013-12-23, 14:53
Medlem
Min första tanke är att det mycket väl kan vara utländsk rätt som i slutändan kan bli tillämplig vid den materiella prövningen av anspråket. Vad som troligen menas i informationen du fick är att ärendet kan handläggas i svensk domstol med användning av svenska processregler.

Det kan således ha betydelse vilket land du har studerat i och vad det landets lag kan tänkas säga i frågan.
Citera
2013-12-23, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LB542
Min första tanke är att det mycket väl kan vara utländsk rätt som i slutändan kan bli tillämplig vid den materiella prövningen av anspråket. Vad som troligen menas i informationen du fick är att ärendet kan handläggas i svensk domstol med användning av svenska processregler.

Det kan således ha betydelse vilket land du har studerat i och vad det landets lag kan tänkas säga i frågan.

Okey. Du kan kanske hjälpa mig att tolka vad som menas. Jag citerar från dokumentet:

En ruta lyder:
"Grounds for the court's jurisdiction
Code: 08
Code 08: Domicile of the consumer"

En annan lyder:
"Cross-border nature of the case
Domicile or habitual residence of defendant: 25
Country of the court: 25
Code 25: Sweden"

Kan man utifrån detta avgöra om det är svensk rätt som kommer att gälla?
Citera
2013-12-23, 16:18
Medlem
http://europa.eu/legislation_summari.../l16023_sv.htm
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här