• 1
  • 2
2013-12-22, 23:58
Medlem
Nu är det självklart väldigt, väldigt svårt att sätta en diagnos på min broder utan att genom gå tester på honom. Det är dessutom ännu svårare att sätta en diagnos såhär på nätet.

Men låt mig beskriva han, därefter kan ni berätta vad ni tror kan vara för fel på honom. Eller vilken diagnos han verkar luta sig mot. Inte att han har det, utan vad han lutar sig åt. Ja, ni fattar grejen.

Min bror - Kan bli otroligt aggressiv mot människor han vet att han kommer vinna rent fysiskt (Om det skulle behövas) Han kan väldigt lätt bli otroligt aggressiv mot mig, jag som är yngre än han, och mindre än han fysiskt. Han kan bli vansinnig mot min moder, återigen där, har han chans att vinna fysiskt, om det nu skulle behövas (Det har dock inte uppstått sådant)

Han blir väldigt förbannad mot sina tjejkompisar per telefon, skriker, och säger åt dom oftast att de är dumma i huvuden.

När han pratar med män, är det inga problem, och det har aldrig uppstått några gräl där.

Han är väldigt lat av sig. Går till skolan när han vill och har lust.

Nu praktiserar han, och även där detsamma ruta. Han går när han vill. Tar inga större ansvar.

Han är 22 år gammal. Jag har alltid sagt för mig själv, att han är psykiskt svag, då han vågar höja sin röst mot mig. En person som är helt omogen för sin ålder, då han inte kan ta ansvar.

Men kanske det inte alls har nåt med omogenhet att göra. Det kanske är faktiskt nåt ''fel'' på han.

Nu vänder jag mot er som kan mycket om denna ämne. Eller kanske till och med är en psykolog, och skulle veta, eller misstänker om vad det kan röra sig om för fel.

Tack på förhand!
Citera
2013-12-23, 00:09
Medlem
Inte speciellt lätt att uttala sig med så lite information. Han verkar ha en taskig kvinnosyn eftersom han blir ilsk på kvinnor.

Hur ser relationen till mamma ut?

Han verkar även trycka ner dig. Kan såklart bero på "syskonkärlek" om än en märklig sådan.

Han verkar ha ett behov av att hävda sig och det brukar tyda på dålig självkänsla eller helt enkelt en kass personlighet.

Det behöver inte vara något psykiskt fel på honom. Kanske blivit curlad och van att få som han vill om han höjer rösten?

Droger? Typ anabola?

Han verkar mest bara ha en svinig personlighet. En individ som inte behövt växa upp och ta ansvar. Eftersom man inte får veta mer ingående hur han beter sig mer än att han är allmänt otrevlig så är det svårt att yttra sig om vad det skulle kunna tänkas vara,
Citera
2013-12-23, 00:15
Bannlyst
Lite svårt att ställa diagnos, men att han är ett jävla trähuvud som det kommer att gå illa för i framtiden är ju helt klart.
Kort sagt en riktig dyngskalle som inte borde ha blivit född.
Citera
2013-12-23, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pinnar
Nu är det självklart väldigt, väldigt svårt att sätta en diagnos på min broder utan att genom gå tester på honom. Det är dessutom ännu svårare att sätta en diagnos såhär på nätet.

Men låt mig beskriva han, därefter kan ni berätta vad ni tror kan vara för fel på honom. Eller vilken diagnos han verkar luta sig mot. Inte att han har det, utan vad han lutar sig åt. Ja, ni fattar grejen.

Min bror - Kan bli otroligt aggressiv mot människor han vet att han kommer vinna rent fysiskt (Om det skulle behövas) Han kan väldigt lätt bli otroligt aggressiv mot mig, jag som är yngre än han, och mindre än han fysiskt. Han kan bli vansinnig mot min moder, återigen där, har han chans att vinna fysiskt, om det nu skulle behövas (Det har dock inte uppstått sådant)

Han blir väldigt förbannad mot sina tjejkompisar per telefon, skriker, och säger åt dom oftast att de är dumma i huvuden.

När han pratar med män, är det inga problem, och det har aldrig uppstått några gräl där.

Nu praktiserar han, och även där detsamma ruta. Han går när han vill. Tar inga större ansvar.

Han är 22 år gammal. Jag har alltid sagt för mig själv, att han är psykiskt svag, då han vågar höja sin röst mot mig. En person som är helt omogen för sin ålder, då han inte kan ta ansvar.

Men kanske det inte alls har nåt med omogenhet att göra. Det kanske är faktiskt nåt ''fel'' på han.

Nu vänder jag mot er som kan mycket om denna ämne. Eller kanske till och med är en psykolog, och skulle veta, eller misstänker om vad det kan röra sig om för fel.

Tack på förhand!

Det var värst.

Hur går det med dig själv: (FB) Vet inte om jag är tjock eller inte - Eller om jag bara är normal
Citera
2013-12-23, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thingamabob
Det var värst.

Hur går det med dig själv: (FB) Vet inte om jag är tjock eller inte - Eller om jag bara är normal
Förstår inte riktigt. Vad har min tidigare tråd med detta att göra?
Citera
2013-12-23, 03:06
Medlem
Är din bror aningen efterbliven? Socialt inkompetent ? fattar inte sarkasm?

Det är tecken på Aspergers. Men han kan lika gärna bara vara jävligt lat för att gå till skolan/jobbet
Citera
2013-12-23, 14:33
Medlem
CivicDutys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinnar

Tack på förhand!

Verkar som din bror behöver en käftsmäll i samband som han börjar äta sina Xanor i rätt takt. Just sayin'
Citera
2013-12-25, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AsCool
Är din bror aningen efterbliven? Socialt inkompetent ? fattar inte sarkasm?

Det är tecken på Aspergers. Men han kan lika gärna bara vara jävligt lat för att gå till skolan/jobbet
Nja, asperger har han nog inte, nej.

I så fall är det bara allmänt lat.
Citera
2013-12-26, 13:14
Medlem
Han har ju uppenbara problem med kvinnor där han känner ett behov att hävda sig, och positionera sig över dem. Jag gör lite antaganden här, så du får ursäkta om de är felaktiga. Du är kvinna, och nära sammankopplad med din mamma, vilket är varför du får ta skit. Tror rätt mycket handlar om din mamma i det här fallet (och, vad jag antar, avsaknad/trasslig relation till pappa, vid en tidig ålder?).

Att trycka ner kvinnor behöver inte bero på nåt fel man kan diagnosticera, utan snarare ett försök att delvis etablera sig som över dem, och delvis ta avstånd från dem (möjligtvis byggd på en rädsla för intimitet, eller en rädsla att förlora sin manlighet). Jag tror inte att han direkt fötts med nåt fel, utan att han snarare har en hel del undermedvetna problem att arbeta med.

Som sagt, det här är till stora delar antaganden/gissningar.
Citera
2013-12-31, 13:35
Medlem
Carelesss avatar
Psykologi: allmänt --> Psykisk hälsa
/Moderator
Citera
2014-01-09, 15:59
Medlem
Om nu inte glömt skriva det i tråden - Så är min bror impulsiv, verkar som att han inte tänker sig för, när det gäller vid köp av saker och ting.

Det är dessutom saker som restaurang mat, eller snabbmat på ica, eller något sådant. Även om det finns mat hemma, går han ändå ut och köper sig läsk, färdig mat och annat som han får det att bli dyrt.

Självklart är detta inga problem så länge man har pengar.

Jag själv studerar och bor i ett internat, så man kan ändå säga att jag har flyttat hemifrån före honom.

Han bor fortfarande hemma. Min moder jobbar inte, hon har nämligen sjukskrivit sig, och pengarna enligt henne, blir det lite kris. Hon funderar på att vända sig till socialtjänsten för att stoppa oron.

Att ha min bror i huset gör det inte lättare precis. Han har fått praktik ifrån skolan, alltså går han tydligen i skolan. Fick inte reda på detta förs nu. (Att han praktiserar det visste jag redan)

Han har tydligen tagit CSN lån, vilket jag befinner det helt onödigt! Han själv hävdar att det var nödvändigt, då han MÅSTE ha det.

Vad gör han för pengarna? Jo, köper saker som jag nämnde tidigare. Inte alls saker som han egentligen behöver, när han ändå bor hemma, och det finns mat i huset.
Citera
2014-01-10, 19:35
Medlem
Om jag nu inte glömt skriva det i tråden - Så är min bror impulsiv, verkar som att han inte tänker sig för, när det gäller vid köp av saker och ting.

Det är dessutom saker som restaurang mat, eller snabbmat på ica, eller något sådant. Även om det finns mat hemma, går han ändå ut och köper sig läsk, färdig mat och annat som han får det att bli dyrt.

Självklart är detta inga problem så länge man har pengar.

Jag själv studerar och bor i ett internat, så man kan ändå säga att jag har flyttat hemifrån före honom.

Han bor fortfarande hemma. Min moder jobbar inte, hon har nämligen sjukskrivit sig, och pengarna enligt henne, blir det lite kris. Hon funderar på att vända sig till socialtjänsten för att stoppa oron.

Att ha min bror i huset gör det inte lättare precis. Han har fått praktik ifrån skolan, alltså går han tydligen i skolan. Fick inte reda på detta förs nu. (Att han praktiserar det visste jag redan)

Han har tydligen tagit CSN lån, vilket jag befinner det helt onödigt! Han själv hävdar att det var nödvändigt, då han MÅSTE ha det.

Vad gör han för pengarna? Jo, köper saker som jag nämnde tidigare. Inte alls saker som han egentligen behöver, när han ändå bor hemma, och det finns mat i huset.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in