2005-08-17, 17:53
Medlem
Mr. Majestyks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrMaZz
Som svensklärare bör du sanera ordförrådet från anglicismer. Skriv öre åtminstone ... eller någonting.

Jag är svensk- och engelsklärare.

Men visst, i princip har du naturligtvis rätt. Anglicismer har vi redan så det räcker och blir över.
Citera
2005-08-19, 22:12
Medlem
Rans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr. Majestyk
Är många "dyslektiker" helt enkelt lata?

Som svensklärare kan jag inte låta bli att lägga mina två cent till den här tråden. Innan jag började jobba var jag övertygad om att dyslexi var ett begrepp som användes högst godtyckligt och i många fall för att förklara en mängd olika tillstånd hos elever som hade svårigheter med skrivet språk; lathet, tröghet, ointresse... you name it.

Efter några yrkesverksamma år har jag dock fått revidera min uppfattning ganska radikalt. Dyslexi är ett reellt problem. Det är dessutom relativt lätt att upptäcka med diverse tester. För de flesta av oss är det till exempel inte svårt att sätta ut gränser i följande serie med tecken: 241BACdeg (241-BAC-deg). För en dyslektiker kan en tillsynes enkel uppgift som den här bereda problem. Tänk då hur svårt det är för någon som lider av dyslexi att avkoda längre serier såsom meningar och stycken.

Nåväl. Detta till trots; vissa som slarvar med stavning är lata. Jag har till exempel haft elever som inte skrivit ut stor bokstav i början av meningar eller vid egennamn. På frågan varför de skrivit med gemener har jag fått svaret: "Men ahhh, jag pallar inte".

Alltså, visst är folk lata och slarvar med det de skriver, men ett stort antal människor är verkligen dyslektiska. Och de behöver allt stöd och all hjälp de kan få...

I ditt exempel, 241BACdeg så betyder det snarare att dom inte kan läsa. alltså man förstår inte att ett visst tecken är ett visst tecken.
Kan man läsa, och alltså veta att ett b är ett b t.e.x, och att ett B är ett stort b som ser ut såhär: B, så kan vem som helst göra det i hjärnan.
det handlar ju om NUMMER*3 STOR BOKSTAV*3 LITEN BOKSTAV 3.

Om man kan tolka symbolerna ovan så handlar det bara om dumhet om man inte kan dela upp 241BACdeg.
Citera
2005-08-20, 15:20
Medlem
Mr. Majestyks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ran
I ditt exempel, 241BACdeg så betyder det snarare att dom inte kan läsa. alltså man förstår inte att ett visst tecken är ett visst tecken.
Kan man läsa, och alltså veta att ett b är ett b t.e.x, och att ett B är ett stort b som ser ut såhär: B, så kan vem som helst göra det i hjärnan.
det handlar ju om NUMMER*3 STOR BOKSTAV*3 LITEN BOKSTAV 3.

Om man kan tolka symbolerna ovan så handlar det bara om dumhet om man inte kan dela upp 241BACdeg.

Jag håller inte med. När vi diagnosticerar elever får de bland annat, på tid, sätta ut gränser mellan tecken och ord. Visa ett /B/ för en dyslektiker så skulle han säkert korrekt identifiera det som just ett /B/. Problem med avkodning för en dyslektiker gör dock att ord och bokstäver har en tendens "att glida in i varandra", varvid gränserna suddas ut.
Citera
2005-08-20, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The Big D
Jag har funderat på detta. Används dyslexi under svenskundervisningen ungefär som tjejerna skyllde på mens under idrotten när jag gick i skolan? Om jag nu skulle börja skolan, skulle jag kunna skylla mina svårigheter för matematik på numerofobi, istället för att slita timtals med multiplikationstabellerna?

Det går ju mode i allt, sjukdomar är inte undantagna, så visst finns det säkert
låtsas-dyslektiker. Det är väl inte annorlunda än alla förbannade bokstavsbarn
(ADHD/DAMP/etc) som det gick tretton på dussinet för en tid sedan; det känns
som att den flugan är förbi.

Svaghetskulturen är spridd. Ständigt dessa arbetslösa/sjukskrivna/invandrade
människor som behöver "stöd". Den politiska debatten handlar ju knappt
om annat. I en sådan feminiserad miljö är det väl mysigt att skaffa sig
något lämpligt handikapp. Barn vill ju ha uppmärksamhet.
Citera
2005-08-22, 06:44
Medlem
RMPs avatar
Du skulle bara veta hur bra stödet [inte] fungerar för oss med de "bokstavsliknande" syndromen. Jag har fått en förklaring till varför mitt liv ständigt skitit sig genom att få diagnosen Aspergers syndrom. Och fått rätt till en massa hjälp. Och i vissa delar får jag väl hjälp, men bara vissa, och bara på några områden i taget, aldrig så att jag får hjälp med allt på en gång så att jag på allvar kan få en rejäl nystart i livet och skulle kunna gå tillbaka ut i arbetslivet...

Utan man duttar lite här och sedan lite där, och det finns aldrig någon tanke eller linje i något. Ska jag resa mig från att sitta med sjukersättning nu till att ta mig ut på arbetsmarknaden igen, och kunna funka där, vill det nog till ett smärre mirakel...

Med min ekonomiska situation, som ju uppstått p g a de problem jag aldrig ens haft diagnostiserade förrän nu, har jag inte ens något incitament att försöka börja tjäna mer pengar än jag just nu har i sjukers. Den är så låg att jag måste få "bostadstillägg för pensionärer", men det är ju villkorat och minsta lilla extrainkomst jag skulle gå och dra in vitt ska då till att börja med bara minska bostadstlilägget.

Tjäna lite mer pengar på ett bräde är praktiskt taget omöjligt att göra med vanlig A-skattsedel eftersom det då måste tillkomma en jädra massa avgifter för den som ska avlöna mig... och jag kan inte få F-skattsedel och regga firma så länge jag både sitter här och faktiskt är sjukpensionerad och har sådana skulder som jag har.

Och det enda instrument som finns för att börja ta tag i de gamla skulderna är en vederbörlig skuldsanering, vilket innebär att jag för fem år framåt inte får tjäna mer än ett förbehållsbelopp som är dryga tusenlappen mindre per månad redan än vad jag sitter med idag, med sjukpension och bostadstillägg.

Skulle jag dra igång skuldsanering har jag alltså för ytterligare fem år i mitt liv absolut inget incitament att lyfta ett finger för att bara betala av mer än jag redan gör på min skuldsaneringsplan, det är ett groteskt Moment 22, som berövar mig alla möjligheter att känna livsglädje och ambition att börja försöka göra mer aktivt själv.

Med Sveriges osäkra ansvarsfördelning och dåliga rättsskydd för en enskild att försöka stämma myndigheter osv är det inte självklart att riktigt alla möjligheter att kanske kunna komma åt någon form av kompensation för alla förlorade år ät uttömda, men det är inte lätt att veta, och det är framför allt ytterligare ett Moment 22-läge till där. Det gäller med andra ord att ha is i magen att vänta med någon eventuell skuldsanering, eftersom en påbörjad skuldsanering först och kanske få någon tröstpeng någonstans ifrån sedan skulle innebära att jag aldrig skulle få se röken av de pengarna själv.

Skulle något sådant komma i den andra ordningen kanske jag åtminstone skulle kunna prioritera att investera i lite nödvändiga utgifter för att kunna påbörja något egenföretagande, och sedan faktiskt ärligt kämpa på för att tjäna riktigt, riktigt bra och faktiskt betala av på allt gammalt då, och det skulle jag föredra. Men det känns långt ifrån säkert att något sådant skulle kunna vara möjligt...

Väldigt off topic, men kan aldrig vara fel att försöka föra fram. När man minst anar det kanske något om min märkliga sits råkar bli läst av någon som faktiskt har en bra idé om hur man skulle ta och göra. Det kan ju hända att något seriöst går att göra, och att det t o m finns någon som vet hur man gör och skulle kunna ha lust att tala om det. Fast jag borde väl inte hoppas på det...
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in