2013-12-22, 21:42
Medlem
http://www.gp.se/kulturnoje/1.218362...r-hedenhos-bok

Med anledning till denna artikel om Barna Hedenhös upptäcker Amerika så frågar jag om man verkligen bara får censurera böcker sådär som man själv vill, lite hipp som happ?

Är det inte ett konstverk man tar sig friheter att censurera ?

Behövs inte tillstånd från upphovsmakarna eller dyl för att göra ändringar?

"Jag har gjort två textredigeringar i de här bilderböckerna för att modernisera dem, för att vissa saker säger man inte längre. I originalutgåvan står det till exempel "I negerstammarnas Afrika", det har jag tagit bort. Det tror jag Bertil Almqvist, som var antirasist, hade hållit med om om han hade levt nu. Han hade inte skrivit så"

Jag tycker det är väldigt frispråkigt att man kan tolka vad andra hade tyckt o tänkt.

Det är en skam att man ändrar i böcker bara för att det just nu är politiskt korrekt att säga saker på ett visst sätt.
Citera
2013-12-22, 22:02
Medlem
olasvenssons avatar
Nej, man för aldrig ändra i böcker, filmer, musik, konst med mera.
Citera
2013-12-22, 22:21
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Serier och serietidningar --> Censur och yttrandefrihet
/Moderator
Citera
2013-12-23, 00:11
Medlem
Självklar får dom ta bort delar ur sina egna böcker. Varför skulle dom inte få det?
Citera
2013-12-26, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joan-Duchemin
Självklar får dom ta bort delar ur sina egna böcker. Varför skulle dom inte få det?

Men det är ju inte de som är författaren, utan de är bara förlag.
Citera
2013-12-26, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Men det är ju inte de som är författaren, utan de är bara förlag.

Vem som är författare är oväsentligt. Det är vem som äger rättigheterna till böckerna som räknas.
Citera
2013-12-26, 23:37
Medlem
Signalkabels avatar
Fast om de skriver om verket så ger de inte ut det verk de äger rätten till, utan ett falsarium. Jag antar att det står i det finstilta nu för tiden att förlaget X äger rätt att bla bla bla med originaltexten, men inte på denna tid va?
Citera
2013-12-27, 02:58
Avstängd
tramsebyxans avatar
Citat:
http://www.gp.se/kulturnoje/1.218362...r-hedenhos-bok

Med anledning till denna artikel om Barna Hedenhös upptäcker Amerika så frågar jag om man verkligen bara får censurera böcker sådär som man själv vill, lite hipp som happ?

Är det inte ett konstverk man tar sig friheter att censurera ?

Behövs inte tillstånd från upphovsmakarna eller dyl för att göra ändringar?

"Jag har gjort två textredigeringar i de här bilderböckerna för att modernisera dem, för att vissa saker säger man inte längre. I originalutgåvan står det till exempel "I negerstammarnas Afrika", det har jag tagit bort. Det tror jag Bertil Almqvist, som var antirasist, hade hållit med om om han hade levt nu. Han hade inte skrivit så"

Jag tycker det är väldigt frispråkigt att man kan tolka vad andra hade tyckt o tänkt.

Det är en skam att man ändrar i böcker bara för att det just nu är politiskt korrekt att säga saker på ett visst sätt.

Här uttalar sig den som äger rättigheterna, Nisse Larsson (någon sorts okänd författare tydligen) om hur han vill att B Almqvist skulle ha varit:

http://www.svt.se/kultur/bok/bertil-...lad-antirasist

Nu tycker jag att vi släpper det här och satsar på att måla över Mona Lisa. Hon ser ju inte alls ut som en modern tonårstjej. Inte en tattoo, inte en piercing. Jag tror att da Vinci hade velat att Mona Lisa hade stringtrosor, genomskinliga kläder och massor av smink, förmodligen även töjda öron.
Citera
2013-12-27, 03:12
Medlem
Kashis avatar
Har vi inga samer, indianer eller i ursprunget afrikaner som faktiskt blir upprörda över detta?

Citat:
Fredrik Strömberg är ordförande i Seriefrämjandet, en förening som vill försvara den tecknade seriens status i kulturlivet. Han tycker det är bättre att lägga till texter som förklarar den historiska kontexten än att ändra i originalen.
Utbildning till barnen och klargörning om att det skrevs såhär på den tiden är av större respekt för författaren än att sudda ut orden, samt en mer allmänbildande nivå gentemot barnen.
Citera
2013-12-27, 08:21
Medlem
Citat:
Det tror jag Bertil Almqvist, som var antirasist, hade hållit med om
Det är en anakronism.
Vissa människor saknar helt enkelt förmågan att tala utan att ha fel.
Citera
2013-12-27, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kashi
Har vi inga samer, indianer eller i ursprunget afrikaner som faktiskt blir upprörda över detta?

Utbildning till barnen och klargörning om att det skrevs såhär på den tiden är av större respekt för författaren än att sudda ut orden, samt en mer allmänbildande nivå gentemot barnen.

Precis. Det är så här man gjort med några Tintin-album, men sen kommer mediadreven och hetsar på och får pöbelväldet (oavsett åt vilket håll de lutar) och det blir politiskt omöjligt att inte gå med på deras krav. Sorgligt men sant.

Blev extra absurt under julafton när man ser att de censurerat bort en svart stereotyp och en judestereotyp, men inte den kinesiska stereotypen och den andra svarta stereotypen (och säkert fler som jag inte noterat) ur Jultomtens verkstad.

Censur blir i princip alltid fel, men är lösningen som ger bäst resultat för stunden. I det långa loppet leder den dock bara till fördumning.
Citera
2013-12-27, 13:32
Medlem
Självklart får man ändra i ett verk som man äger upphovsrätten till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in