2013-12-22, 19:26
Medlem
Hej!

Jag har haft problem med att reklamera ett par skor som kostade 1200kr på Bianco.

Jag köpte skorna för ca 6v sedan. 1 dag efter köpet såg jag att tråden som håller ihop sulan hade släppt och då gick jag tillbaka till butiken och bytade ut dom mot ett par nya.
Sedan hände samma sak 1 vecka senare och även då fick jag ett par nya skor (samma modell/märke).

Nu har samma sak hänt igen, har jag då rätt att häva köpet och få pengarna tillbaka? Tjejen i kassan sa att dom har rätt att fixa felet, men dom har ju redan gjort det 2 gånger innan..

Så jag skulle komma tillbaka då deras butikschef fanns på plats.

Så nu till mina frågor.

1. Har jag rätt att häva köpet och få pengarna tillbaka? Jag har redan fått 2 par nya skor och vill inte att samma sak ska hända igen... Givetvis har jag fortfarande kvitto kvar, dock fick jag inget nytt de gånger jag bytade ut skorna mot ett par nya.

2. OM jag får mina pengar tillbaka, är det då lag på att butiken ska överföra summan till mitt bankkort eller kan jag få dom kontant?
Jag köpte skorna på kort, men har sedan dess tappat mitt kort och fått det spärrat. Så tar väl 1-2 veckor innan jag får ett nytt.

Tack på förhand!
Citera
2013-12-22, 19:40
Medlem
RuleBritannias avatar
Har för mig att det i förarbetena till konsumentköplagen framgår att näringsidkaren har rätt att avhjälpa felet två gånger, genom exempelvis reparation eller omleverans av vara. Om felet kvarstår efter de två gångerna så har du rätt till hävning av köpet.
Citera
2013-12-22, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RuleBritannia
Har för mig att det i förarbetena till konsumentköplagen framgår att näringsidkaren har rätt att avhjälpa felet två gånger, genom exempelvis reparation eller omleverans av vara. Om felet kvarstår efter de två gångerna så har du rätt till hävning av köpet.

Tack, samma sak har jag läst. Men tjejen i kassan sa att de alltid har rätt att avhjälpa felet och samtidigt sa jag att de endast gäller 2 gånger. Jag får väl se vad butikschefen säger.
Citera
2013-12-22, 19:51
Medlem
RuleBritannias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiwo123
Tack, samma sak har jag läst. Men tjejen i kassan sa att de alltid har rätt att avhjälpa felet och samtidigt sa jag att de endast gäller 2 gånger. Jag får väl se vad butikschefen säger.

Man ska ta vad kassörerna säger med en nypa salt, har nog i allmänhet inte så stor koll på vad som gäller. Om butikschefen motsätter sig hävning så hota med Allmänna reklamationsnämnden, det brukar hjälpa.
Citera
2013-12-22, 22:24
Moderator
Gordon Blixts avatar
Konsumentköplagen tillåter att man i vissa situationer häver köpet utan ett enda reparationsförsök och tillåter även att man häver efter ett försök eller två, allt beroende på situation. Av 28 § konsumentköplagen framgår att om avhjälpande eller omleverans inte kommer i fråga eller inte sker inom skälig tid efter reklamationen eller inte kan ske utan väsentlig olägenhet för köparen, får köparen kräva prisavdrag som svarar mot felet eller häva köpet enligt 29 §. Om köparen kan påvisa en väsentlig olägenhet för honom/henne kan denne alltså häva köpet utan detta reparationsförsök. Detta gäller oavsett om det är fråga om ett första, andra eller tredje reparationsförsök.

Det där med "två reparationsförsök" är bara en grov tumregel för när det i ett tänkt "normalfall" kan anses innebära en väsentlig olägenhet för köparen med ett (ytterligare, tredje) reparationsförsök. Vad som är en väsentlig olägenhet måste bedömas i det enskilda fallet. Det som är en väsentlig olägenhet för kund A behöver inte vara det för kund B.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in