2013-12-22, 16:33
Medlem
MRs avatar
Verkar vara så sjukt fula vykort på stan som jag hittar. Förstår inte hur dom ens tagit sig på och printa ut vykort med sådana bilder som ser ut att vara fotograferad av nybörjare och redigerad i paint.

Finns det något bra företag/sida eller liknande där man kan skicka in bilder på något vis som dom i sin tur producerar och säljer till mig för inte allt för dyr peng?

Vykort i stan kostar cirka 10 kr styck, och det är väl ett hyffsat så okej pris.

Men vart hittar jag sådana här att skapa själva? Måste jag printa ut flertal av samma vykort? Skulle helst vilja göra 1 vykort som är liksom skapat just till personen jag skickar denna till.

Kollat på Vistaprint t.ex och där verkar man vara tvungen att köpa 10st på samma gång minst. Samma gäller andra sidor på nätet.

Bor i Norrbotten, Luleå & Boden har jag tillgång till att fara runtomkring.
Finns något ställe här som någon känner till?

Har varit på Tiimari/Gallerix/Skapa eller vad nu hela affären heter. Där nere testade jag skriva ut för 5 kr en bild som jag tänkte skicka som vykort. Men pappret är fotopapper och blir som böjt och man ser igenom bilden på baksidan. Samt var det även ett tryck på baksidan som syntes litegranna.
Tror inte detta är så bra kvalité att skicka iväg? då den är som böjd så tänker jag att den lär ju böjas sönder totalt m.m.

Finns det någonstans man kan göra detta eller skaffa själv något bra papper till skrivare?
Jag har en Samsung CPL 550 skrivare hemma, en färglaser skrivare som normalt tar A4 ark. Men tänkte ifall den kanske lyckas ta tjockare ark och vad ni tror jag kan finna dessa och vilken typ av ark jag isåfall bör skaffa?
Citera
2013-12-22, 16:56
Medlem
winINCs avatar
Vill du printa 1 kort per person så kommer du inte hitta något kostnadseffektivt bland professionella företag. Så då skulle jag nog rekommendera att printa det hemma. Jag har inte jättebra koll på printing personligen då jag nästintill exklusivt jobbar digitalt och outsourcar allt printingarbete till olika företag. Ett tips skulle ju vara att kontakta ett sådant företag och fråga ifall de har några idéer. Så länge som du är trevlig och förklarar att du är en glad amatör och inte försöker konkurrera med dem så bör de vara någorlunda hjälpsamma i alla fall.

Hur som helst, mer konkret så kan jag väl tipsa om denna artikel som jag hittade om ärendet:
http://info.pcforms.com/DIY-Printing...hoto-Postcards
Denna länken ligger i artikeln och beskriver mer i djupet vilken typ av papper som skulle vara bra att använda, det beskriver också vad för typ av skrivare du behöver och lite andra specs:
http://info.pcforms.com/DIY-Printing...rinting-Photos
Citera
2013-12-22, 22:35
Medlem
Postens riktiga vykort kanske kan vara någonting?
Har varit nöjd de gånger jag använt appen. http://www.posten.se/sv/Privat/Skick...idor/home.aspx
Citera
2013-12-23, 08:27
Medlem
MRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ifinallyfoundhope
Postens riktiga vykort kanske kan vara någonting?
Har varit nöjd de gånger jag använt appen. http://www.posten.se/sv/Privat/Skick...idor/home.aspx
Jo har sett den där sidan förut då jag försökte kolla hur mycket det kostar att skicka och hittade då bara denna sida.

Det jag inte fattar är om det ens går att skriva hälsning osv på vykortet? Skulle ju helst vilja skriva med egen handstil och hela köret, så det är väl enda negativa. Men går det alls att skriva på vykortet genom datorn eller liknande eller är det bara liksom ett vykort utan text som skickas?
Samt vad kostar egentligen att skicka? verkar ju inte stå ett skit på sidan? :S

[edit]
Bra, gick in och testade välja någon randombild att ladda upp. Verkar gå att skriva hälsning i alla fall! Yey!

Men vad det kostar har jag ingen aning om. Bara det inte kostar mer än cirka 30 kr så är det väl ok, annars kommer jag hellre nog försöka fixa till något hemma så jag kan printa ut själv.
Senast redigerad av MR 2013-12-23 kl. 08:30.
Citera
2013-12-23, 09:15
Medlem
Precis det går att skriva hälsningar. Det kostar 19 kr för A5 och 29 för A4
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här