• 1
  • 2
2013-12-22, 15:56
Medlem
lehirals avatar
Hallå, har införskaffat mig en varmrök för ett par år sen men inte använt den så flitigt, men nu tänkte jag börja med det, och hade lite frågor.

Vilket fläskkött är bäst att röka? Jag tänkte mig fläskkarré och fläskfilé, men jag kanske har helt fel?

Ska man köra till någon speciell temp när man röker? Farsan har rökt förr men han brukar inte vara så noga med tempen, men det kanske blir godare om man har koll på den?

Vad ska man använda till själva röken? Enris ska väl inte vara så bra till fläskkött (har jag fått höra), man ska väl använda spån? Någon speciell smak på spånet dock?

Tips på annat att röka? Bortsett från fisk och torrkött för det har jag erfarenhet av. Hur är det med nötkött? Känns spontant som att fläskkött kanske är godare? Iallafall lättare?

Ska man lägga köttet i någon saltlag eller så?

Läste på annat forum
"Har rökt fläskfile med mycket gott resultat, gjorde en lag på
2 liter vatten
1,5 dl salt
0,5 dl socker
20 vitpepparkorn
2 lagerblad
Filen fick ligga i denna lag ca 1 dygn, sedan in i röken och fick rökas till en temp av 72 grader . "

Kanske är bra att börja så, och sen ändra lite efter hur man tycker det blev? Kommentarer på den där? Hur ska man behandla fläskkarré? Den är ju somsagt ganska mycket grövre så hur länge tror ni den ska vara i lag?
Citera
2013-12-22, 16:26
Medlem
trattballes avatar
Hej jag har rökt en de i mina dagar bla kött.
Jag röker med enbart alved som är barkad det ger en god arom på köttet.
Saltlagen som jag använder (brukar göra en och en halv liter) tar jag en färsk skalad potatis och lägger i vatten sen löser jag upp salt tills den blir viktlös neutral flytförmåga eller hur man skall skriva.
Saltlagen injecerar jag sedan i köttet med en marinadspruta och häller resten över köttet.
Köttet får sedan vila 15 till 20 timmar i lagen varpå det hängs in i röken.
Temperatur brukar jag köra någonstans mellan70 till 100 grader.
Köttet kan vara i stort sett vad som helst allt från vilt till tamgris.
Fläskfile är gott som skam att röka men kan rekommendera sofile som är lite större.
Karre funkar garanterat att röka med men den skulle jag tro att du skall injecera lagen i annars misstänker jag att du får områden i köttet som blir utan lag.
Angående ved eller spån så har jag läst att man kan ha det mesta utom ved eller spån från barr då köttet skall smaka terpentin och ja jag vet att en är barr men detta är förmodligen undantaget som bekräftar reglen.
Lagen kan med största säkerhet varieras i oändlighet men detta är så jag gör och det blir garanterat gott.

Och jag vet alla gramatikpoliser meningsuppbyggnad och sånt är inte min grej men jag tror att det går att fatta iaf.
Citera
2013-12-22, 16:31
Medlem
lehirals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trattballe
Hej jag har rökt en de i mina dagar bla kött.
Jag röker med enbart alved som är barkad det ger en god arom på köttet.
Saltlagen som jag använder (brukar göra en och en halv liter) tar jag en färsk skalad potatis och lägger i vatten sen löser jag upp salt tills den blir viktlös neutral flytförmåga eller hur man skall skriva.
Saltlagen injecerar jag sedan i köttet med en marinadspruta och häller resten över köttet.
Köttet får sedan vila 15 till 20 timmar i lagen varpå det hängs in i röken.
Temperatur brukar jag köra någonstans mellan70 till 100 grader.
Köttet kan vara i stort sett vad som helst allt från vilt till tamgris.
Fläskfile är gott som skam att röka men kan rekommendera sofile som är lite större.
Karre funkar garanterat att röka med men den skulle jag tro att du skall injecera lagen i annars misstänker jag att du får områden i köttet som blir utan lag.
Angående ved eller spån så har jag läst att man kan ha det mesta utom ved eller spån från barr då köttet skall smaka terpentin och ja jag vet att en är barr men detta är förmodligen undantaget som bekräftar reglen.
Lagen kan med största säkerhet varieras i oändlighet men detta är så jag gör och det blir garanterat gott.

Och jag vet alla gramatikpoliser meningsuppbyggnad och sånt är inte min grej men jag tror att det går att fatta iaf.

Härligt Du har inget annat i lagen? Vitpeppar? Lagerblad? Senapsfrön? Socker ska man väl iaf ha?

Men du skriver att du på fläskfilén injecerar marinaden, men du verkar ha ett annat tillvägagångssätt med karrén, fast du skriver det som att du gör det på olika sätt.
Temp 70-100, är det innertemperaturen på köttet? Det känns som att vid 100 måste det väl vara en kolbit?
sofilé är väl inte så vanligt att få tag på? kan kolla hos den lokala slaktaren men jag har aldrig sett det iaf.
http://www.gamecall.se/bilder/rok.jpg typ sån spån tänkte jag köpa, ska väl gå bra?

Vad är potatisen till för? Hänger inte riktigt med heller hur du gör med saltet, vadå viktlös?
Citera
2013-12-22, 16:45
Medlem
trattballes avatar
Som sagt var jag är inget författarämne.
Jag har inget annat i lagen än salt förutom ca 20% nitritsalt detta enbart för färgens skull det blir lite mer rosa rött i färgen.
Tillvägagångssettet är samma för allt kött injecera så får du jämnare saltning.
Temperaturen jag nämnde var på rökgaserna dom skall enligt mig ligga på 70 till 100 för kött
lite lägre för fisk.
Innertemp är ju lite olika för olika sorters kött så det kan man kolla i en kokbok eller på internet.
Spånet skall garanterat funka aldelles utmärkt.
Sofile kan vara trixigt att få tag på har hittat ibland på city gross.
Potatisen har jag enbart som givare på hur mycket salt som skall i lagen den ligger på botten i vanligt vatten och ju mer salt du tillsätter då ändrar du densiteten på vattnet (tror jag) men den börjar i alla fall stiga upp mot ytan efter hand du till sätter salt.
och när den hänger som viktlös i mitten då brukar det vara lagom med salt i vattnet.
Sen kan du bara slänga potatisen.
Citera
2013-12-22, 21:54
Medlem
lehirals avatar
Fint, andra tips välkomna Blir nog att göra under mellandagarna.
Citera
2013-12-23, 08:15
Medlem
Maledictuss avatar
Sidfläsk! Enrisrökt sidfläsk är gudarnas gåva till mänskligheten!

Nej men allvarligt, jag tycker att lite fetare styckdetaljer passar bättre då de har en bra förmåga att fånga upp röksmaken. Ett tips är dock annars att vänta till några dagar efter jul då de säljer ut överbliven julskinka i affären till jävligt billigt pris. Då kan du köpa ett gäng färdigkokta skinkor och slänga i röken.

Annars när det gäller saltning så är 1dl salt(jodfritt, jag brukar använda grovsalt) och någon matsked socker till 1 liter vatten en ganska bra riktlinje. Bäst av allt är om man kan injecera köttet med saltlagen och sedan lägga köttet i resten av lagen i ett par dagar.
Citera
2013-12-23, 16:54
Medlem
Hej du, lägg gärna ut bilder på din rök och beskriv gärna hur de olika momenten fungerar på din rök. Alltid kul att läsa och se hur andra gör. Om man inte vill ha ett supersaltat köt (som förmodligen går hem i jaktstugorna i norr) utan hellre vill ha lite delikatessnivå på det hela så är det som nån tidigare sa, 10% saltlag lagom. Om man ska äta nåt varmt tex om du rökt revben eller det ska grillas så är det lagom med ca hälften av saltet, annar blir det salt som f-n.

Det bästa och säkraste är att väga saltet om du har en våg, det skiljer i vikt på grovt och fint salt. Så från en gång till en annan kommer sältan att skilja sig om du använt fint salt ena gången och kanske grovt nästa.

Du bör skaffa dig lite kunskaper om

Nitritsalt
Livsmedelshantering
Saltningsmetoder, sen har du lite grundkunskaper och bra ord att googla på. En sak som är viktig att komma ihåg är att man måste testa och misslyckas för att lära sig. Det finns nog lika många metoder och vad som är "rätt" som det finns personer som sysslar med rökning.

Det är ett märkligt hantverk det här, för tex beroende när på året man röker så får man olika resultat, beroende på luftfuktighet yttertemp mm mm, oftast ett bra resultat men ändå att vissa delar skiljer sig. Det finns bra böcker att köpa som löser ganska många gåtor så man slipper gissa sig fram och vara osäker.

Annars är mitt tips sidfläsk och picnicbog när det gäller fläskkött.
Citera
2013-12-23, 17:25
Medlem
trattballes avatar
felody du har mer än rätt när du skriver
"Det finns nog lika många metoder och vad som är "rätt" som det finns personer som sysslar med rökning."
Det är nog det som är det roligaste med rökningen att det finns 1 miljon sätt i lika många rökar och resultaten är nog fler ändå.
Likaså saltning jag kör med en saltare lag och marinerar kortare tid samtidigt som en del har svagare lag men längre tid.
Senast redigerad av trattballe 2013-12-23 kl. 17:27. Anledning: Glömde
Citera
2013-12-28, 06:44
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lehiral
Hallå, har införskaffat mig en varmrök för ett par år sen men inte använt den så flitigt, men nu tänkte jag börja med det, och hade lite frågor.
<klipp>
Tips på annat att röka? Bortsett från fisk och torrkött för det har jag erfarenhet av. Hur är det med nötkött? Känns spontant som att fläskkött kanske är godare? Iallafall lättare?

Fisk har jag varmrökt, men torrkött???

Såg en trevlig tråd om att röka korv men det var nog kallrökt.

Vi har testat varmröka fårbog (bara rök (ingen "smaksättning") hängandes i en kåta) och den blev nog lite för varm, kolla temperaturer noga innan.

En tempmätare i köttet och en i röken är kanske inte så dumt. Men då ska man ju veta vilka temperaturer man ska sikta på.

Hur lapparna får till kåtarökningen fattar jag inte. Ska tydligen vara en ganska liten brasa och gärna halvsur ved om man nu sammanfattar det jag gissar på.

Har även testat varmröka hjärta, enrisrökt och det blev väl hyfsat men återigen lite för länge/för varmt.

Fläsk borde nästan vara enklare, fettigt och fint. Kanske måste prova med en bit rimmat sidfläsk och enris.

Gick det bra, eller har det inte hunnits med ännu - det är väl mellandagar nu.
Citera
2013-12-28, 12:50
Medlem
lehirals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Fisk har jag varmrökt, men torrkött???

Såg en trevlig tråd om att röka korv men det var nog kallrökt.

Vi har testat varmröka fårbog (bara rök (ingen "smaksättning") hängandes i en kåta) och den blev nog lite för varm, kolla temperaturer noga innan.

En tempmätare i köttet och en i röken är kanske inte så dumt. Men då ska man ju veta vilka temperaturer man ska sikta på.

Hur lapparna får till kåtarökningen fattar jag inte. Ska tydligen vara en ganska liten brasa och gärna halvsur ved om man nu sammanfattar det jag gissar på.

Har även testat varmröka hjärta, enrisrökt och det blev väl hyfsat men återigen lite för länge/för varmt.

Fläsk borde nästan vara enklare, fettigt och fint. Kanske måste prova med en bit rimmat sidfläsk och enris.

Gick det bra, eller har det inte hunnits med ännu - det är väl mellandagar nu.
Ja självklart kallrökt torrkött, formulerade mig lite dåligt. Var hos slaktaren men det var kö i ca en timme så jag gav upp efter 5min, lika på stället som säljer rökspån haha, blir nog efter nyår
Citera
2013-12-28, 13:50
Medlem
DingusMcDucks avatar
Karré och sidfläsk är utmärkta att röka. Jag brukar använda hickory och/eller äppelved (helst i större bitar, men flis funkar också bra). Rökt korv, t ex hot dogs/varmkorv blir också väldigt gott. Varmrökt lax går snabbt att göra, till skillnad från större bitar kött som karré, och blir väldigt gott det också.
Citera
2013-12-28, 16:40
Medlem
lehirals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DingusMcDuck
Karré och sidfläsk är utmärkta att röka. Jag brukar använda hickory och/eller äppelved (helst i större bitar, men flis funkar också bra). Rökt korv, t ex hot dogs/varmkorv blir också väldigt gott. Varmrökt lax går snabbt att göra, till skillnad från större bitar kött som karré, och blir väldigt gott det också.
Varmrökt lax ja, måste ju göras. Till vilken temp brukar du köra den eller kör du bara efter känsla?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in