2014-04-12, 00:48
Medlem
Aegishjalmrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av muto_kenji
Men du missar hela poängen, misshandeln och mordet är skilda. Wretström dog inte för att han blev misshandlad av Henriques mfl utan för att han blev knivhuggen av Odeh. Alltså ska Henriques endast dömas för sin del i misshandeln.
I fallet med Riccardo så dog han till följd av misshandeln han utsattes för av de skyldiga där är den stora skillnaden, det är bara att kolla i din länk där det står klart och tydligt att de dömdes för grov misshandel och vållande till annans död, grovt brott. Jag hittar inte nu någon säker källa på vad Odeh dömdes för men han åtalades för mord. Källa

Jag trodde vi talade om brända bilar i samband med demonstrationer. Men visst det har förkommit skadegörelse i samband med vissa demonstrationer anordnade av vänstersidan, jag tycker dock att det inte är lika allvarligt som att extremhögern dödar folk.

Har du någon källa på att Bonnier sponsrade demonstrationen den 15:e december? Och vad menar du med det goda våldet och hatet egentligen?

Alltid när jag ser kommunister försöka ge sken av hur fredliga de är och hur våldsamma deras motståndare är så går tankarna av någon anledningen till filmen "Mars attacks" med marsianernas "we come in peace".

Någon blodigare och våldsammare ideologi än kommunismen har aldrig existerat och om någon ideologi har rätt att kalla sig en försvarsideologi så är det NS, kronologiskt är det enkelt att bekräfta eftersom den senare uppstod 50 år efter kommunismen.

Huruvida Wretström hade överlevt misshandeln utan knivhugget är väl oklart, men att påföljderna för förövarna var milda är det bara rödingar som ifrågasätter. Plocka du själv fram ett parallellfall med så låga påföljder.

De brända bilarna från 1 maj i Jönköping förra året får ju rödingar en chans att upprepa i år eftersom SvP dyker upp igen.

Jonas Bonnier gick ju i spetsen för att få ihop Kärrtorpspektaklet, det kan du väl inte ha missat. Vad gäller "det goda hatet och våldet" så kan du ju läsa nedan hur Expressens Britta Svensson upplevde det.

http://www.expressen.se/kronikorer/britta-svensson/britta-svensson-raddare-och-ledsnare-an-nar-jag-akte-dit/
Citera
2014-04-12, 23:08
Moderator
Siegfrids avatar
Mycket kan diskuteras i denna tråd men inte förintelsen. Det finns forum och trådar för sånt.
Vi sätter även punkt i denna tråd för diskussionen om Daniel Wretströms frånfälle och hans banemän.
Inlägg raderade.
/Mod.
Senast redigerad av Siegfrid 2014-04-12 kl. 23:11.
Citera
2014-04-29, 11:31
Medlem
MrSkargards avatar
6 år och 6 månaders fängelse blev straffet för vänsterns hjälte idag: https://www.realisten.se/2014/04/29/joel-bjurstromer-almgren-fick-65-ars-fangelse/
Citera
2014-04-29, 11:46
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
6 år och 6 månaders fängelse blev straffet för vänsterns hjälte idag: https://www.realisten.se/2014/04/29/joel-bjurstromer-almgren-fick-65-ars-fangelse/
Tackar! Väldigt nära åklagarens begäran om 7 år. Finns domen uppladdad för nedladdning?
Citera
2014-04-29, 11:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard

Förvånande högt straff, med tanke på vad det brukar rendera i. Sen är det lite komiskt att läsa rubriken under på Expressens startsida: Döms till vård för försök till mord

Skönt att vi slipper CP-Joel ett tag, även om fotboja lär utgöra minst 75% av straffet.
Citera
2014-04-29, 11:58
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Tackar! Väldigt nära åklagarens begäran om 7 år. Finns domen uppladdad för nedladdning?

Målnumret är B 17522-13, skicka ett mail till Södertörns tingsrätt och be dem skicka den via epost, det var så jag gjorde. I annat fall kan jag ladda upp den nånstans senare men har inte riktigt tid för det nu.
Citera
2014-04-30, 12:36
Medlem
"På den filmsekvens som spelats upp vid huvudförhandlingen syns tydligt hur Joel Bjurströmer Almgren går fram till [målsägaren] när denne befinner sig i en grupp av människor som mer eller mindre slåss med varandra. [Målsägaren] är i det läget vänd med ryggen mot Joel Bjurströmer Almgren. Joel Bjurströmer Almgren lägger sin vänstra hand på [målsägarens] vänstra axel, varefter han hugger med kniven (en morakniv) mot [målsägarens] rygg. Det är naturligtvis svårt att i text beskriva exakt hur hugget går till men enligt tingsrätten är det fråga om ett hugg och inte ett stick som försvaret valt att benämna det. Detta eftersom Joel Bjurströmer Almgren ”tar sats” genom att dra armen bakåt och sedan med viss kraft för kniven in i [målsägarens] rygg.

Efter hugget vacklar [målsägaren] till varpå Joel Bjurströmer Almgren ytterligare en gång hugger med kniven mot [målsägarens] rygg. Båda huggen träffar vid skulderbladen. Av rättsintyget framgår att kniven båda gångerna penetrerat lungsäcken och orsakat luftansamlingar i lungorna. Enligt rättsläkaren Sergej Anikin innebär detta att kniven måste ha trängt in minst två till tre centimeter. [Målsägarens] blodförlust på platsen har uppskattats till cirka en halv liter.
"

https://www.realisten.se/2014/04/29/joel-bjurstromer-almgren-fick-65-ars-fangelse/

Detta är en vidrig människa! Lås in honom och kasta bort nyckeln.
Citera
2014-05-13, 18:20
Medlem
White Christmass avatar
Hade vi inte haft så vänstervriden åklagarkår så hade många våldsbrott kunnat undvikas. Jag rankar svenska åklagare näst värst efter journalister. Hela tiden ett mörkande och ett jävla daltande. Är det ett brott som bör ge utvisning så sätter man en kvinnlig medelålders vänsteråklagare på det så det absolut inte blir tal om utvisning för då måste man ju nämna "dömd till utvisning" i media och då kommer det fram att även denna gång var den en svartskalle som våldtog och lemlästade ett svensk barn. Hela kåren borde skämmas och jag vet att många gör det också.

Citat:
Av förundersökningen framgår att polisen redan på kvällen den 24 maj förra året fick klart för sig att Bjurströmer Almgren varit delaktig i slagsmålet i Tantolunden. Men trots Bjurströmer Almgrens digra belastningsregister häktades han inte förrän i slutet av december, efter att han hade knivhuggit en man i Kärrtorp. Varför frihetsberövades han inte långt tidigare när man visste att han hade jagat en person med kniv och var dömd för tidigare hot och flera våldsbrott?

– Som läget var då fanns det inga skäl som kunde motivera ett frihetsberövande. Han blev så småningom häktad inom ramen för det andra ärendet då det var frågan om ett grövre brott som i större grad motiverar häktning, Men i det läget fanns det inga häktningsskäl, säger kammaråklagare Erik Wendeby som ledde förundersökningen om händelserna i Tantolunden.

Nu ville det sig så illa att han knivhögg en människa drygt ett halvår senare.

– Ja.

Hade inte det kunnat undvikas om han hade häktats?

– Det är omöjligt att svara på, naturligtvis. Men nu tror jag inte att han hade fått ett halvårs fängelse för den gärningen, det är fråga om ett olaga hot. Det är tyvärr inte ovanligt att folk försätts på fri fot och begår nya brott. Det skulle jag vilja säga händer ofta, tyvärr.
Citera
2014-05-13, 18:35
Medlem
saprofyt.s avatar
Inte direkt vanligt att bli häktad för olaga hot, ser inga konstigheter.
Citera
2014-05-13, 18:53
Medlem
Menveds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saprofyt.
Inte direkt vanligt att bli häktad för olaga hot, ser inga konstigheter.
Att jaga någon med kniv är inte "olaga hot". Det är försök till grov misshandel, eller mord/dråp-försök.
Citera
2014-05-13, 20:36
Medlem
saprofyt.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menved
Att jaga någon med kniv är inte "olaga hot". Det är försök till grov misshandel, eller mord/dråp-försök.

Haha, det var olaga hot han torska på iaf.
Citera
2014-07-08, 12:30
Medlem
8711s avatar
Fem och ett halvt års fängelse fick han idag i hovrätten. Hovrätten såg alltså straffvärdet som något lägre än tingsrätten, men ändå ett kännbart straff. Enligt hovrätten visade han ett likgiltighetsuppsåt till att döda sitt offer och attackerade honom flera gånger, även efter knivhuggen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in