2013-12-21, 19:19
Medlem
kllonkas avatar
Tjenare. tänkte kolla med er som kör på lchf . Jag tänkte jag skulle prova det och kört i ca 2 veckor nu . men börjat få väldigt mycket finnar i ansiktet helt plötsligt ?. kan det vara nån utrensning eller liknande ?. tacksam för svar
Citera
2013-12-21, 20:17
Medlem
Kung-Caligulas avatar
Vad exakt äter du?
Citera
2013-12-22, 00:49
Medlem
Själv fick jag superbra hy när jag slutade med kolhydrater. Finnarna kan bero på att du är känslig mot mjölkprodukter, förmodar att du ökat på en hel del mjölkprodukter? Testa ett tag till. Blir det värre skulle jag köra nån annan diet.
Citera
2013-12-22, 01:08
Medlem
christerys avatar
Inte riktigt LCHF men jag upptäckte i min ungdom att choklad gav finnar, kan det vara samma med fet mat kanske.

Finns ju sprit att rengöra ansiktet med och nån salva (stitoxyl) som är receptfri för att fixa det problemet om du inte vill testa paleo eller nåt liknande. Dvs kött från vilt (inte uppvuxet på spannmål/kraftfoder alltså), (fet) fisk, nötter och rötter (enkelt förklarat).

Gillar du dieten så prova med lite acnemedel först. Upplever du fördelar och kan hålla besvären under kontroll så är väl allt väl.
Citera
2013-12-22, 08:25
Medlem
kllonkas avatar
Nae inte slarvat med hygienen . men börjat träna mera också.. Det jag äter mest är ju kokt/stekt ägg fågel fisk sallad osv . ja får nog dra ner på mjölkprodukterna som du säger. Men har ju bara kört 2 veckor ca så tänkte att det kan vara en övergångsperiod att kroppen liksom renas och först måste skit ut ?. eller tänkter jag helt fel ?. Hur långt tid tog det innan det blev bättre för dig Lovelybabe?.. ja gillar dieten starkt måste jag säga. så får köpa nått medel och försöka hålla besväret i styr.. Väldigt tacksam för alla svar
Citera
2013-12-22, 13:14
Medlem
För mig var ju aldrig hyn dålig så länge jag körde LCHF. Om det är så att du hade bra hy innan du började med LCHF och fick dålig hy när du började med LCHF är det ju något i din kost som du är känslig mot. Jag skulle inte börja med acnekrämer. Din hud reflekterar vad du äter.

Har du börjat tvätta dig mer än vanligt kan det vara att din hud blir torr och då kompenserar med talgproduktion. Använd inte produkter som torkar ut hyn.

Det kan även vara att du har brist på nån vitamin iom att du inte äter allsidig kost. Jag fick till exempel dåliga naglar när jag inte åt kolhydrater. Prova köp vitaminer på apoteket.
Citera
2013-12-22, 14:46
Medlem
kllonkas avatar
Okej. ja hade relativt bra hy innan. men funderar på om det tex är vispgrädden eller liknande har också börjat dricka mer kaffe kan kaffe ha någon negativ inverkan på hyn ?. tar ju dock vitmaniner äter omega 3 och b vitaminer. .
Citera
2013-12-22, 18:35
Medlem
kaffe kan ha negativ inverkan då det är uttorkande. Se tidigare kommentar om uttorkning Drick mycket vatten helt enkelt.

Jag är ingen expert men kanske tar det ett tag för kroppen att få bort socker från kroppen? Socker och fett i kombination är ju absolut inte bra för hyn. Låt det gå ett tag så märker du ju om det avtar. Berätta gärna hur det gick!
Citera
2013-12-27, 18:32
Medlem
Som du säger kan det vara någon övergångsperiod för kroppen och den reagerar på det sättet. Jag har personligen aldrig hört om någon som har fått finnar av LCHF.. Mått illa har jag hört. Men ge det ett tag till och se vad som händer. Är också nyfiken på om det går över så skriv gärna i tråden hur det ahr gått om ett tag !
Citera
2014-01-04, 20:50
Medlem
kllonkas avatar
Tjenare. Nu ja nu har hyn blivit bra faktiskt . alla finnar har släppt hade även finnar i nacken förut som har lagt sig nu . så värkar väldigt lovande . men tvättar bara ansiktet med vatten nu utan använder ingenting till ansiktet förutom vatten så vet inte om det har någon talan om saken. men nu är allt bra
Citera
2014-01-04, 20:52
Medlem
kllonkas avatar
Nu har Hyn blivit bra. Inga finnar i ansiktet . Och hade förut finnar i nacken som börjar lägga sig torkat ut . så allt är bra nu känns väldigt skönt då jag starkt gillar denna diet . men sen har jag slutat tvätta ansiktet med ansiktstvätt kör bara vatten nu så vet inte om det har en stor talan i saken
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in