2013-12-21, 18:42
Medlem
#LOUDmouth#s avatar
Förutsättningarna:

Min mor bokade i höstas en paketresa för henne och barnbarn, 1v med avresa i mars 2014. Arrangör och avtalsmotpart är Apollo. Anmälningsavgift (eller vad det nu heter) betalades i princip omgående så ett giltigt avtal finns.

I veckan så fick hon följande mail:

Citat:
Ursprungligen postat av Apollo
Bäste resenär,

På grund av för få bokningar kommer flyget från Arlanda till xxx på xxx vintern 2014 utgå ur Apollos program under perioden xxxxxx-xxxxxx. Det berör din bokade resa med bokningsnummer xxx. Vi beklagar naturligtvis denna förändring.

Som alternativ erbjuder vi dig istället en möjlighet att boka en ny resa till xxx eller annan resa ur vårt program och samtidigt vill vi erbjuda en rabatt enligt vårt förslag nedan:

1. Boka valfri ny resa inom vårt vinterprogram och få 500 kronor i rabatt per person.

2. Boka valfri ny resa inom vårt sommarprogram och få 250 kronor i rabatt per person.

Observera att denna rabatt inte kan kombineras med andra rabatter.

Vårt breda utbud av både vinter- och sommarresor hittar du på vår hemsida, www.apollo.se

Återkom gärna till oss så snart du har möjlighet, så hjälper vi dig att boka om till annan passande resa. För snabbast service ber vi dig mejla oss på ombokning@apollo.se Du kan själv boka en ny resa på vår hemsida och mejla ditt nya bokningsnummer till oss, vi hjälper då till att boka av din ursprungsbokning samt rabattera din nya resa.

Föredrar du att ringa oss, nås vi på 0771-37 37 37, tonval 6.

Om du väljer att inte boka en ny resa före den 15 januari, återbetalar vi självklart hela resans pris, men vår förhoppning är att vi tillsammans kan hitta en ny resa som passar dina önskemål.

Med vänlig hälsning,

Apollo

Apollo Contact Center

Tel: 0771-37 37 37

Mejl: ombokning@apollo.se

När min mor ringer Apollo så får hon efter tjatande (hon hänvisades lite drygt till eget letande på webbsidan) ett erbjudande om nästan exakt samma resa. Samma resmål,samma boende och samma längd men med avresa två dagar (en annan vardag) tidigare. Priset för denna resa skulle efter rabatterna enligt mailet bli tot. 2300kr dyrare. Efter att hon vägrat det och hävdat att hon krävde att få denna resa till samma pris som den första så kollade kundtjänstagenten "med sin chef" och priset sjönk med ytterligare 1000kr. D.v.s. skulle denna alt. resa fortfarande bli tot. 1300kr dyrare än den inställda resan. Hon vägrade förstås.

Mina funderingar:

När jag idag ringer till Apollo å min mors vägnar försökte kundtjänstagenten till att börja med skriva mig på näsan genom att försöka utbilda mig i vad ett avtal är. När denne insåg att det inte var någon ide så hänvisade hon till Apollo's resevillkor 5.4. Texten visar både dom allmänna villkoren som är en branschöverrenskommelse samt i kursiv stil Apollos särskilda villkor. Jag har inga synpunkter på dom allmänna villkoren men däremot på Apollo's särskilda villkor som jag anser strider mot § 12 & 13 i paketreselagen som så att säga trumfar både dom allmänna villkoren samt Apollo's särskilda villkor. Dom branschöverrenskommna allmänna villkoren håller sig inom ramarna för vad paketreselagen säger men Apollo's särskilda villkor .......?

Både min och mors första reaktion på informationsmailet ovan var att det lär osannolikt med ett sånt dåligt bokningsläge, speciellt med tanke på att aktuell avgång faktiskt är längre än 3 månader fram i tiden samt att aktuellt resmål är en av dom populäraste vinterdestinationerna enligt både media och branschen. Dessutom så blev vi lite förvånade över att dom ställer in en hel serie med avgångar. Appropå att Apollo ställer in en serie med avgångar så nämns det inte i dom allmänna eller Apollo's särskilda villkor. Däremot så inkluderar minst 2 andra ledande arrangörer rätten att ställa in en serie avgångar i sina särskillda villkor. P.g.a. det så efterfrågade jag information av Apollo's kundtjänstagent om antalet inbokade passagerare vilket hon enligt uppgift skullle maila så snabbt som möjligt till min mor.

Vi kommer med hänvisning till 5.2, 5.3 & 5.4 i dom allmänna villkoren envist hävda att min mor har rätt till den likvärdiga ersättningsresan ovan utan extra kostnad och hävda att Apollo's särskillda villkor 5.4 är oskäliga då dom p.g.a. av brist på tidsgränser samt reglering av en inställd avgångs påverkan på en serie avgångar är till kraftig nackdel för resenären.

Frågor:

Vad säger ni andra med lite koll om mitt resonemang samt om chanserna till rättelse enligt våra krav? Och finns det några andra lagar att hänvisa till om det mot förmodan skulle behövas? Sannolikt är det så att i Apollo's cms-system så är min mor numera flaggad som "besvärlig".

/#LOUDmouth#
Citera
2013-12-21, 20:47
Medlem
Beaumonts avatar
Låter som din mor missade ett ganska bra erbjudande från Apollo när hon tackade nej till det sista erbjudandet.

Lag om paketresor 14 § reglerar det som hände. Där framgår att det inte utgår någon rätt till skadestånd om arrangören kan visa på att färre personer än vad som stipulerades i avtalet anmält sig till en resa. Och av villkor 5.4 som du länkade till framgår tydligt minsta antalet anmälningar och tidsramarna.

Så Apollo verkar ha agerat inom lagens ramar och det din mor har rätt till är att få sina pengar tillbaka. Jag förstår vad du menar när du hänvisar till 12-13 §§, men hittar vid en snabbsökning inget som stödjer din tes.
Citera
2013-12-21, 21:52
Medlem
#LOUDmouth#s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaumont
Låter som din mor missade ett ganska bra erbjudande från Apollo när hon tackade nej till det sista erbjudandet.

Nja, inte fan är det ett bra erbjudande. Arrangörerna är förstås medvetna om att resenären så att säga är i arrangörens händer p.g.a. att det normalt är så att priset ökar ju närmre avresa man kommer. Det är ju inte så att vi är ute efter något orimligt, bara det som från början var överrenskommet. Nu finns det en identisk resa två dagar tidigare och det måste anses rimligt.

Citat:
Lag om paketresor 14 § reglerar det som hände. Där framgår att det inte utgår någon rätt till skadestånd om arrangören kan visa på att färre personer än vad som stipulerades i avtalet anmält sig till en resa. Och av villkor 5.4 som du länkade till framgår tydligt minsta antalet anmälningar och tidsramarna.

Så Apollo verkar ha agerat inom lagens ramar och det din mor har rätt till är att få sina pengar tillbaka. Jag förstår vad du menar när du hänvisar till 12-13 §§, men hittar vid en snabbsökning inget som stödjer din tes.

§ 14 tar upp skadestånd medans § 13 tar upp ersättningsresa. Det är ju som sagt inte skadestånd vi är ute efter utan en ersättningsresa. För det kan väl ändå inte vara så att ersättningsresa och skadestånd är samma sak? I.s.f. pratar lagstiftaren och jag helt olika språk!

/#LOUDmouth#
Citera
2013-12-22, 14:24
Medlem
#LOUDmouth#s avatar
Haha, jag hade förväntat mig åtminstone ett par mail fram och tillbaka innan Apollo skulle backa men morsan blev precis uppringd av Apollo som sa att dom hade beslutat sig för att "göra ett undantag" och ge henne aktuell ersättningsresa för samma pris.

Förmodligen var det mitt samtal där jag efterfrågade bokningssifrorna som gjorde att dom insåg att vi var jobbiga jävlar.

Slutet gott, allting gott!

/#LOUDmouth#
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in