2013-12-21, 17:26
Medlem
Hej

Har köpt en begagnad maskin av ett handelsbolag som hyr ut maskiner.

Det visar sig nu efter ungefär ett halvår att flera delar på maskinen varit trasiga. Detta p.g.a av brist i underhåll e.t.c.

Frågan är om man har något att hämta? Ska jag vara helt ärlig så misstänkte jag och tog höjd för att endel saker skulle behöva renoveras. Nu har jag gjort så och har via kontakter e.t.c kunnat reparera maskinen för småpengar. Dock om man skulle köpt reservdelar av den svenska återförsäljaren så skulle beloppet uppgå till ungefär det dubbla maskinvärdet.

Kvittot uppger befintligt skick och godkänt skick av mig och att den säljes utan garanti.

Satt och läste lite här på forumet om liknande fall, och frågan är om man ska orka bry sig öht?
Citera
2013-12-26, 12:38
Medlem
Rainbowmojos avatar
Om en vara går sönder efter avlämnandet och köparen (du) saknar garanti får säljaren istället försöka bevisa att det inte var så att varan inte var av den kvalitet en köpare kunnat förvänta sig. Detta genom att du reklamerar varan alltså... Men då gäller det att man reklamerar varan inom en skälig tid, vilket ett halvår borde vara för en maskin. Om det har gått för lång tid innan du reklamerar varan kräver konsumentköplagen att säljaren och du kommer överens om en reklamation.

Om säljaren kan bevisa att du inte orsakade skadorna på maskinen av vanskötsel är denna skyldig att i första hand reparera maskinen. Går inte skadorna att reparera ersätter säljaren maskinen med en ny.
Senast redigerad av Rainbowmojo 2013-12-26 kl. 12:42.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in