• 2
  • 3
2005-07-24, 20:44
Medlem
StigAllans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thebandit
Mycket diskmedel ska det vara! Allt annat är äckligt och ohygieniskt.

Kan inte inse vad som har varit i stekpannan kan vara äckligt och ohygieniskt?
Möjligtvis om man har till vana att steka skitkorvar.

En gjutjärnspanna har aldrig gett mig några sjukdomar fastän jag inte nyttjat diskmedel någon gång vid rengöring av denna.
Men jag kokar alltid ur med vatten och oljar in därefter med stekpannan på eftervärmen från plattan som kokade upp vattnet.
Finns inte ett jävla virus eller bakterie som pallar den behandlingen.
Citera
2005-07-24, 21:07
Medlem
OliTs avatar
Citat:
Ta och ät en kokt skitkorv då, inga bakterier där heller...

Om jag hade fått välja mellan att värma upp stekpannan över 60 grader eller ett använda en skvätt diskmedel och vatten för att döda bakterier ter sig valet ganska naturligt. Det är också ganska vanligt att man använder grovsalt och en pappershandduk för att rengöra sin gjutjärnspanna, salt är starkt tillväxthämmande för bakterier.
Citera
2005-07-25, 10:25
Medlem
OliTs avatar
Citat:
*gäsp* Gud vad intressant.

Om du inte har vettigare åsikter att komma med kanske jag får föreslå att du håller dig borta från att förstöra en tråd där andra vill diskutera?
Citera
2005-07-25, 14:38
Medlem
Portas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tippi Hedren
Diskar dom med diskborste och hett vatten. Torkar ur dom och smörjer in dom med olivolja.

Jag använder också olivolja, det påstås att den inte härsknar som vanlig olja & fett gör.

Porta
Citera
2005-07-28, 07:35
Bannlyst
Självklart använder jag gjutjärnspanna, men jag använder också diskmedel eller tvålull ibland. Det förstör inte alls pannan, så länge man sköljer ur den, torkar och oljar in. Funkar alldeles utmärkt.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in