• 1
  • 2
2005-07-20, 22:57
Bannlyst
Hur brukar du behandla din stekpanna efter förättat värv? Själv brukar jag hjälpa mor med disken och då låter jag alltid stekpannan stå kvar på den varma plattan samtidigt som jag fyller upp med kallt vatten. Vattnet blir uppvärmt och löser upp stekresterna.

Efter maten så diskar jag den bara med diskborsten eller med ytterst lite diskmedel. Det är en väl instekt panna av märket Skeppshult. Passar utmärkt att steka falukorv såväl som strömming.
Citera
2005-07-20, 23:02
Medlem
Conny är det bara jag eller har du blivit grymt jobbig på att skapa nya trådar hela tiden om de mest vardaglisgaste av saker?

ONT: Själv diskar jag den med diskmedel, har en fet sate i titan. och nu kanske folk börjar tänkta men? man ska ju inte använda diskmedel på dem de kan ju lämna smakspår! nä det gör det inte "-Teflon - nothing sticks"
Citera
2005-07-20, 23:13
Medlem
yeahgrrs avatar
har din mamma en skeppshult Conny så är väl den av gjutjärn... och då får diskmedel ett STORT fett nej..... bara hetvatten och diskborste...och i med vatten och diska den direkt efter användandet, stekpannan är inget förvaringkärl.....
Citera
2005-07-20, 23:23
Medlem
StigAllans avatar
Gjutjärnspannor har ett absolut diskmedelsförbud.
Om du sköter din stekpanna med olja efter var urkokning med vatten så kommer inget att fastna.
Olja in pannan och du har garanterat en bättre stekyta än dessa moderna nostickbelagda stekpannor.
Citera
2005-07-20, 23:34
Medlem
Har man gjutjärnspanna så är det väl samma regler som för popcornkastruller!? Ni minns väl denna klassiska tråd http://forum.flashback.info/scandina...ad.php?t=92146
Citera
2005-07-21, 00:26
Medlem
Ballonggrevens avatar
Om stekpannan är välskött ska det i princip räcka med att torka ur den med hushållspapper. Eventuellt kan man skölja ur den under hett rinnande vatten. I svåra fall kokar jag ur den med vatten på spisen, men endast i undantagsfall.
Citera
2005-07-21, 09:29
Medlem
ButterFlys avatar
Har en titanpanna"nonstick" och juh mer diskmedel man använder på dom destå bättre mår dom.. Bränner det fast i dom så har du inte diskat den tillräckligt bra.
Citera
2005-07-21, 10:33
Medlem
Bellossoms avatar
Om man ska non-stick lönar det sig att köpa en dyr jävla panna. Bra till wok, grytor, sånt som ska steka långsamt och fuktigt. Gjutjärn är suveränt till kött och pannkakor. Obs endast smör till pannkakor.
Citera
2005-07-21, 13:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av My little Conny
Hur brukar du behandla din stekpanna efter förättat värv?
Men LOL vilket skönt stuk det var på denna tråd

Efter förrättat värv placeras stekpannan i diskmaskinen.

Den som gjort sin stekpanns-teknologi-läxa inser då genast att det inte är tal om en gjutjärnspanna i detta hushåll.
Utan istället en Non-stick-high-tech-turbo-deluxe-stekare
Citera
2005-07-21, 16:09
Medlem
allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skarprättaren
Har man gjutjärnspanna så är det väl samma regler som för popcornkastruller!? Ni minns väl denna klassiska tråd http://forum.flashback.info/scandina...ad.php?t=92146

Tackar för den.

Citat:
Ursprungligen postat av Bellossom
Om man ska non-stick lönar det sig att köpa en dyr jävla panna. Bra till wok, grytor, sånt som ska steka långsamt och fuktigt. Gjutjärn är suveränt till kött och pannkakor. Obs endast smör till pannkakor.

Non-stick = telefon typ...

Är det verkligen så viktigt med en dyr...tror det var i Plus där den billigaste stekpannan tog hem förstaplatsen i testet. Har tyvärr inga referenser till Råd&Rön.
Citera
2005-07-21, 21:23
Medlem
Porrpojkes avatar
Teflonpanna från nåt lågprisvaruhus...28cm diameter...lagom med diskmedel o sen på'n med diskborsten...

Vill ha en gjutjärnspanna...men dom är förbannad dyra dock
Citera
2005-07-21, 21:33
Medlem
Lost dreamers avatar
hur jag behandlar den?
helst inget diskmedel, men ibland får nån vän eller bro tag på den och är så sjysta att dom diskar den; mycket till mitt stora förtret.
Jag kokar vatten på den i värsta fall; annars diska med bara borste.

Annars har jag mishandlat pannan grovt med bestick och metall(har teflon).
Inte så värst smart, mm,.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in