• 1
  • 2
2013-12-21, 14:43
Medlem
lobstoks avatar
Antar att man någon gång förr eller senare får ex. motorstopp på motorvägen

Vad gör man? Triangel såklart men sen?
Ska man ringa bärgare vilken? Beror det på försäkringstyp och bolag?

Jag har trafikförsäkring, antar att nåt sånt inte ingår, kanske bättre ringa nån billigare
Citera
2013-12-21, 15:14
Medlem
miikoss avatar
Trafikförsäkring täcker enbart personskador, inget annat med egen bil.

Halvförsäkring måste man ha för motorfel.

Om inte biltillverkaren har gett en garanti som täcker bärgning då.

118118 går att ringa. De vet nog vilka bärgare som finns i närheten.
Citera
2013-12-21, 15:40
Medlem
provocative77s avatar
En sak att tänka på som killen i bärgaren upplös om var att inte sitta kvar i bilen o vänta.
Min bil havererade på påfarten till Ölandsbron på Ölandssidan.
Tydligen var det ofta bilar som stod just där o även om man som jag fått upp triangeln med ordentligt avstånd så hände det ofta att bilar körde in i de som stod still.

Som ovan redan sagt måste man ha delkasko (halvförsäkring) för att ha rätt till bärgning på försäkringen.
När det hände oss så letade min dotter upp numret på google till assistansservice.
Citera
2013-12-21, 15:58
Medlem
Raventears avatar
Ibland älskar jag att bo i urskogen.
Här ringer vi närmsta släkting eller granne, så kommer den med traktorn och kaffetermosen
Citera
2013-12-21, 16:00
Medlem
Tänk på att bilbärgarbranschen är lite som taxi. Småskuttarna i branschen tar gärna rejält betalt av den okunnige. Så ring inte vem som helst, om olyckan är framme.
Assistancekåren är den enda rikstäckande bärgarorganisationen i Sverige. Så deras nummer 020-912912 kan ju vara värt att spara.
Det finns också möjligheter att teckna så kallare assistansförsäkringar till din bil. Något som kanske inte alltid är lönsamt, men om du är en som ofta råkar ut för incidenter, så kanske det kan vara något.
http://www.gp.se/konsument/prisjamfo...ltid-bra-affar
Citera
2013-12-21, 16:12
Medlem
lobstoks avatar
Men hur kommer det sig att man ibland ser tomma bilar med/utan triangel?
Citera
2013-12-21, 16:16
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 460430-0014
Tänk på att bilbärgarbranschen är lite som taxi. Småskuttarna i branschen tar gärna rejält betalt av den okunnige. Så ring inte vem som helst, om olyckan är framme.
Assistancekåren är den enda rikstäckande bärgarorganisationen i Sverige. Så deras nummer 020-912912 kan ju vara värt att spara.
Det finns också möjligheter att teckna så kallare assistansförsäkringar till din bil. Något som kanske inte alltid är lönsamt, men om du är en som ofta råkar ut för incidenter, så kanske det kan vara något.
http://www.gp.se/konsument/prisjamfo...ltid-bra-affar

Assistansförsäkringen är rätt billig jämfört med vad bärgningen kostar. Man kommer sällan under 1500 kr för bärgning medan assistans kostar 400-600 beroende på bolag. Man får utnyttja assistansförsäkringen max 2 gånger per år (lite olika villkor hos bolagen dock).

Kör man mer än 2000 mil per år så är assistansförsäkringen värd priset eftersom man får t.ex. hjälp med start vid urladdat batteri, om man kör fast i snön etc.
Citera
2013-12-21, 16:47
Medlem
toby79s avatar
Det finns ju en fiffig uppfinning som heter bogserlina. Den är väldigt användbar. De bilar som du sett ståendes kanske inte ägdes av någon som har en bogserlina.
Citera
2013-12-22, 22:55
Medlem
rebbans avatar
Att tänka på i sthlms län behövs även Tma bil vid bärgning på en hel del vägar och är man bara trafikförsäkrad så åker man på den kostnaden med med och då blir det inte billigt då Tma bilar är dyrare än bärgare..

Så sikta på halv försäkring eller/och assistans
Citera
2013-12-23, 08:48
Medlem
lobstoks avatar
Men kör man fast vid sthlm på motorväg tänker jag mig att man tar sig hem och försöker bärga på egen hand. Är det då ok att lämna bilen? Har aldrig sett p-vakter på motorvägen:P
Citera
2013-12-23, 09:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lobstok
Men kör man fast vid sthlm på motorväg tänker jag mig att man tar sig hem och försöker bärga på egen hand. Är det då ok att lämna bilen? Har aldrig sett p-vakter på motorvägen:P
beror väl på hur illa du står?
Citera
2013-12-24, 14:29
Medlem
Raventears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lobstok

Hur dyr bil har du?
För det första, nej, det är inte okej om du inte bor väldigt nära.
Det kanske inte finns p-vakter, men räkna med att folk kommer ringa polisen.
Bilen ska bort så fort som möjligt. Det går fort på motorvägen och skulle någon krocka med din bil kommer det göra ont.

Det borde väl gå att få någon vänlig själ att stanna och dra en till närmsta avfart i alla fall?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in