2013-12-20, 23:25
Medlem
Köpte en skidhjälm på stadium. Kostade 700 kr innan nu kostade den 500 kr. Dem har ju massa varor som är nedsatta.
Gäller öppet köp på dessa?
Står inget på kvittot eller på hemsidan om sådant.
Citera
2013-12-20, 23:30
Medlem
BigLouies avatar
öppet köp kommer man alltid överens om i affären. Om det inte står något om det kan man aldrig begära öppet köp eftersom det inte står i lagen. om en butik har öppet köp är det ju oftast inte på rea-varor. Du kan ju alltid gå dit och fråga!
Citera
2013-12-20, 23:38
Medlem
TorkelTrottoarkants avatar
Öppet köp är ingen rättighet, det är något affären erbjuder.
Citera
2013-12-20, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigLouie
öppet köp kommer man alltid överens om i affären. Om det inte står något om det kan man aldrig begära öppet köp eftersom det inte står i lagen. om en butik har öppet köp är det ju oftast inte på rea-varor. Du kan ju alltid gå dit och fråga!
Tror många butik har öppet köp på nedsänkta varor. Brukar stå på kvittot annars "gäller ej öppet köp på reavaror".
Alltså kanske inte kan kalla de rea. Ordinarie pris : 700, nu 500.
Citera
2013-12-21, 00:06
Medlem
Som jag förstod det så menar du om du kan byta varan få tillbaka pengarna och sedan köpa den på rean billigare. har jag rätt isf. Kan du byta den du har bytesrätt minst i 14 dagar enligt lag. Då får du ett tillgodokvitto som du vid ett senare tillfälle kan använda för att köpa hjälmen på rean.
Citera
2013-12-21, 00:08
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirUncleCharlie
Som jag förstod det så menar du om du kan byta varan få tillbaka pengarna och sedan köpa den på rean billigare. har jag rätt isf. Kan du byta den du har bytesrätt minst i 14 dagar enligt lag. Då får du ett tillgodokvitto som du vid ett senare tillfälle kan använda för att köpa hjälmen på rean.
Nej, man har ingen bytesrätt om man handlar från en affär.
Om inte butiken erbjuder öppet köp så finns det inget man kan göra.
Citera
2013-12-21, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SirUncleCharlie
Som jag förstod det så menar du om du kan byta varan få tillbaka pengarna och sedan köpa den på rean billigare. .
Alltså jag köpte hjälmen för 500 kr, ordinarie var 700 kr. Dem säljer den tills den tar slut, precis som alla varor. Alla varor har man öppet köp på. Har för mig man hade på nedsänkta varor men kommer ej ihåg.

Citat:
Ursprungligen postat av SilentVictory
Nej, man har ingen bytesrätt om man handlar från en affär.
Om inte butiken erbjuder öppet köp så finns det inget man kan göra.
Alltså alla vet ju att stadium alltid har öppet köp. De har 365 dagars öppet köp.
Citera
2013-12-21, 00:33
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zeros123
Alltså alla vet ju att stadium alltid har öppet köp. De har 365 dagars öppet köp.
Säker på att det gäller på rea-varor? - Inte jag.
Står det inget på kvittot du fått så ska du inte räkna med det.
Hör av dig till Stadium.

På varor till ordinarie pris är det öppet köp i 365 dagar ja.

Men vad jag svarade på var att det inte finns något som säger att en fysisk butik måste lämna öppet köp, och det finns heller inget krav på bytesrätt.
Citera
2013-12-21, 03:06
Medlem
MDCCCXCIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zeros123
Köpte en skidhjälm på stadium. Kostade 700 kr innan nu kostade den 500 kr. Dem har ju massa varor som är nedsatta.
Gäller öppet köp på dessa?
Står inget på kvittot eller på hemsidan om sådant.

På hemsidan står:

"Vi har bytesrätt/öppet köp i: 365 dagar. Varan ska vara oanvänd, du ska kunna visa upp kvitto och ta med originalförpackning om det finns en sådan." - Stadium

Som synes så står ju inget om reavaror så jag skulle gissa att öppet köp gäller. Men lättast är ju bara att ta med hjälm + kvitto och knata till butiken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in