2023-05-06, 22:47
Medlem
GreenBastards avatar
På tal om citat har inte alla haft någon jobbarkompis, klaskompis eller dylikt som alltid ska dra massa citat från dessa filmer och som det inte går att nämna dessa filmer inför utan att en massa citat ska dras för femtioelfte gången. Detta kan även inkludera Jönssonligan.
Citera
2023-05-06, 23:14
Medlem
Dobbelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pleiadesz
Helt klart den bästa barntillåtna svenska komedin medans torsk på Tallinn är den bästa barnförbjudna komedin
Torsk på Tallinn har aldrig granskats av Statens Medieråd (f.d. Statens Biografbyrå) och har således ingen åldersgräns. Enligt DVD-utgåvorna är den "barntillåten", vilket är distributörens egna bedömning. Vid en offentlig biovisning skulle den per automatik få 15-årsgräns utan att granskas först.

Gällande Sällskapsresan så gillar jag verkligen den engelska dubbningen på första filmen. Weiron Holmberg och Sven Melander spelas av två Skottar. Rent guld.
Citera
2023-05-07, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dobbels
Torsk på Tallinn har aldrig granskats av Statens Medieråd (f.d. Statens Biografbyrå) och har således ingen åldersgräns. Enligt DVD-utgåvorna är den "barntillåten", vilket är distributörens egna bedömning. Vid en offentlig biovisning skulle den per automatik få 15-årsgräns utan att granskas först.

Gällande Sällskapsresan så gillar jag verkligen den engelska dubbningen på första filmen. Weiron Holmberg och Sven Melander spelas av två Skottar. Rent guld.

Ahh bra tips, låter episkt. Vart hittar man denna utgåva då?
Citera
2023-05-07, 13:12
Medlem
mishimas avatar
Fastnade vid denna härom kvällen, Kamrer Gunnarsson i Skärgården. Lite charmig.

Det känns lite som Lasse Åberg inspirerades av den när han gjorde S.O.S. Inte bara miljön utan även dråpligheten, den töntiga men lite charmiga huvudpersonen och vissa inslag som kappseglingen.

https://www.svtplay.se/video/jJbZNvj...n-i-skargarden
Citera
2023-05-07, 14:46
Medlem
Dobbelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kimyo
Ahh bra tips, låter episkt. Vart hittar man denna utgåva då?
Finns med i SF Studios box.
Blu-Ray: https://www.ginza.se/product/sallska...n-2012/404114/

Samt i SF:s gamla, numer utgångna Blu-Rayutgåva. Den nya har dock inte engelskt ljudspår vad jag kan läsa mig till.

Trailer: https://www.youtube.com/watch?v=ydktt6Q22Xs
Citera
2023-06-18, 15:40
Medlem
https://www.youtube.com/watch?v=pckWqrZMXUI

Det svänger
Citera
2023-07-17, 09:49
Medlem
Eponumoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrOrdonnee
Kan det bero på att ettan och tvåan är rip-offs och de andra är egen producerade?
Les bronzés
http://m.imdb.com/title/tt0077276/
Les bronzés font du ski
http://m.imdb.com/title/tt0078907/

Citat:
Ursprungligen postat av roboman
Har du sett de franska? Hur lika är de egentligen?
Jag har inte sett dem så är mycket nyfiken.

Stig-Helmer är ju en karaktär som Lasse Åberg säger sig ha skapat, han återfinns även i tidigare skapelser. Inte minst i Repmånad fast då med ett annat namn förstås. Så jag hoppas åtminstone att huvudpersonen i de franska filmerna skiljer sig från Stig-Helmer?
Här kan man se en jämförelse;
https://fb.watch/lQH3DetyI5/
Citera
2023-12-27, 23:02
Medlem
Gällande plagiat-ryktena så tycker jag nog personligen de känns en aning överdrivna. Eventuellt kan det vara så att Åberg hört talas om konceptet någonstans, och själv börjat tänka i banorna om att göra filmer där folk åker på solsemester och till skidorter i Alperna. I övrigt finner jag de påstått plagierade scenerna rätt generiska och rör sådant som nästan alla som någon gång rest med charter eller åkt skidor kan relatera till. Saker man ganska lätt hade kommit på själv utan att ha sett filmerna, bara genom att ha varit på sådana resor själv.

Bagage som försvinner, skidor som rasar ner från ställen, liftar som stannar, turister som ska pruta och alkisar som står och garvar i baren… jag vet inte om jag anser att det håller, om jag ska vara helt ärlig. Det är ju inte heller de ”plagierade” scenerna (vad jag kunnat se iallafall) som gått till historien hos svenska folket, utan det är ju karaktärer som Berra och hans repliker, juice-scenen på planet, Hökarängens slalomklubb och andra allehanda oneliners som fångat svenskarnas hjärtan.

Lägger därför själv ingen större vikt vid detta, filmerna (åtminstone 1-3) är bland det bästa som producerats i Sverige. Kollar varje år när de sänds på TV såhär i julhelgen, anser att de mycket väl håller än idag, vilket det verkligen inte är alla filmer från den tiden som gör.
Senast redigerad av FallinThrowAway 2023-12-27 kl. 23:58.
Citera
2023-12-28, 15:50
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FallinThrowAway
Gällande plagiat-ryktena så tycker jag nog personligen de känns en aning överdrivna. Eventuellt kan det vara så att Åberg hört talas om konceptet någonstans, och själv börjat tänka i banorna om att göra filmer där folk åker på solsemester och till skidorter i Alperna. I övrigt finner jag de påstått plagierade scenerna rätt generiska och rör sådant som nästan alla som någon gång rest med charter eller åkt skidor kan relatera till. Saker man ganska lätt hade kommit på själv utan att ha sett filmerna, bara genom att ha varit på sådana resor själv.

Bagage som försvinner, skidor som rasar ner från ställen, liftar som stannar, turister som ska pruta och alkisar som står och garvar i baren… jag vet inte om jag anser att det håller, om jag ska vara helt ärlig. Det är ju inte heller de ”plagierade” scenerna (vad jag kunnat se iallafall) som gått till historien hos svenska folket, utan det är ju karaktärer som Berra och hans repliker, juice-scenen på planet, Hökarängens slalomklubb och andra allehanda oneliners som fångat svenskarnas hjärtan.

Lägger därför själv ingen större vikt vid detta, filmerna (åtminstone 1-3) är bland det bästa som producerats i Sverige. Kollar varje år när de sänds på TV såhär i julhelgen, anser att de mycket väl håller än idag, vilket det verkligen inte är alla filmer från den tiden som gör.
Varför tycker inte du och så många andra att 4an ska räknas in klassikerna? Det är kanske lite tråkiga miljöer i Sverige i den ( jämfört med SoS). Men karaktärerna och skottlandsdelen är ju klockrena. Stig helmer och Ole lika bra som i de tidigare filmerna.
Citera
2023-12-30, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
Varför tycker inte du och så många andra att 4an ska räknas in klassikerna? Det är kanske lite tråkiga miljöer i Sverige i den ( jämfört med SoS). Men karaktärerna och skottlandsdelen är ju klockrena. Stig helmer och Ole lika bra som i de tidigare filmerna.

Det är väl dels en personlig preferens, jag tycker helt enkelt inte den är lika bra som de första tre. Dessutom, om jag ska se omkring mig, så är det ju inte direkt den som kommer på tal vid diskussioner, det är inte den filmen folk kommer ihåg. Ettan och tvåan är ju dock klassiker som nästan varenda svensk kan citera repliker ifrån. Trean tycker jag personligen bara är mysig, även om den kanske inte fått samma kultstatus. Klassisk svensk skärgårdsmiljö, tror det tilltalar rätt så många. Det kan väl kanske vara så att inte lika många kan relatera till en golfresa, som nästan varje svensk kan relatera till charterresor till Kanarieöarna och skidåkning, eller de svenska sommarmiljöerna i SOS.

Men smaken är väl som baken. Jag har sett golfaren flera gånger, men kommer ändå knappt ihåg riktigt vad som händer i den. Inte tillräckligt mycket minnesvärda scener, kanske.
Citera
2023-12-30, 16:23
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FallinThrowAway
Det är väl dels en personlig preferens, jag tycker helt enkelt inte den är lika bra som de första tre. Dessutom, om jag ska se omkring mig, så är det ju inte direkt den som kommer på tal vid diskussioner, det är inte den filmen folk kommer ihåg. Ettan och tvåan är ju dock klassiker som nästan varenda svensk kan citera repliker ifrån. Trean tycker jag personligen bara är mysig, även om den kanske inte fått samma kultstatus. Klassisk svensk skärgårdsmiljö, tror det tilltalar rätt så många. Det kan väl kanske vara så att inte lika många kan relatera till en golfresa, som nästan varje svensk kan relatera till charterresor till Kanarieöarna och skidåkning, eller de svenska sommarmiljöerna i SOS.

Men smaken är väl som baken. Jag har sett golfaren flera gånger, men kommer ändå knappt ihåg riktigt vad som händer i den. Inte tillräckligt mycket minnesvärda scener, kanske.
Du har en poäng. Vilka är de fem bästa scenerna i den ofrivilliga golfaren? Jag har ingen aning.
Citera
2024-01-28, 20:43
Medlem
sxephils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sportisen
Ja men helt ärligt så är det mycket byfånar som bor i såna där alpbyar så det är klart att vi svenskar är bättre än dessa på samtliga intellektuella plan och därför speglas dessa infödingar just på det halvt efterblivna sätt de görs. Sen kan detta tas för arrogans men det är det inte. Lite som när vi stockholmare kommer ut på vischan till infödingarna i skåne (Typ Malmö, Helsingborg etc.) exempelvis. Vi vet att vi är överlägsna dessa indivier rent intellektuellt.

Du visar snarare din egen ignorans som skriver detta. Ert största fel i Stockholm är att ni tror att ni är smartare och bättre än andra, när ni i verkligheten är sämre pga det. Skåne var långt rikare än Sverige innan det blev svenskt, skapade stora vetenskapsmän som Tycho Brahe innan Sverige hade en enda vetenskapsman. Carl von Linné var smålänning och Nobel släkten kommer från Skåne. Skåningar är snarare bättre än snittet gällande patent och annat, medan Stockholm suger in folk och resurser från resten av landet, för själva skapar ni inget.

Det är grunden att Sverige går så katastrofalt dåligt, och svenskar från Skåneland och Småland får reda upp pisslandet ni skapat.

Det enda svenskar(svear) har varit duktiga på är att kriga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in