Gällande plagiat-ryktena så tycker jag nog personligen de känns en aning överdrivna. Eventuellt kan det vara så att Åberg hört talas om konceptet någonstans, och själv börjat tänka i banorna om att göra filmer där folk åker på solsemester och till skidorter i Alperna. I övrigt finner jag de påstått plagierade scenerna rätt generiska och rör sådant som nästan alla som någon gång rest med charter eller åkt skidor kan relatera till. Saker man ganska lätt hade kommit på själv utan att ha sett filmerna, bara genom att ha varit på sådana resor själv.
Bagage som försvinner, skidor som rasar ner från ställen, liftar som stannar, turister som ska pruta och alkisar som står och garvar i baren… jag vet inte om jag anser att det håller, om jag ska vara helt ärlig. Det är ju inte heller de ”plagierade” scenerna (vad jag kunnat se iallafall) som gått till historien hos svenska folket, utan det är ju karaktärer som Berra och hans repliker, juice-scenen på planet, Hökarängens slalomklubb och andra allehanda oneliners som fångat svenskarnas hjärtan.
Lägger därför själv ingen större vikt vid detta, filmerna (åtminstone 1-3) är bland det bästa som producerats i Sverige. Kollar varje år när de sänds på TV såhär i julhelgen, anser att de mycket väl håller än idag, vilket det verkligen inte är alla filmer från den tiden som gör.