2024-06-15, 15:08
Medlem
GregerMedeltids avatar
Bumpar tråden lite då jag nyligen tittat igenom filmerna.

De som egentligen är något att ha är väl de första två. Det är väl också de som är mest folkkära och igenkända och därifrån alla kända citat kommer ifrån. Efter det så börjar formatet kännas ganska stelt, och igenkänningshumorn börjar avta ganska abrupt. Sol- och skidsemester har många upplevt, men segling, golf och hälsospa känns lite mer nischade.

Det blir också svårare och svårare att förstå varför unga kvinnor blir attraherade av en åldrande loser som Stig Helmer.
Citera
2024-06-15, 16:03
Medlem
Bartman777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GregerMedeltid

De som egentligen är något att ha är väl de första två. Det är väl också de som är mest folkkära och igenkända och därifrån alla kända citat kommer ifrån. Efter det så börjar formatet kännas ganska stelt, och igenkänningshumorn börjar avta ganska abrupt. Sol- och skidsemester har många upplevt, men segling, golf och hälsospa känns lite mer nischade.

Det blir också svårare och svårare att förstå varför unga kvinnor blir attraherade av en åldrande loser som Stig Helmer.
Själv tycker jag alla de fyra första filmerna håller klass och är underhållande.
Hälsoresan var ju tvärkass däremot, finns det flera?
Citera
2024-06-16, 09:15
Medlem
Bret-Harts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bartman777
Själv tycker jag alla de fyra första filmerna håller klass och är underhållande.
Hälsoresan var ju tvärkass däremot, finns det flera?

Finns ju Stig-Helmer story också som var oväntat bra faktiskt, inget mästerverk men helt klart sevärd
Citera
2024-06-17, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GregerMedeltid

Jag tycker att det blir allt svårare att förstå varför folk blir attraherade av dessa åldrande filmer. De kanske var kul för sin samtida publik, men för min del är det som att idag skratta till Olsen-banden.
Citera
2024-06-24, 17:54
Medlem
Juttebargares avatar
Kul filmer, även om de är något föråldrade. I de två första filmerna, så har Team Åberg plankat ganska så friskt från de franska filmerna Les Bronzes. Det är ok.
Citera
2024-09-02, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
Du har en poäng. Vilka är de fem bästa scenerna i den ofrivilliga golfaren? Jag har ingen aning.
1) Anslagstavlan
2) Länsarkivarie Berglund ger tillbaka bollen till Anderhage, men det är en svamp 🍄
3) Jag plöjer min åker!
4) Ole lär Stig Helmer äta med pinnar
5) Fore! Och tre plumsar i vattnet.

Skrattar även åt
"Oj, jag kände inte igen dig utan golfklubborna",
"Fort, göm fornlämningarna"
och
"Jag tar firmabilen".

Det finns många guldkorn i den tycker jag!
Citera
2024-09-04, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bret-Hart
Finns ju Stig-Helmer story också som var oväntat bra faktiskt, inget mästerverk men helt klart sevärd
+1

Jag är ett stort fan av den ”äkta” förefilmen från 1979 även.

Repmånad eller Hur man gör pojkar av män.
https://www.imdb.com/title/tt0079794/?ref_=ext_shr_lnk

”Jonsson har inget körkort !”
Citera
2024-09-06, 21:23
Medlem
Gaggmarkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Fastnade vid denna härom kvällen, Kamrer Gunnarsson i Skärgården. Lite charmig.

Det känns lite som Lasse Åberg inspirerades av den när han gjorde S.O.S. Inte bara miljön utan även dråpligheten, den töntiga men lite charmiga huvudpersonen och vissa inslag som kappseglingen.

https://www.svtplay.se/video/jJbZNvj...n-i-skargarden

Håller med! Skaparna av "SOS" (1988) lär ha inspirations-gluttat på "Kamrer Gunnarsson i skärgården" (1976), minst sagt.
Citera
2024-09-09, 23:15
Medlem
JohanLiljegrens avatar
Första filmen är helt okej men jag tycker att Snowroller och SOS är mycket bättre. Det är en smaksak helt enkelt.
Citera
2024-10-29, 10:04
Medlem
sperrmans avatar
I Snowroller när gästerna checkas in på hotellet pratar hotelldamen om när frukost serveras och alla regler.

SH frågar Ole var hon säger, Ole svarar:

"Hon är arbetslagrets Katz Kommentant. Hon hälsar oss vällkomma..."

Resten av han säger dränks i filmmusiken. Varför? Var det alltid planerat att publiken inte skulle kunna höra? Var det för kontrovesiellt för ex tysk/schweizisk biopublik? Eller skämtet var helt enkelt inte roligt?

Vad tror ni?..
Citera
2024-10-30, 06:44
Medlem
mhns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanLiljegren
Första filmen är helt okej men jag tycker att Snowroller och SOS är mycket bättre. Det är en smaksak helt enkelt.
Ja, även om 1:an har sina stunder så är min favorit 2:an. Det är en annan känsla i 1:an, jämfört med 2:an och 3:an. 1:an har ett vemod i sig som 2:an och 3:an saknar, de är mer glättiga.
Citera
2024-10-30, 10:17
Medlem
Bartman777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mhn
Ja, även om 1:an har sina stunder så är min favorit 2:an. Det är en annan känsla i 1:an, jämfört med 2:an och 3:an. 1:an har ett vemod i sig som 2:an och 3:an saknar, de är mer glättiga.
Håller med där.
Första filmen är den sämsta av de fyra första tycker jag, även om jag kan uppskatta den med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in