2005-07-20, 20:40
Medlem
Någon som vet bra sätt till att trimma Honda MT50 så den gör ~65km/h och med relativt bra acc?

Just nu gör den 55km/h på raksträcka och det är drevat fram tror jag, möjligt att förre ägaren har gjort något med topplocket.
Blir glad för tips =).
Citera
2005-07-20, 21:16
Medlem
byt förgasare till största du hittar.. större cylinder + kolv trimmpipa.
Så, nu kan du spöa skiten ur plast mopederna.

edit: en liten länk oxå
Citera
2005-07-20, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elektrikern
byt förgasare till största du hittar.. större cylinder + kolv trimmpipa.
Så, nu kan du spöa skiten ur plast mopederna.

edit: en liten länk oxå

Alltså en 20mm förgasare till exempel? men om jag ska ha större cylinder måste jag då ochså köpa nytt topplock om jag har original cylinder och topplock nu?

kolv borde väl följa med cylinder och vad är trimmpipa?

BTW: Länken funkar inte.
Citera
2005-07-21, 00:44
Bannlyst
70cc, 20 mm förgasare ( om du hittar större är det ganska självklart )
kolvar, och nya drev ( både bak & fram )
så ska du se att det blir åka av!
Citera
2005-07-21, 12:03
Medlem
Okej, men kan du svara på mitt föregående inlägg? måste man ha nytt topplock om man köper trimcylinder?

Om det är färre kuggar på dreven än original, går det snabbare då?

Följer inte kolvar med cylinder?

Och när man ska trimma kan det ju hända att det inte funkar och så byter man tillbaks till originaldelar sen och den startar inte, har hänt så för en kompis, hur ska man kunna va säker på sin sak?
Citera
2005-07-21, 12:50
Medlem
Sqrewdrivers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MondayMorning
Okej, men kan du svara på mitt föregående inlägg? måste man ha nytt topplock om man köper trimcylinder?

Följer inte kolvar med cylinder?

Och när man ska trimma kan det ju hända att det inte funkar och så byter man tillbaks till originaldelar sen och den startar inte, har hänt så för en kompis, hur ska man kunna va säker på sin sak?

Gör det rätt från början, kolla tändningen osv..
Citera
2005-07-21, 14:57
Medlem
iommis avatar
jag kan allt om mt50 även om det var 15 år sen jag hade en. den värsta av de alla. 5 växlad också.

i alla fall:
1) du köper an autisa 70 cc cylinder från addemoto i malmö alt en 5 1/2 hk cylinder på 50 cc. Fördelen med den sistnämnda är att den går lika bra och har lika hög effekt som autisan på 70 cc. Det är nämligen så att om du inte balanserar vevpartiet tillsammatd med den betydligt tyngre 70 cc kolven så går hälften av autisas utlovade 11 hkr upp i vibrationer och slitage. det är ett faktum. något mer vrid får du dock med autisan men det är inte värt pengarna.

2) om du nu trots allt väljer 70 cc så får du köpa ett större topplock, svar ja. det är även planare så du får högre komp än om du hade fräst ur ditt befintliga 50 cc topplock. kör du 5 1/2 hkr varianten kan du behålla orginallocket eller hellre plana det i fräs. bäst och billigast blir dock om du köper en trimtopp för 50 cc.

3) förgasare är viktigt. först och främst att den är riktigt bestyckad. en taskigt bestyckad mikuni 24 mm förgasare går sämre oavsett cylinder än en välbestyckad orginal. köper du en 24mm mikuni så är den grundbestyckad för 70 cc cylindern, man får alltid trixa så att man får rätt lågfart och huvudmunstycke. de till att den ej går för magert, lite fetare är i så fall bättre om du inte lyckas hitta det ultimata munstycket.

4) köp reedventiler i glasfiber och böj försiktigt upp stålläpparna i insuget. glasfiber reed ventiler ger snabbare respons. en reed fladdrar hela tiden för att motverka att övertrycket går bakåt i förgasaren. naturligtvis reagerar glasfiber snabbare än orginal i stål. vad du gör så ta inte bort den.

5) satsa på ett kn filter (luftfilter) och ta bort orginal luftburk, alt lägg in grövre gummislangar i befintlig luftburk. det finns 2 st, en inne i burken och en mellan förgasaren och burken. båda måste bytas annars får du ingen effekt.

6) tändning kan du ändå inte justera så skit i det. kör på 98 oktan bara.

7) köp ett grövre insug och montera det

8) köp en trimkrök och en öppnare dämpare.

9) vill du ha fart i den så satsa på en 5 växlad låda. du köper nya växelväljare, kugghjul och axlar. dyrt men då går den fort och hänger med en 125 kubikare. billigast blir om du satsar på ett framdrev med fler kuggar.

10) återigen, lägg tid på att bestycka förgasaren nu när du är klar och har gjort precis som jag skrev ovan.

fördelen med moppe är att det är billigt att trimma och ger en så förbannad effektökning!! det är ju roligare än att trimma mc eller bil! kostnaden för trimdelarna är kanske dyr för en 15 åring, men gå du till pappa och erbjud dig att klippa gräsmattan resten av sommaren!

lycka till
Citera
2005-07-21, 17:56
Medlem
Vappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MondayMorning
?

Noop. Antar att du snackar om det främre drevet, det drev som ger mest att ändra på. (en kugg fram är ungefär lika med tre kuggar bak)

Standard fram är 12 kuggar. ökar du antalet kuggar fram så går det fortare men du får sämre acc. Du ska endast dreva när du varvar ut fullt på alla växlar. Det vissar ju att du har gott om kraft kvar att utnyttja för högre hastigheter

Edit: bak gäller tvärt om, färre kuggar=fortare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in