2013-12-20, 16:38
Bannlyst
Senaste två katterna som jag ägt som båda varit honor, har haft detta beteende(som för övrigt är rätt gulligt)..

Det är så att våran och förra katten alltid lät som en duva typ: "ggmmmm".. om man petade på henne lite när hon inte såg att jag kom så vände hon sig om ungefär: "ghhmmmm?"..

Och våran katt som vi har nu låter exakt lika i samma situation plus som den gamla katten fast mer när hon hälsar och man pratar med henne och det kan låta typ först "gmmm" och sen ett kort "mjau" efteråt.
Även så med gamla men kanske inte lika mycket..

Varför låter vissa katter så och vad betyder det?
Senast redigerad av KaptenRovskagg 2013-12-20 kl. 16:41.
Citera
2013-12-20, 16:43
Medlem
Menar du typ dessa ljud?
http://www.youtube.com/watch?v=z3U0u...e=more_related

Det är ett vanligt ljud och kan ha lite olika betydelse.
Citera
2013-12-20, 16:43
Bannlyst
Hon kanske löper? Jag har haft honkatt men har inget minne utav att hon lät något speciellt, men hon var väldigt kelig iallafall
Citera
2013-12-20, 16:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Menar du typ dessa ljud?
http://www.youtube.com/watch?v=z3U0u...e=more_related

Det är ett vanligt ljud och kan ha lite olika betydelse.

Japp det är så fast inte så mycket och högt .

Citat:
Ursprungligen postat av turbeneger
Hon kanske löper? Jag har haft honkatt men har inget minne utav att hon lät något speciellt, men hon var väldigt kelig iallafall

Kastrerad/kastrerade.
Citera
2013-12-20, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenRovskagg
Japp det är så fast inte så mycket och högt .

Det är ett vanligt ljud även om alla katter inte låter lika ofta eller lika högt. Jag inbillar mig att det är vanligare bland honkatter, men det baserar jag bara på egna erfarenheter. De kan låta så för att visa tillgivenhet, om de ligger och vilar och man berör dem och de blir typ överraskade kan de låta liknande, när de får mat kan de låta så, när matte o husse kommer hem kan man hälsas av de ljuden, när man busar med katten tex. ska kasta iväg någon leksak och katten väntar med spänning osv. Det är ett bejakande ljud och deras sätt att prata. Vissa katter pratar mer, andra mindre. Man kan även uppmuntra sin katt att prata mer om man härmar positiva ljud och tittar ömsom blinkar mot katten.
Citera
2013-12-20, 17:02
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Ett vänligt ljud som jag hör dagligen många gånger här hemma. Det betyder lite olika beroende på tonfall och sammanhang.

Det kan vara en hälsning och betyda "jag har lagt märke till dig, hejhej" om jag kommer in i rummet där katten ligger och vilar.

Betyda "kom, följ mig ska jag visa något" om katten samtidigt snor sig kring benen och springer iväg när man reser sig.

Om det händer när du petar på katten, borde det låta lite mer irriterat, "jag lägger märke till dig, vad vill du?" och att katten inte är sur, bara undrande. En sur katt använder inte det här ljudet.

Det kan ligga nåt i att honor använder det oftare, generellt tycker jag honkatter är "pratigare".

Jag har hört det vid löp också, men då är det mycket ihärdigare och man ser tydligt på kroppsspråket vad som är på g.
Citera
2013-12-20, 17:46
Medlem
franges avatar
Min tvååriga honkatt låter också så ibland, liksom purrande/kuttrande, oftast när man sitter i soffan och hon hoppar upp bredvid en och vill bli klappad, eller om man väcker henne genom att klappa henne.
Citera
2013-12-20, 17:58
Medlem
Fiaskruttans avatar
Ja så låter mina katter ofta. Och ju mer man pratar med sin katt ju mer pratar dom tillbaks. Det låter såå gulligt. Jag matar nu koltrastar varje morgon och då sitter en av min katter i fönstret och smackar.
Citera
2013-12-30, 11:00
Medlem
Truckerkepss avatar
Har två katter, hane och hona och båda två låter så. Dock låter hanen värst. Han är nästan aldrig tyst! Han har aldrig gjort ifrån sig ett klassiskt mjao ljud som andra katter gör, bara duvljudet. "Oj, vad mycket han pratar" får jag ofta höra. Är väl inte så jävla kul när han får fnatt under natten och låter... Annars är det trevligt (Ibland)
Citera
2013-12-30, 11:43
Medlem
Vatos.Locoss avatar
när min katt ser ljus på väggen, solkatt? så låter den näst intill som rovdjuret i samma film enda gångerna, annars låter den normalt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in