Citat:
Ursprungligen postat av
nice88
Takadongtakadang: Inte något konstigt med att du åkte in, du anföll honom utan att det var i självförsvar och misshandlade honom grovt. Att han snackade skit ger en aldrig rätt att slå första slaget i Sverige.
Helt korrekt. Man får inte slå folk för att de snackar skit. Att det i mitt fall inte stannade vid snack saknar egentligen betydelse, det är ju historia nu.
Det som var intressant i mitt fall var ju just straffet. 2 års fängelse för ett gatuslagsmål där det alltså inte var frågan om att jag gjorde annat än slogs tills han gav upp och sedan var det bra. Jag har aldrig hört att någon fått ett lika hårt straff för ett slagsmål. 2 år brukar det typ bli när någon slår den andra medvetslös och sedan fortsätter att sparka personen i huvudet så att personen svävar mellan liv och död och får ligga på sjukhus en månad. Inte heller helt ovanligt att det blir 18-24 månader när någon blivit allvarligt knivskuren.
I mitt fall är jag övertygad om att de tog i på grund av att jag var professionell Thai-boxare.
Men du har helt rätt, man får inte slå folk för att de snackar skit.