2013-12-19, 22:09
Medlem
Jag har funnit en person som på facebook titulerar sig Verkställande direktör. Han uppger vad firman heter (ett AB), och mycket riktigt finns det en webbsida för den firman med kontaktuppgift till den verkställande direktören.

Allt är bluff. han är absolut inte någon VD. Firman finns inte i något aktiebolagsregister osv. Man anger inget organiaationsnummer.

Varför han gör detta vet jag inte. Kanske för att ragga damer på krogen. Kanske för att bygga prestige inför något för mig okänt projekt.

Vad säger juridiken om detta? Vid raggning får man väl kalla sig för vad som helst? Men, en verkställande direktör har ju rätt att teckna firman, i varje fall för mindre dagliga inköp. Finns det något fall där det är förbjudet att kalla sig vd för ett påhittat aktiebolag.
Citera
2013-12-19, 22:17
Medlem
CrilleKexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WalterSommerlath
Jag har funnit en person som på facebook titulerar sig Verkställande direktör. Han uppger vad firman heter (ett AB), och mycket riktigt finns det en webbsida för den firman med kontaktuppgift till den verkställande direktören.

Allt är bluff. han är absolut inte någon VD. Firman finns inte i något aktiebolagsregister osv. Man anger inget organiaationsnummer.

Varför han gör detta vet jag inte. Kanske för att ragga damer på krogen. Kanske för att bygga prestige inför något för mig okänt projekt.

Vad säger juridiken om detta? Vid raggning får man väl kalla sig för vad som helst? Men, en verkställande direktör har ju rätt att teckna firman, i varje fall för mindre dagliga inköp. Finns det något fall där det är förbjudet att kalla sig vd för ett påhittat aktiebolag.
Nej, VD är ingen skyddad titel som t.ex. advokat är, så det är absolut inte olagligt att springa runt och kalla sig VD även om man inte är det. Jävligt pinsamt dock, men inte olagligt.
Citera
2013-12-19, 22:27
Medlem
wh0res avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WalterSommerlath
Finns det något fall där det är förbjudet att kalla sig vd för ett påhittat aktiebolag.

Nej, framför allt inte om det är en påhittat bolag? Då finns det ju inget bolag att vara firmatecknare för och finns inte bolaget kan man inte heller därigenom begå någon annan olaglig handling. Hade det funnits ett bolag, som man tecknade avtal för hade det såklart kunnat leda till problem för någon, (inte nödvändigtvis honom dock).

VD är för övrigt en titel som man köper för 50 000kr egentligen. En av få titlar man kan köpa och rättmätigt titulera sig utan att ens veta vad man ska jobba med.
Senast redigerad av wh0re 2013-12-19 kl. 22:44.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in