Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-12-19, 21:42
  #1
Medlem
Är 175, vill ha kortare bräda, är helt ny på snowboard, Vilken läng ska jag ha?
Finns de olika hårdheter, typ mjud, mellan och hård? Berätta gärna.
Hur är bindningarna, är dem av samma typ?
Citera
2013-12-19, 22:25
  #2
Medlem
Under hakan, En stl mindre om du vill ha en kort bräda, en stl större om du vill ha en längre
Citera
2013-12-19, 22:29
  #3
Medlem
Jag har åkt Snowboard i runt 10 år och en snowboard ska vara i ungefär samma höjd som det är upp till din haka. Det kan variera lite på hur du vill åka men hak längd fungerar i dom flesta fallen. Har man en för kort bräda så ramlar man omkring för att man får mycket sämre balans ''erfarenhet ^^'' och har man en för lång bräda så blir det lite svårare att svänga men långa brädor kan vara skönt ibland det med men inget jag skulle rekommendera. Upp till näsan skulle nog vara maxgränsen om man nu måste ha en lång bräda.

Så en bräda upp till hakan är en bra nybörjar allround bräda om du frågar mig.
Det finns även olika mjuk heter i brädorna lite beroende på vad du vill ha din Snowboard till.
Jag skulle rekommendera en böjbar/mjuk men inte allt för böjbar/mjuk bräda till en nybörjare då hårda brädor är lite mer för dom som vill hoppa i stora hopp och inte förlora kontroll lika lätt när dom kommer upp i högre hastigheter. Jag själv har en medel bräda och hoppar lite överallt och det går helt utmärkt.

Sedan när det kommer till bindningar så är dom flesta utav samma sort fast dom kan ha olika mjuk heter och det kan skilja sig lite i hur man sätter fast dom i brädan, En del nyare brädor har en rail man sätter fast bindningen på och dom vanligaste har en platta och en massa skruvar som man skruvar fast bindningen med.

Dom vanligaste bindningarna är mjuka bindningar som är gjorda utav hårdplast med spännen på vardera sida och det är dom man ska satsa på om man ska köra som en normal person. Det finns bindningar som man bara kliver i precis som om det vore en skida man ska sätta på men den bindningen rekommenderar jag absolut inte till någon som vill få den bästa upplevelsen utav sitt åkande i backen. ^^

Snowboard / Bindningar och Skor är dock mycket personligt efter hur man vill att sin upplevelse ska vara, Det finns mycket olika hårdheter och valmöjligheter och man måste helt enkelt testa sig fram. Jag kör med Ganska flexibla bindningar, Ganska hårda men sköna skor och en Medelhård bräda.

Om du ska köpa en bräda för första gången så tycker jag att du ska gå till lite ställen som säljer mycket snowboards och testa lite skor och hålla i lite snowboards och känna vad som du tycker känns trevligast för dig själv. Känn ingen press att du måste köpa någonting i första ögonkastet utan ta dig tid så att det känns bekvämt när du köper din första bräda. Jag skulle nog ha testat lite saker och sedan åkt hem och sökt runt på internet efter lite information och recensioner/omdömen om lite olika Snowboards/Bindningar/Skor och sedan köpt det som passat mig bäst. =)
__________________
Senast redigerad av Saftnisse 2013-12-19 kl. 22:49.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback