Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-12-19, 12:20
Medlem
Jag skulle gärna se att samtliga moderatorerna i F&J förklarar det här med OT-tråden som är klistrad och om de då nu plötsligt skulle klara av att ta bort andra OT-inlägg?

Varför klarar man inte av det utan den klistrade tråden?

För att Roi anser att han hoppas att flera ska komma till den OT-tråden och klaga på mig, är tydligen hans motivering. Vilken är verkligen konstig. Vill någon klaga på mig kan de väl i vanlig ordning göra det via PM?
Citera
2013-12-19, 12:21
Medlem
Rois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mysmari
Ja det är ju moderatorerna som bestämmer. Inte jag. Anser de att inläggen är okej trots OT så är det ju okej.

Är det lämpligt att alla forumdelarna har trådar för OT för att det inte ska finnas OT i inläggen?

Meningen med OT-tråden är ju att all OT ska vara där och att allt annat OT då raderas.

Varför inte radera dessa inlägg utan att ha en tråd där man ska diskutera OT för?

Ska alla forumavdelningar har en klistrad Ot-tråd högst upp för att man ska få diskutera OT då där?

Jag fattar inte alls hur man tänker att OT ska finnas i forumen över huvudtaget?
Eftersom tråden berör debatt om feminism och jämställdhet så är den inte OT i forumet. Däremot är den debatt som förs där ot i trådar som handlar om faktiska sakfrågor.
Citera
2013-12-19, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roi
Det är i extremt stort behov av metadebatt eftersom det finns såpass många i forumet som försöker få retoriska poänger till varje pris. Detta görs oftast inom ramen för topic, men för inte debatter framåt på något sätt. Istället för att vi moderatorer ska börja rensa ut "dåliga argument" har vi därför en tråd där folk får påtala när andras argumentation börjar dala.

Du verkar tro att tråden enbart handlar om dig. Om du läser den så ser du att så inte är fallet.

Nej, jag tror inte att tråden handlar enbart om mig men du skrev till mig att du hänvisade till den tråden i en annan tråd för att: "Jag uppmärksammar och hoppas att de andra som klagar på att du provocerar rör sig dit."

Och det handlar rimligen om mig. Du visar där att den klistrade tråden är till för att klaga på varandra.

Varför ska forumdelarna ha klistrade trådar där man kan klaga på varandra. Det brukar väl sägas att sådant ska tas i PM. Vad har du för behov av att läsa om klagomål på mig eller på andra undrar jag?
Citera
2013-12-19, 12:23
Medlem
Jag har också svårt att se hur forumanvändare kan tillhöra Topic i ett forum som heter Feminism och jämställdhet. Borde väl möjligen ligga i Om Flashback då om det nu ska anses vara av nåt intresse vem som tycker vem på Flashback är en idiot och liknande istället för att diskutera sakfrågor.
Citera
2013-12-19, 12:25
Medlem
Citat:
Eftersom tråden berör debatt om feminism och jämställdhet så är den inte OT i forumet. Däremot är den debatt som förs där ot i trådar som handlar om faktiska sakfrågor.

Roi, du får gärna skriva 15 PM om dagen till mig att du blir provocerad av vad jag önskar diskutera.

Varför måste du ha en klistrad tråd för att göra detta?
Citera
2013-12-19, 12:31
Medlem
Rois avatar
Citat:
Roi, du får gärna skriva 15 PM om dagen till mig att du blir provocerad av vad jag önskar diskutera.

Varför måste du ha en klistrad tråd för att göra detta?
För att jag jag vill sprida kunskap om hur ett bra argument ser ut. Samt att jag inte tror att du lyssnar på mig i vilket fall som helst.
Citera
2013-12-19, 12:36
Medlem
Citat:
För att jag jag vill sprida kunskap om hur ett bra argument ser ut. Samt att jag inte tror att du lyssnar på mig i vilket fall som helst.

Vad säger du nu? Att du har klistrat tråden för att du vill sprida hur bra argument ser ut och att jag borde lyssna på det?

Du har alltså klistrat en tråd för att lära mig att diskutera med bra argument? Hur mår du?
Citera
2013-12-19, 12:37
Medlem
C-3POs avatar
Citat:
Ja det är ju moderatorerna som bestämmer. Inte jag. Anser de att inläggen är okej trots OT så är det ju okej.

Är det lämpligt att alla forumdelarna har trådar för OT för att det inte ska finnas OT i inläggen?

Meningen med OT-tråden är ju att all OT ska vara där och att allt annat OT då raderas.

Varför inte radera dessa inlägg utan att ha en tråd där man ska diskutera OT för?

Ska alla forumavdelningar har en klistrad Ot-tråd högst upp för att man ska få diskutera OT då där?

Jag fattar inte alls hur man tänker att OT ska finnas i forumen över huvudtaget?
Antag att du är moderator och jag skriver ett inlägg där jag ägnar ena halvan åt att spy galla över mina meddebattörer och deras oförmåga att föra sakliga och konsistenta resonemang. Sedan skriver jag ett mer sakligt debattinlägg där jag håller mig till topic och argumenterar för min ståndpunkt. Nu är halva inlägget OT och halva OnT. Vad gör du som moderator då?
Citera
2013-12-19, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C-3PO
Antag att du är moderator och jag skriver ett inlägg där jag ägnar ena halvan åt att spy galla över mina meddebattörer och deras oförmåga att föra sakliga och konsistenta resonemang. Sedan skriver jag ett mer sakligt debattinlägg där jag håller mig till topic och argumenterar för min ståndpunkt. Nu är halva inlägget OT och halva OnT. Vad gör du som moderator då?

Hur löser man det i de andra forumdelarna? Har de behov av att ha klistrade trådar där man diskuterar hur dåliga man tycker andra användare är på att diskutera?

Har du läst moderator Rois inlägg i den klistrade tråden och vad han klagar över?

Varför skickar han inte ett PM till mig om allt han undrar över, varför jag använder ett ord som han anser är så viktigt för andra att jag inte borde använda det, frågor om varför jag startar de trådar som jag för och så vidare? Varför ska jag förklara det på allmän plats för?

Varför kan inte en moderator PM om sådant som han eller hon undrar om vad gäller sådant?
Citera
2013-12-19, 12:54
Medlem
Rois avatar
Citat:
Vad säger du nu? Att du har klistrat tråden för att du vill sprida hur bra argument ser ut och att jag borde lyssna på det?

Du har alltså klistrat en tråd för att lära mig att diskutera med bra argument? Hur mår du?
Nej, det hela är inte enbart riktat till dig. Jag tror nämligen inte att du är särskilt mottaglig för kritik (dessutom är din läsförståelse uppenbarligen inte den bästa när det kommer till sånt här). Däremot ville jag lära andra mer om argumentationsteknik.
Senast redigerad av Roi 2013-12-19 kl. 12:57.
Citera
2013-12-19, 13:01
Medlem
Citat:
Nej, det hela är inte enbart riktat till dig. Jag tror nämligen inte att du är särskilt mottaglig för kritik (dessutom är din läsförståelse uppenbarligen inte den bästa när det kommer till sånt här). Däremot ville jag lära andra mer om argumentationsteknik.

Du har alltså klistrat en tråd i feminism och jämställdhetsforumet för att lära andra argumentationsteknik?

Och för att kritisera de som inte argumenterar på ett sätt som du finner tillfredsställande och lära dem hur de ska argumentera på ett sätt som du tycker är bra.

Du tycker att det hör till dina uppgifter som moderator alltså?
Citera
2013-12-19, 13:01
Medlem
C-3POs avatar
Citat:
Hur löser man det i de andra forumdelarna? Har de behov av att ha klistrade trådar där man diskuterar hur dåliga man tycker andra användare är på att diskutera?

Har du läst moderator Rois inlägg i den klistrade tråden och vad han klagar över?

Varför skickar han inte ett PM till mig om allt han undrar över, varför jag använder ett ord som han anser är så viktigt för andra att jag inte borde använda det, frågor om varför jag startar de trådar som jag för och så vidare? Varför ska jag förklara det på allmän plats för?

Varför kan inte en moderator PM om sådant som han eller hon undrar om vad gäller sådant?
Min avsikt med frågan jag ställde var att få dig att fundera över hur DU skulle göra i en situation som moderatorerna dagligen ställs inför. Nu valde du att undvika den frågan men jag kan ju säga att jag skulle låta ett sådant inlägg stå kvar med motiveringen att det ändå är såpass mycket i det som ändå tillför debatten något.

Men som du själv pekar på så blir det jobbigt när det hela tiden dyker upp inlägg av den typen. Det blir en massa brus som stör den seriösa diskussionen om det aktuella trådämnet. F&J är ett delforum som lockar många debattörer eftersom det är ett ämne som berör många människor. Då blir konsekvensen också att nivån blir skiftande där allt ifrån skarpa och intelligenta debattörer som skriver välformulerade inlägg blandas med sådana som inte vill eller förmår att vara lika välformulerade.

Jag hänger praktiskt taget aldrig i F&J så jag gör bara en gissning nu och den är att moderatorerna inte har någon annan önskan än att få upp nivån på debatten och då har man av pragmatiska skäl skapat den där tråden (som jag aldrig har läst) där man tillåter en debatt om debatten. Jag kan inte påminna mig om att jag har sett det någon annanstans men jag förstår om man vill testa den lösningen eftersom F&J tillsammans med Religion är forum som lätt spårar ur.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in