2013-12-19, 14:34
Medlem
dangerousdangers avatar
jag undrar hur lätt/svårt det egentligen är att ta truck kort? funderar på att ta det om drygt en vecka men har aldrig sett en truck i verkligen ens typ haha

måste man ha pluggat mycket innan eller kan man fixa det ändå genom de två dagar man får på plats?
Citera
2013-12-19, 14:40
Medlem
jag fick truckkort a+b i skolan, och det var hur enkelt som helst (2 och en halv dag per kort)
antar att det är lite "svårare" att ta det utanför skolan, men tror det borde vara ganska enkelt, pluggade inget till korten
Citera
2013-12-19, 14:44
Medlem
Tog både A och B i skolan, tog 2 timmar att ta båda för hela klassen. Aldrig varit med om något lättare, dock skulle jag inte känna mig säker i en truck på ett nytt jobb.
Citera
2013-12-19, 14:47
Jag fick min truckutbildning internt på företaget jag jobbade på, tror den var på 3 dagar, bara teori. Iof. hade vi "övningskört" lite, så man visste ju vilka spakar o pedaler man skulle använda på "uppkörningen". Men sen fick jag jobb på ett annat företag, o där accepterade de truckkortet jag tagit på det första.

Men helst vill de väll ha ett från TYA. Men själva utbildningen var inte svår. På det första företaget fanns det folk med säkert IQ 80 som körde truck.
Citera
2013-12-19, 14:49
Citat:
Ursprungligen postat av dojt
Tog både A och B i skolan, tog 2 timmar att ta båda för hela klassen. Aldrig varit med om något lättare, dock skulle jag inte känna mig säker i en truck på ett nytt jobb.
Vad menas med A och B? Det var längesen jag tog mitt kort o då fick jag för Ledtruck, Motviktstruck, Stödbenstruck och Skjutstativtruck.

https://www.youtube.com/watch?v=9z77oztO6UQ
Citera
2013-12-19, 15:47
Medlem
Mycket enkelt att ta truckkort.
Det svåraste i hela kursen skulle nog vara själva körandet,
men har du åtminstone lite vana från bil så går det nog lätt för dig.
Bara du har "tänket" så är halva jobbet gjort
Citera
2013-12-19, 15:47
Medlem
khys avatar
Tog mitt A+B-kort utanför skolan om man säger så, tog 2 dagar. Första dagen är bara teori och då fick vi skriva anteckningar som vi fick ha med oss på provet i slutet. En av frågorna var vilket som var nödnumret i Sverige...
Andra dagen så fick vi bara köra truck i en lokal och leka lite med tomma pallar. Motsviktstrucken var trasig, men jag fick kort för den ändå. Vår lärare var typ borta 50% av tiden så var flera som fick kort som jag inte hade velat jobba med
Citera
2013-12-19, 16:20
Medlem
Lugini3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av khy
Tog mitt A+B-kort utanför skolan om man säger så, tog 2 dagar. Första dagen är bara teori och då fick vi skriva anteckningar som vi fick ha med oss på provet i slutet. En av frågorna var vilket som var nödnumret i Sverige...
Andra dagen så fick vi bara köra truck i en lokal och leka lite med tomma pallar. Motsviktstrucken var trasig, men jag fick kort för den ändå. Vår lärare var typ borta 50% av tiden så var flera som fick kort som jag inte hade velat jobba med

Man ringer väl nummerupplysningen och ber att bli kopplad?
Citera
2013-12-19, 16:27
Medlem
Jag tog mitt truckkort hos truckutbildarna i jordbro

BUS ENKELT! han gick igenom allt man behövde veta så fick man ett pappar att skriva ner allt på som man senare fick ha med på provet,xD

Det var 2 araber som inte kunde ett ord svenska, dom var tvungen att ta fram visitkort när han fråga om vart dom bodde. Den ena satt och sov och blev väckt av läraren 3-4 gånger. Till och med dom klara provet

Och uppkörningen var också busenkel, En av araberna körde nästan över en snubbe som var tvungen att hoppa ur vägen in i ett gäng pallar men han fick kortet iaf hhahahaha

Kursen tog en lördagsöndag och kosta runt 2k, Mycket värt att ha som merit i arbetslivet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in