2013-12-19, 05:36
Medlem
Hej alla!

Vilka kategorier inom svensk litteratur (allts litteratur skriven av svenskar, ej versttningar av importerad litteratur) tycker ni r underrepresenterade idag? Och varfr tror ni det r s, inom den specifika genren?

Fljdfrga till er som r insatta i sknlitteratur: Varfr finns det ingen magisk realism a la Murakami, Jorge Luis Borges i Sverige idag? Eller om det finns, kan ni ge ngot exempel? Jag menar d modern litteratur, ej Lagerlf etc.
Citera
2013-12-19, 13:29
Medlem
WardenMcCluskys avatar
Mikael Niemi skriver vl magisk realism?

Men annars s tycker jag att svenska, intelligenta, sci-fi romaner saknas. Det behver inte vara space opera men ngot futuristiskt och intelligent i svensk kontext vore spnnande. Annars s saknar jag det postmoderna svenska 80-talet och skulle nska att den svenska postmodernismen fick ett uppsving - med stilblandningar, ironi, sjlvmedvetenhet och kyla. Det vore ngot.
Citera
2013-12-19, 16:01
Medlem
Visst r det s? Jag hller med i det du sger... jag saknar ocks en, vad skall vi sga... en svensk "Don DeLillo" p ngot stt - ngon som utforskar den simulacra, det oskra samhlle vid lever i, dr media, popkultur och psuedovetenskap dikterar hur vi ser oss sjlva i samhllet.
Citera
2013-12-19, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WardenMcClusky
Men annars s tycker jag att svenska, intelligenta, sci-fi romaner saknas. Det behver inte vara space opera men ngot futuristiskt och intelligent i svensk kontext vore spnnande. Annars s saknar jag det postmoderna svenska 80-talet och skulle nska att den svenska postmodernismen fick ett uppsving - med stilblandningar, ironi, sjlvmedvetenhet och kyla. Det vore ngot.

Fresten, varfr tror du vi saknar dessa genrer?
Citera
2013-12-19, 20:45
Medlem
WardenMcCluskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av per.olofsson79
Fresten, varfr tror du vi saknar dessa genrer?

Fr att "vi" r mer intresserade av socialrealism eller helt orealistiska deckare. Dessutom s har det heller inte funnits ngon stor marknad i Sverige fr svensk sci-fi eller fantasy, genrer som avviker blir fr kostsamma fr frlagen.
Citera
2025-08-27, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av per.olofsson79
Fljdfrga till er som r insatta i sknlitteratur: Varfr finns det ingen magisk realism a la Murakami, Jorge Luis Borges i Sverige idag? Eller om det finns, kan ni ge ngot exempel? Jag menar d modern litteratur, ej Lagerlf etc.
Peter Nilsons Guldspiken och Majgull Axelssons Aprilhxan r tv alltfr sllsynta exempel p magisk realism i modern svensk litteratur, dr det annars tyvrr r mer prydligt tillrttalagd realism som gller.

Skulle grna se nutida begvade svenska frfattare som likt Rushdie, Murakami och Olga Tokarczuk skriver magiskt realistiskt om den svenska samtiden med trdar tillbaka till det frflutna. Men var finns de?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in