2013-12-19, 02:43
Medlem
Jag undrar om man ska välja Mockfjärd eller plast när det kommer till fönster? Det är ett trähus och jag har hört att det inte går då trä och plast inte går ihop, vet nån mer nåt kring det? Jag önskar en motivering i svaret, tack. Varför ska jag välja det ena före det andra? I Tyskland och övriga Europa använder de sig av plast, men går det att använda sig av plast i Småland som då ligger i Sverige eller ska jag välja trä vilket Mockfjärd har?
Citera
2013-12-19, 10:22
Medlem
Devilsweets avatar
Vi bytte fönster förra året, körde på Mockfjärds och är vansinnigt nöjda.
Risken med PVC-fönster vad jag förstått det som är att de inte riktigt är gjorda för vårt klimat. Längre ner i Europa har de en lägre temperaturväxlingarna under året än vad Sverige har vilket kan göra att plasten så småningom spricker om vi använder dem här.
Vår montör sa att de nu hade många kunder som satt in PVC för 3-5 år sedan men som nu ville byta till aluminiumbeklätt trä (alltså det MF kör) för att deras "nya" fönster hade börjat spricka i stommarna. Om det var sant eller enbart ett försäljningsknep låter jag vara osagt.

En nackdel vi fann med PVC-fönster är dock att de alltid öppnas inåt (kanske har ändrats nu, det vet jag inte) och det tycker i alla fall jag är vansinnigt irriterande, men det är ju en smaksak.

Om du enbart ska ha nya fönster för att höja värdet på huset och därmed få upp priset vid försäljning, kan du lika gärna köra PVC, för "nya fönster är alltid nya fönster, oavsett egentlig kvalité och hållbarhet på dem". Tänker du byta fönster och bo kvar länge i huset, vilket var fallet för oss, så kände vi att det är skönt med fönster som bör hålla resten av tiden som vi bor här.

Duger det som svar och motivering eller blev det bara svammel?
Citera
2013-12-19, 10:27
Medlem
Devilsweets avatar
Visst ja, kan ju tillägga att det är en viss prisskillnad dem båda emellan också. Vi gav.. Runt 80 000 för MF's fönster (sju fönster plus ett fönster som ersattes av en altandörr med fönster bredvid) och PVC skulle ha kostat runt 50 000 har jag för mig (då är alla inklusive arbete och efter ROT).
Dock törs jag nog lova att MF's fönster håller längre än vad PVC-fönster gör, men hur mycket längre törs jag som sagt inte säga. Det gäller ju att titta lite på livslängd vs pris också.
80 000 är mycket, men om de håller i 30 år är det ju klart bättre än 50 000 med 10 års livslängd...
Citera
2013-12-20, 01:28
Medlem
Jag tackar för era svar och vet av egen erfarenhet att plastfönster inte spricker som ni påstår, men de som har det kanske i det här fallet har fått sig en funderare för det verkar som de haft otur.

Är det så att plast inte passar in i trähus?
Citera
2013-12-20, 14:10
Medlem
Som jag skrivit i andra trådar, det är kvalitetsskillnad på plastfönstren. Jag har satt in fönster från Orama, pvc/alu, allt "custme made" man får välja vad du vill ha för typ av glas, inga problem eller konstigheter. Enda pilsnern är att någon måste mäta upp fönstrena. Förövrigt har de H-beslag.
http://www.orama.se/
Jag gör gärna reklam för dem, för jag gillar fönstren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in