2013-12-18, 19:40
Medlem
Nu är det så att jag och min pojkvän har tänkt skaffa hund, vi har hittat en valp som vi fallit pladask för!! en liten Alaskan klee kai

Det jag undrar nu är hur det funkar egentligen med att köpa hund från ett annat land.

Det jag hittat på SKKs hemsida är

"Om du tänker importera en hund är det viktigt att du får med dig rätt handlingar från landets kennelklubb för att kunna registrera om hunden i Svenska Kennelklubben.

För att kunna registrera den hund du har importerat i Svenska Kennelklubbens register behöver du skicka in hundens exportstamtavla i original (för nordiska länder ska originalstamtavlan skickas in) tillsammans med en registreringsansökan för importerad hund. Exportstamtavlan ska vara utfärdad på den person som ansöker om att omregistrera hunden i Svenska kennelklubben. Originalstamtavlan skickas sedan tillbaka med det nya registreringsnumret ditsatt. En importregistrering kostar 405 kronor (2013) för nordiska länder och 575 kronor (2013) för övriga.

Observera att Svenska Kennelklubben enbart registrerar hundar med exportstamtavla utfärdad av en av SKK erkänd kennelklubb eller har nordiskt registreringsbevis. Hunden ska vara av FCI godkänd ras eller vara av ras som är erkänd av en kennelklubb som är erkänd av SKK. För att kunna registrera en importerad hund måste du vara medlem i länsklubb, specialklubb eller ungdomsförbund inom Svenska Kennelklubben eller avtalsansluten rasklubb. Är ni flera ägare ska samtliga vara medlemmar.

Det finns dessutom regler för att föra in en hund över den svenska gränsen. Dessa krav kan ändras snabbt, så tänk på att kontrollera detta noga. Du är själv ansvarig för att känna till den senaste informationen. Det är Jordbruksverket som ansvarar för dessa regler, läs mer på deras webbplats."

källa:
http://www.skk.se/hundagande/kopa-hund/importera-hund/

Hur vet jag att rasen är godkänd av FCI eller "en erkänd ras av kennelklubb som är erkänd av SKK" ??

någon med erfarenheter..???

tack på förhand!!
Citera
2013-12-18, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jullanbr
Nu är det så att jag och min pojkvän har tänkt skaffa hund, vi har hittat en valp som vi fallit pladask för!! en liten Alaskan klee kai

Det jag undrar nu är hur det funkar egentligen med att köpa hund från ett annat land.

Det jag hittat på SKKs hemsida är

"Om du tänker importera en hund är det viktigt att du får med dig rätt handlingar från landets kennelklubb för att kunna registrera om hunden i Svenska Kennelklubben.

För att kunna registrera den hund du har importerat i Svenska Kennelklubbens register behöver du skicka in hundens exportstamtavla i original (för nordiska länder ska originalstamtavlan skickas in) tillsammans med en registreringsansökan för importerad hund. Exportstamtavlan ska vara utfärdad på den person som ansöker om att omregistrera hunden i Svenska kennelklubben. Originalstamtavlan skickas sedan tillbaka med det nya registreringsnumret ditsatt. En importregistrering kostar 405 kronor (2013) för nordiska länder och 575 kronor (2013) för övriga.

Observera att Svenska Kennelklubben enbart registrerar hundar med exportstamtavla utfärdad av en av SKK erkänd kennelklubb eller har nordiskt registreringsbevis. Hunden ska vara av FCI godkänd ras eller vara av ras som är erkänd av en kennelklubb som är erkänd av SKK. För att kunna registrera en importerad hund måste du vara medlem i länsklubb, specialklubb eller ungdomsförbund inom Svenska Kennelklubben eller avtalsansluten rasklubb. Är ni flera ägare ska samtliga vara medlemmar.

Det finns dessutom regler för att föra in en hund över den svenska gränsen. Dessa krav kan ändras snabbt, så tänk på att kontrollera detta noga. Du är själv ansvarig för att känna till den senaste informationen. Det är Jordbruksverket som ansvarar för dessa regler, läs mer på deras webbplats."

källa:
http://www.skk.se/hundagande/kopa-hund/importera-hund/

Hur vet jag att rasen är godkänd av FCI eller "en erkänd ras av kennelklubb som är erkänd av SKK" ??

någon med erfarenheter..???

tack på förhand!!
Du får kolla med Skk om kenneln där du ska köpa valpen är godkänd. Har ingen erfarenhet av det själv men det låter omständigt och kostsamt av vad du beskriver. Finns ingen valp i Sverige?
Citera
2013-12-18, 20:07
Medlem
Saolas avatar
Problem 1 Ni ska vara medlemmar SKK!

P 2 Ni får skaffa EU-pass till valpen som får vänta någon spruta först innan införsel = DYRT!
Citera
2013-12-18, 20:15
Medlem
Det finns ingen uppfödare i sverige, det finns en uppfödare i danmark och en uppfödare i norge i hela skandinavien!

Vaccinationssprutor, id-märkning osv ingår i priset vi köper valpen för. Det finns ju andra Klee Kai's i sverige och säkert andra som har samma problem med andra raser, hur har de löst det? Omöjligt kan det ju inte vara, sen eftersom att vi kör bil och det är öppna gränser mellan danmark och sverige har jag svårt att tro att det kommer krävas ett EU-pass till hunden när vi har papper på den från danmark och vaccinationsbevis osv..
Citera
2013-12-18, 20:28
Medlem
Saolas avatar
Fråga på Vovve.net om råd för där har ni folk som importerar hundar från utlandet PS ändrade regler vid in/utresa från Norge , tyvärr det är väl allt jag kan säga.

http://vovve.net/Rastplatsen/hundforum.asp
Citera
2013-12-18, 20:40
Medlem
Citat:
Det finns ingen uppfödare i sverige, det finns en uppfödare i danmark och en uppfödare i norge i hela skandinavien!

Vaccinationssprutor, id-märkning osv ingår i priset vi köper valpen för. Det finns ju andra Klee Kai's i sverige och säkert andra som har samma problem med andra raser, hur har de löst det? Omöjligt kan det ju inte vara, sen eftersom att vi kör bil och det är öppna gränser mellan danmark och sverige har jag svårt att tro att det kommer krävas ett EU-pass till hunden när vi har papper på den från danmark och vaccinationsbevis osv..
Det florerar rabies inom EU så de flesta länder kräver rabies vaccination, kolla med Jordbruksverket vad som gäller för Danmark. Rabiessprutan ska tas minst 3 veckor innan resan och EU passet fungerar som ett samlingsdokument för vaccin etc som stämplas in och signeras av veterinären. I Sverige kostar vaccin + pass ca 1200 kr.
Citera
2013-12-18, 20:59
Medlem
My name is Earls avatar
Citat:

Jo, pass skall ni ha, och ska man göra det 100% rätt ska du stanna vid tullen och visa upp pass och hund.
Citera
2013-12-18, 21:18
Medlem
Googlade lite och såg att Möllergårdens hundcenter, mollergardenshundcenter.se, har en tik som kommer från Norge.De kanske kn tipsa om hur de gjorde när de tog hem den?
Citera
2013-12-19, 17:13
Medlem
Klart ni kan hämta hund i Danmark kenneln är förmodligen bekant med export så bara höra sig för där, man skall även kontakta jordbruksverket kostnaden för transfer ligger på ca 1000 kr läs mer där.
Så ska ni va med i SKK så ni kan registrera hunden i Sverige. pass har de flesta hundar idag.

Så hör med uppfödaren
Kontakta jordbruksverket
Bli medlem i SKK
Citera
2013-12-19, 23:07
Medlem
Zanizailas avatar
Klee Kai är inte erkänd av varken FCI eller SKK, så det behöver ni inte bry er om. Bry er bara om vad Jordbruksverket säger om vaccination före import.
Citera
2013-12-19, 23:14
Medlem
Skaffa en Alaskan Huskey istället, ser likadan ut och finns flera uppfödare i sverige
Citera
2013-12-20, 04:30
Medlem
elektronikfreaks avatar
Har ni varit i kontakt med uppfödaren i Danmark? Har dom sålt hundar tidigare till Sverige? Dom borde ju veta vad det är för regler som gäller för att exportera hundar till storebror i norr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in