2005-07-20, 14:17
Medlem
Cabrons avatar
Delforumet integration och invandring är sedan länge nedsölat av okunniga debattörer som inte gör annat än att argumentera mha fördomar.

Utrikespolitiska forumet är inte långt efter. Kunskapsnivån är skrattretande låg och många av debattörerna tycks bara intresserade av att provocera och byta sakargument mot personangrepp. Läs t ex tråden om "republikansk politiker vill bomba Mecka". Man ids inte ens kommentera eftersom det känns lönlöst.

Min fråga: Kan utrikespolitiska forumet räddas? Hur?
Citera
2005-07-20, 14:18
Medlem
LadyTieras avatar
genom att ställa högre krav på debatörerna kanske?
bjuda in från andra ställen?
behövs det modereras mer?
har du några konkreta tips?
Citera
2005-07-20, 14:22
Medlem
Carl-Willhelms avatar
Jag anser att det är helt och hållet upp till moderatorn att hålla ordning på forumet. Användare får ju gärna försöka, men det är mycket svårt att få gehör särskilt som de okunnigaste och jobbigaste av debattörerna gärna går ner på en sådan nivå i brist på sakkunskap.

Jag har nyligen märkt att El Zorro tagit tag i ordentligt i I & I. Precis sådant som behövs.

/CW
Citera
2005-07-20, 14:24
Medlem
Cabrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadyTiera
genom att ställa högre krav på debatörerna kanske?
bjuda in från andra ställen?
behövs det modereras mer?
har du några konkreta tips?

Jag vet faktiskt inte. Det är svårt att kohandla med önskan att alla ska få komma till tals och önskan att forumet ska hålla en någorlunda nivå.
Citera
2005-07-20, 14:30
Medlem
LadyTieras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cabron
Jag vet faktiskt inte. Det är svårt att kohandla med önskan att alla ska få komma till tals och önskan att forumet ska hålla en någorlunda nivå.
min poäng exakt. för det är inte mot flashbacks regler att vara en idiot, men man skulel ve kunan ställa lite högre krav på utformningen av inläggen för att på det sättet höja en del av kvaliten? då kompromissar man ite med folks åsikter
Citera
2005-07-20, 14:34
Medlem
Cabrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadyTiera
min poäng exakt. för det är inte mot flashbacks regler att vara en idiot, men man skulel ve kunan ställa lite högre krav på utformningen av inläggen för att på det sättet höja en del av kvaliten? då kompromissar man ite med folks åsikter

Personangrepp = varning kanske?

Som det känns nu är påföljden antingen hård eller inte alls. Vi skulle behöva fler påföljder á la "2-minutersutvisningar", kanske en veckas avstängning vid trams.
Citera
2005-07-20, 14:35
Medlem
Maeglins avatar
Jag tror att folk, utan att lägga ned djupa tankegångar i det, kör på en gammal välkänd Jargong på fb då och då. Det är lite av en "bunta ihop och slå ihjäl"-mentalitet över det hela.

Exempelvis misstänker jag (eller hoppas) att samtliga beundrare och inblandade i tråden republikansk politiker vill bomba Mecka vet hur olämpliga deras argument skulle låta i den verkliga världen. Istället för allvarliga och seriösa diskussioner så får vi så en barnslig soppa.

Användarna vet att det inte är på allvar. Men tyvärr förstörs trådarna..
Citera
2005-07-20, 14:38
Medlem
Zog Ruless avatar
Det var länge sedan det var liv i Utrikesdelen och nu de senaste dagarna har det varit lite blajigt där. Å andra sidan har det knappt modererats där men nu när TrialByError är moderator där kanske det kommer styras upp.

Att gnälla om kunskapsnivån är knappast relevant då FB inte endast är till för de pålästa och de intelligenta utan för alla. Hur man sedan debatterar är en annan sak, man kanske till och med får lite mer kunskap här.

Annars hoppas jag med att Utrikes vaknar till och att det poppar upp lite härliga debatter där.
Citera
2005-07-20, 14:52
Medlem
El Zorros avatar
Det är alltid svårt att höja nivån på ett forum då det till mångt och mycket hänger på de som är aktiva där. Vi har tidigare haft sådana diskussioner om t.ex. invandringsforumet (i Outlaw) men med tanke på att ordet är fritt så kan man inte censurera folk så länge som de håller sig till topic. Enda tipset jag kan ge är att inte gå i polemik med de debattörer som bara är ute efter att flamea.
Citera
2005-07-20, 17:57
Medlem
TrialByErrors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cabron
Delforumet integration och invandring är sedan länge nedsölat av okunniga debattörer som inte gör annat än att argumentera mha fördomar.

Utrikespolitiska forumet är inte långt efter. Kunskapsnivån är skrattretande låg och många av debattörerna tycks bara intresserade av att provocera och byta sakargument mot personangrepp. Läs t ex tråden om "republikansk politiker vill bomba Mecka". Man ids inte ens kommentera eftersom det känns lönlöst.

Min fråga: Kan utrikespolitiska forumet räddas? Hur?

Vi kan knappast döda trådar för att de inte faller alla i smaken, inte heller kan vi utpeka användare med trista eller "felaktiga" åsikter, de har rätt att ventilera dessa också. Visst kan det bli trist med att läsa samma sak oberoende av vad som diksuteras men OT inlägg kan raderas och rena personangrepp kan med fördel rapporteras med report post knappen.

Har du förslag hur det kan förbättras så skriv här eller skicka PM. Eftersom jag just påbörjat modereringen i det forumet så tar jag gärna feedback hur det kan bli bättre.
Citera
2005-07-26, 17:42
Medlem
Nickeps avatar
Kvaliteten varierar av en mängd skäl:

- tid på året

- veckodag

- dygnstid

- ålder

- erfarenhet

- ämneskunskap

- bostadsort

- grad av extremism

- i eller utanför arbetsmarknaden

Ja en mängd skäl ligger bakom debattnivån på Politik inrikes som på övriga forum.

Det som, för någon med viss politisk inriktning, medverkar till att särskilt ett politiskt forum uppfattas ha låg debattnivå, är sannolikt de skilda politiska uppfattningarna debattörerna emellan. Den som enbart är ute efter att träffa likasinnade och inte lyckas med det tillräckligt ofta kan lätt få en känsla av hopplöshet. Personligen är jag angelägen om att höra hur debattörer som tillhör min politiska motpol resonerar - hur de motiverar sina ståndpunktstaganden. Jag anser att man får acceptera inblandningen av ett och annat stenskott i glashuset som de politiska diskussionerna försiggår i. Man får söka efter guldkornen.
Citera
2005-07-26, 17:47
Medlem
miklons avatar
Jag är inte så insatt i just Politik - utrikes, men samma problem finns väl i större eller mindre utsträckning överallt. Det enda man kan göra åt det är väl att se till att skriva bra inlägg själv och att strunta i att svara i trådar som man tycker är skräp, då lyfts de ju inte upp hela tiden.

Vad moderatorerna framför allt kan göra är väl att hålla efter OT och se till att inte nya trådar startas om samma frågor flera gånger. Ställa krav på nåt slags miniminivå för att man ska få skriva tror jag inte. Det finns ju redan ett specialforum för det och tanken med den här typen av forum är väl ändå att alla ska få säga sitt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in