2013-12-17, 23:37
Medlem
Nu är det såhär att jag funderar på att ljudisolera mitt rum eventuellt göra ett till rum i mitt rum som är ljudisolerat. Anledningen till varför jag skulle vilja att det ljudisoleras är pga att det i dagsläget stör mina föräldrar. Just nu sitter jag precis ovanför deras rum men ska flytta till andra sidan rummet med datorn.
Jag vet dock att det inte kommer hjälpa med att snacka skype, kolla tv, lyssna musik (tyst) ur högtalare eller bara när jag rullar på stolen.. och det var därifrån min ide om att ljudisolera rummet/en del av rummet kom ifrån.

Då är frågan följande:
1.Vilket skulle vara billigaste sättet att göra detta på och hur mycket skulle det kosta?
Rummet som isf skulle byggas skulle vara 3-4.5m(lite beroende på priset) x 2.5m och om hela rummet just nu är 4-5m x 5-6m

2.Hur man skulle gå till väga för att man ska kunna snacka och lyssna på medelhög musik(med knappt någon/ingen bas) utan att det skulle störa samt att ens kunna rulla på stolen utan att det hörs ner?

3. Vilket/vilka material skulle isåfall behövas?

Tack på förhand
Kallesdonken
Citera
2013-12-17, 23:48
Medlem
sven33s avatar
Varför skulle du bygga ett till rum i rummet för att isolera nedåt? Väggar kommer inte tillföra något om rummet du vill avskärma från ljudet ligger på våningen under. Vad du behöver göra är att ljudisolera golvet. Finns mattor för det men för en tillräckligt bra nivå på dämpningen kan du nog behöva lägga ett nytt golv.
Citera
2013-12-17, 23:53
Medlem
Jag tänkte att det annars kan läcka ut genom dörren och komma ner på det sättet eller läcka igenom väggarna istället?
Citera
2013-12-18, 01:19
Medlem
intramusculars avatar
Äggkartonger?
Citera
2013-12-18, 09:08
Medlem
20mm isolering och golvspån sk flytande golv
Citera
2013-12-18, 12:10
Medlem
oyegies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intramuscular
Äggkartonger?
Äggkartonger har inga ljudisolerande egenskaper,möjligtvis diffuserande men de funkar ganska dåligt för den uppgiften,det finns riktiga akustikprylar man kan köpa alternativt bygga.
Citera
2013-12-19, 16:01
Medlem
Skulle någon vilja skicka någon länk till hemsida där man kan köpa allt som behövs för att fixa detta? har hittat en del amerikanska sidor men antar att frakten för sådana grejer skulle kosta en del.
Citera
2013-12-19, 23:25
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallesdonken
Nu är det såhär att jag funderar på att ljudisolera mitt rum eventuellt göra ett till rum i mitt rum som är ljudisolerat.

http://www.byggahus.se/forum/isoleri...rum-i-lgh.html
Citera
2013-12-19, 23:38
Medlem
Misantropoliss avatar
Är inte asfaltsmatta ganska bra? Lyft golvet och isolera med sådant?
Citera
2013-12-19, 23:42
Medlem
oyegies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Misantropolis
Är inte asfaltsmatta ganska bra? Lyft golvet och isolera med sådant?
Nja det funkar nog inte så bra tanken med det är att det skall dämpa vibrationer,man måste helt enkelt frikoppla rummet om man skall isolera.
Citera
2013-12-19, 23:46
Medlem
Misantropoliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyegie
Nja det funkar nog inte så bra tanken med det är att det skall dämpa vibrationer,man måste helt enkelt frikoppla rummet om man skall isolera.

Ja jo.
Har man obegränsade möjligheter kan man ju höja en rejäl bit, öppna med 2-3 trappsteg "upp och in" i rummet. Sen ska det väl mycket till för att man inte ska kunna jobba med utrymmet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in