• 1
  • 2
2013-12-17, 21:10
Medlem
Alibabassons avatar
Oändligheten är ett så diffust och svårtolkat begrepp att vårt förnuft inte har kapaciteten att gå runt den eller greppa tag i den. Existerar oändligheten? Om Jag checkar in på ett hotell som har oändligt med rum. Var börjar rummen och var slutar det? Om det är oändligt så kan den inte ha en början men hur skulle då en sån byggnad med oändliga rum se ut?

Säg att jag checkar in och ber människan i ett rum att flytta på sig för att göra plats åt mig och säger åt honom att han i sin tur ska be den andra i rummet bredvid att flytta på sig som i sin tur frågar han i rummet bredvid att flytta på sig osv...... Kommer vi då till en punkt att en av människorna någon gång kommer fråga mig att jag ska flytta på mig eller fortsätter denna process linjärt?
Citera
2013-12-17, 22:13
Medlem
marcus90_kungs avatar
För mig är "oändligheten", precis som "perfektion", bara en illusion, som inte går att förklara på ett konkret sätt.

Angående att byta rum, så är det exakt som du du föreställer dig, samtidigt som det är på ett helt annat sätt, samtidigt som det är på oändligt många andra sätt. Vad är det du vill ha svar på egentligen? Hur vi andra definierar oändligheten? Eller om vi bott på ett oändligt stort hotell?
Citera
2013-12-17, 22:33
Medlem
Vi förstår nog inte oändlighet när vi för över oändlighet till en fysisk verklighet, eftersom vi inte vet hur den fysiska verkligheten är beskaffad.
Det oändliga är kanske lättare att förstå i fantasin.

Såg på idg en kommentar om Bitcoins.
Bitcoins existerar i ett bestämt anta.
Dess värde ökar och kan öka till vilket högt värde som helst, i all oändlighet.
Vi kan dela upp en bitcoin i mindre delar.. millibitcoins, micro, micro av nanocoins osv.
Denna process kan vi utföra om och om igen, få mindre och mindre bitar, i all oändlighet.
Det ger ingen konflikt mot en fysisk värld.
Citera
2013-12-17, 22:54
Medlem
nutkjells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ofes
Vi förstår nog inte oändlighet när vi för över oändlighet till en fysisk verklighet, eftersom vi inte vet hur den fysiska verkligheten är beskaffad.
Det oändliga är kanske lättare att förstå i fantasin.

Såg på idg en kommentar om Bitcoins.
Bitcoins existerar i ett bestämt anta.
Dess värde ökar och kan öka till vilket högt värde som helst, i all oändlighet.
Vi kan dela upp en bitcoin i mindre delar.. millibitcoins, micro, micro av nanocoins osv.
Denna process kan vi utföra om och om igen, få mindre och mindre bitar, i all oändlighet.
Det ger ingen konflikt mot en fysisk värld.

Vill minnas att det finns en begränsning på hur många gånger du kan dela en btc.
Citera
2013-12-17, 22:56
Medlem
nutkjells avatar
ONT vill jag slå ett slag för matematiken.

Oändligheten kan kanske tyckas märklig och svårförstådd men inom matematiken har man en någorlunda rigorös uppfattning vad det innebär.

Jag får erkänna att jag har mycket dålig koll på hur filosofer ser på oänligheten.
Citera
2013-12-18, 00:19
Medlem
Jag skulle vilja påstå att vi inte alls kan förstå oändligheten eftersom allt vi känner till är ändligt.

Det är ju endast i teorin den existerar.
Citera
2013-12-18, 00:41
Medlem
nutkjells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erikXIII
Jag skulle vilja påstå att vi inte alls kan förstå oändligheten eftersom allt vi känner till är ändligt.

Vi känner ju till matematiska oändligheter! Vi kan tilloch med förstå dom!

Om man nu tycker att matematik existerar dvs.
Citera
2013-12-18, 00:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av erikXIII

Är inte allt en teori?
Matematik är abstrakt, siffror är abstrakta ideer och inget konkret.
Alla beräkningar blir abstrakta skapade sanningar utan någon konkret verklighet.

I det påhittade matematiska systemet så kan vi skapa och beskriva tex oändliga slingor.

Fast, vad är egentligen konkret och verkligt?
Är inte allt människan hanterar i någon form en abstrakt ide?
Citera
2013-12-18, 01:13
Medlem
marcus90_kungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nutkjell
Vi känner ju till matematiska oändligheter! Vi kan tilloch med förstå dom!

Om man nu tycker att matematik existerar dvs.
När du säger så, så kommer vi ju fram till att matematiken, "i princip", bara existerar i teorin.

Med "i princip" så menar jag att jag har två telefoner på bordet. Då har jag ju, rent konkret, ett antal av någonting fysiskt. Då blir det väl matematik, i sin renaste form(en ensam siffra)? Men jag kan ju inte påverka antalet telefoner genom någon matematisk ekvation. Men vad jag uppfattar som matematikens "princip" är att den är teoretisk. när den sedan förvandlas från teorin, till något annat, så är det just något annat. I den matematiska teorin, så har jag två telefoner, men i praktiken så har jag en telefon och en telefon, eller ett telefonpar. Jag ser två telefoner, men inte siffran två, och inte heller något plustecken emellan dem. Därmed utgår matematiken från ekvationen.

Min uppfattning är att oändligheten, perfektion, och gud, är tre saker som inte existerar i och med att det inte går att bevisa att de existerar. Gud, borde jag kanske inte nämnt, för det är ingen diskussion jag vill ta i med tång. Perfektion kanske även det låter lite OT, men det står jag för. Jag kan bevisa att jag har två telefoner på bordet. Skulle jag däremot anse mig ha oändligt med telefoner på bordet, så skulle jag aldrig kunna bevisa det, och därför kan det oändliga antalet enbart existera hypotetiskt.
Senast redigerad av marcus90_kung 2013-12-18 kl. 01:37.
Citera
2013-12-18, 21:52
Medlem
Alibabassons avatar
Jag förstår inte hur oändligheten kan existera när man hela tiden kan addera 1. Det spelar ingen roll vilken hög siffra du kommer upp i, du kan alltid addera 1 säg 10000000000000000000000000000000000000000000000000 00000000000000000000000000000000000000000000000000 00000000000000000000000000000000000000000000000000 00000000000000000000000000000000000000000000000000 00000000000000000000000000000000000000000000000000 0000000000 +1 osv nollorna kan fortsätta växa men du kan alltid addera 1 också .
Citera
2013-12-18, 22:04
Medlem
morpdeuss avatar
Nej, det är inte diffust eller svårtolkat. Det är bara ni som överanalyserar konceptet.
Citera
2013-12-18, 23:26
Medlem
M5Chrilles avatar
Matematiken är ett luftslott. Angående om den existerar eller inte är ju en ren definitonsfråga. Den existerar om man tycker att allt vi människor har satt en etikett på existerar. Det som innefattas av matematiken kan fysikaliskt kvantifiera storheter och dimensioner, vilket innebär att den har en konkret relevans som sådan, men metoderna är helt abstrakta. Vi har vad jag vet ännu inte upptäckt någon oändlig storhet i universum, så i den meningen kan man inte påstå att den existerar. Om man kan bevisa ett oändligt stort universum i något avseende är det ju en annan sak. Det är nog däremot inte särskilt lätt.
Citat:
Ursprungligen postat av morpdeus
Det är bara ni som överanalyserar konceptet.
Vilket forum är du i?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in