2013-12-17, 00:36
Medlem
Astrums avatar
Jag r ny i branschen; gick in i AA med stor styrka fr ca en mnad sedan. Har supit igen ngra gnger, tyvrr. Har haft problem med att skaffa sponsor av olika anledningar. Nu har jag ftt tips om en, vilken tydligen stter hrt mot hrt: bara CA och inga AA. (Har gtt p ca 30 st AA, och trivs med dem.) Har flickvn i Dalarna (bor i Stockholm), och tnker fan inte kra 90/90 endast p CA, bara fr att han vill det! Vad gra?
Citera
2013-12-17, 00:43
Medlem
Astrums avatar
Tillggas br, att en nra vn (tidigare kokainist) sger att om jag verkligen vill bli fri frn alkohol, s ska jag bara lyda. WTF...
Citera
2013-12-17, 03:20
Medlem
Om du gillar att bli hjrntvttad och indoktrinerad med osanningar r CA och AA fr dig! Om du vill sluta dricka eller knarka har de tro det eller ej ingen pvisad effekt.

Sk p ntet, tolvstegsprogrammet r verkningslst och i mnga fall farligt.

**hick**
Citera
2013-12-17, 10:55
Medlem
tumbleeweeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Astrum
Tillggas br, att en nra vn (tidigare kokainist) sger att om jag verkligen vill bli fri frn alkohol, s ska jag bara lyda. WTF...

Varfr skulle det vara ett mste fr dig som alkoholist att g p mten fr kokainister ?...

Men oavsett vilken 12 - stegsgemenskap du vljer r det viktigaste att du alltid presenterar dig som "Svejs", istllet fr ditt riktiga namn...
Citera
2013-12-20, 14:45
Medlem
Motherships avatar
Har du testat att prata med personen i frga?
Du vet att du kan byta sponsor om du inte gillar den andra?

CA har mnga som kan sponsra dig, AA har ocks det.

Jag har dock ett par gnger satt som rekommendation "g p s mycket mten du kan" i brjan, om jag knner att den andra personen r svajjig - och behver "komma in" i gemenskapen s fort som mjligt.

Jag vet att andra tycker/tror sig veta att man inte blir fri frn "sjukdomen" (eller vad man nu vljer att kalla den) - genom att g p tolvstesgmten, vilket givetvis r skitsnack - jag vet hundratals mnniskor som utan att bli hjrntvttade, eller ens troende, fr ett bra liv - fritt frn droger och alkohol.

Sjlv r jag ateist och har varit drog och alkoholfri sedan 90 talet, s det funkar utan problem.

Skicka PM till mig om du vill snacka vidare
Citera
2013-12-20, 14:46
Medlem
Motherships avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tumbleeweed
Varfr skulle det vara ett mste fr dig som alkoholist att g p mten fr kokainister ?...

Men oavsett vilken 12 - stegsgemenskap du vljer r det viktigaste att du alltid presenterar dig som "Svejs", istllet fr ditt riktiga namn...

"Alkohol och alla andra sinnesfrndrande substanser" sger CA, som r en icke-drogspecifik gemenskap...
Citera
2013-12-20, 17:26
Medlem
tumbleeweeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mothership
"Alkohol och alla andra sinnesfrndrande substanser" sger CA, som r en icke-drogspecifik gemenskap...

TS har ju uppenbart trffat p ett par 12-stegsfanatiker, dr den ene hvdar att TS av nn outgrundlig anledning enbart ska g p CA istllet fr AA. Det var det jag ifrgasatte.

Fast en viss bias mot kokain har vl nd er gemenskap ?...knns konstigt att dpa sin grupp till "Anonyma Kokainister" annars ju...fast det r ju mycket i 12-stegs gemenskaperna som inte gr att f ihop...

Det som TS tar upp r ju nnu ett paradexempel p hur fanatisk man riskerar att bli av 12 - stegsprogrammet. Sponsorer som stter "hrt mot hrt" och sponsier som "bara har att lyda". Uppenbarligen lika vanligt frekommande hos CA som AA som alla andra sammanslutningar som har haft oturen att g p Bill Wilsons skojerier...
Citera
2013-12-20, 18:48
Medlem
Ja det r tyvrr s Astrum att vill du f en massa skit p kpet s ska du g till AA eller ngon annan tolvstegsgemenskap. I de gemenskaperna sprids bara osanningar. Sakta men skert blir man indoktrinerad och tror p skiten och brjar tnka p ett speciellt stt.

N det finns andra stt att bli nykter p. Det finns tusentals mnniskor som blivit nyktra p egen hand utan religis pseudovetenskap utan ngon som helst vetenskaplig frankring. Det finns annan hjlp att f. Kika p ntet. Ta kontakt med den reguljra sjukvrden. Det finns proffessionella terapeuter, KBT m.m.

N hll narcissistiska tokstollar till sponsorer p flera armlngders avstnd!
Citera
2013-12-26, 16:40
Medlem
Motherships avatar
Citat:
Fast en viss bias mot kokain har vl nd er gemenskap ?...knns konstigt att dpa sin grupp till "Anonyma Kokainister" annars ju...fast det r ju mycket i 12-stegs gemenskaperna som inte gr att f ihop...

Jo, det startade av tv olika anledningar, den frsta var att lkare och andra sa att man inte kunde bli beroende av kokain, av oklar anledning. Den andra var att p AA s var man inte vlkommen (alls) som narkoman, och p NA s var man inte vlkommen (alls) som Alkoholist - CA startades som en yttring av det.

Citat:
Det som TS tar upp r ju nnu ett paradexempel p hur fanatisk man riskerar att bli av 12 - stegsprogrammet. Sponsorer som stter "hrt mot hrt" och sponsier som "bara har att lyda". Uppenbarligen lika vanligt frekommande hos CA som AA som alla andra sammanslutningar som har haft oturen att g p Bill Wilsons skojerier...

Det var drfr som jag tipsade honom om att byta sponsor, jag har aldrig hrt detta frn ngon (att man bara ska p CA) Stegen r ju bara frslag - och ska behandlas som sdana - man kan inte tvinga ngon till ngot.

Dremot har jag ett par gnger rekommenderat (starkt) att personen ska g p 90/90 fr att jag tror att det r bra fr just den enskilda individen.
Citera
2014-01-25, 21:25
Medlem
Citat:
Jag r ny i branschen; gick in i AA med stor styrka fr ca en mnad sedan. Har supit igen ngra gnger, tyvrr. Har haft problem med att skaffa sponsor av olika anledningar. Nu har jag ftt tips om en, vilken tydligen stter hrt mot hrt: bara CA och inga AA. (Har gtt p ca 30 st AA, och trivs med dem.) Har flickvn i Dalarna (bor i Stockholm), och tnker fan inte kra 90/90 endast p CA, bara fr att han vill det! Vad gra?

terfall i bjan hr till jag har varit nyckter i1.5 r fr mig knsdetc som 30r
Citera
2014-01-25, 21:27
Medlem
Citat:

ta antabus de rddade mitt liv
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in