Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-12-16, 15:15
  #1
Medlem
Tjena. Lillebrorsan kräver nu till Jul att farsan ska skaffa ett "e-kort" åt honom, dvs så att han kan använda sitt kort på internet. Bankkort Visa Ung, kan tydligen inte användas på nätet (säkerhets skäl typ). Men jag undrar nu hur gör man detta? Att få sitt visa kort att funka på internet till köp av saker? Bara att dra in till banken och att ta med sig hans bankkort + pappas?

Kan någon förklara hur det går till?

Tack på förhand.
Citera
2013-12-16, 15:21
  #2
Medlem
ManJuices avatar
Man måste vara 18 år för att få handla över internet.
Citera
2013-12-16, 15:25
  #3
Avstängd
apologis avatar
Vilken bank har han?

Nej, du behöver inte fyllt 18 för att handla på internet. Vänligen uttala dig inte om saker du inte vet någonting om. Tack.
Citera
2013-12-16, 15:27
  #4
Medlem
Swedbank VISA Ung bankkort har han. Pappa ska tydligen in imorgon till banken med honom. Det räcker väll bara för pappa att skriva på eller något liknande för att min lillebror ska kunna få ett "mastercard" eller e-kort för att kunna köpa saker på internet?

Tack för svar.

Citat:
Ursprungligen postat av apologi
Vilken bank har han?

Nej, du behöver inte fyllt 18 för att handla på internet. Vänligen uttala dig inte om saker du inte vet någonting om. Tack.
Citera
2013-12-16, 15:29
  #5
Medlem
ManJuices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apologi
Vilken bank har han?

Nej, du behöver inte fyllt 18 för att handla på internet. Vänligen uttala dig inte om saker du inte vet någonting om. Tack.
Nej, men många sidor säljer inte till underåriga av praktiska skäl.

Sen så kräver många banker att man har fyllt 18 för att få koppla sitt bankkort till internetköp. Men visst många använder gärna föräldrarnas kort för att handla över nätet.
Citera
2013-12-16, 15:32
  #6
Medlem
Tyvärr det du säger stämmer inte, många gör det men inte just Swedbank ska jag tro. En hel del i min lillebrors ålder som är 15 år använder sig av Swedbank genom internet.

EDIT: Kostar 175kr/året, alltså verkar det gå, stämmer det jag säger? Så det är bara för pappa att gå in till banken imorgon. http://www.swedbank.se/privat/intern...-ung/index.htm

Citat:
Ursprungligen postat av ManJuice
Nej, men många sidor säljer inte till underåriga av praktiska skäl.

Sen så kräver många banker att man har fyllt 18 för att få koppla sitt bankkort till internetköp. Men visst många använder gärna föräldrarnas kort för att handla över nätet.
Citera
2013-12-16, 15:35
  #7
Avstängd
apologis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xebbish
Swedbank VISA Ung bankkort har han. Pappa ska tydligen in imorgon till banken med honom. Det räcker väll bara för pappa att skriva på eller något liknande för att min lillebror ska kunna få ett "mastercard" eller e-kort för att kunna köpa saker på internet?

Tack för svar.

Beroende på vad som har skrivits under när ni öppnade upp kontot åt honom. När man öppnar upp konton och kort i minderårigs namn måste båda föräldrarna (om de har delad vårdnad) skriva under en blankett som ger honom rätt att tillexempel ansöka om ett riktigt VISA-kort. Brukar dock vara en åldersgräns på 16 år för det.

Enklast är att kontakta ert bankkontor, klockan är bara halv 4, ring nu och fråga innan de stänger.
Citera
2013-12-16, 15:35
  #8
Avstängd
apologis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManJuice
Nej, men många sidor säljer inte till underåriga av praktiska skäl.

Sen så kräver många banker att man har fyllt 18 för att få koppla sitt bankkort till internetköp. Men visst många använder gärna föräldrarnas kort för att handla över nätet.

Nämn en storbank som gör det.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback