2013-12-16, 12:41
Medlem
Hej!

Jag skulle vilja göra ett bildspel där bilderna ligger i en mapp, istället för att de läggs in i ett program som exempelvis iPhoto.

Det här är vad jag skulle vilja göra: ett bildspel projiceras rullande på en vägg. Bilderna ligger exempelvis i en mapp i Dropbox som flera personer har tillgång till. Dessa personer kan lägga till egna bilder från sina egna datorer i mappen, varefter de automatiskt läggs till i bildspelet utan att bildspelet behöver avbrytas. Bildspelet utökas med nya bilder allteftersom, utan att man vare sig behöver avbryta bildspelet eller behöver göra det från det dator som projektorn är kopplad till. Hoppas min beskrivning inte är alltför flummig...

Hoppas det finns någon som har en lösning. Tack på förhand!
Citera
2013-12-16, 14:23
Medlem
Neksnors avatar
Det är inga problem att dra en mapp (från ex Dropbox) till Förhandsvisning och sedan starta ett bildspel där, men det verkar bara köras en gång.
Jag flyttade över en ny bild till mappen med telefonens Dropbox, men det hjälpte inte, Förhandsvisning hade bara läst in de bilder som fanns i mappen när den släpptes på programikonen.

Med Automator kan man göra Mappkommandon, inga problem att göra så att en bild som läggs i önskad mapp öppnas i Förhandsvisning.

Med att få allt att funka tillsammans verkar svårare.
Citera
2013-12-16, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Med att få allt att funka tillsammans verkar svårare.

Ja, precis. Med Förhandsvisning verkar det som om att den laddar in de aktuella bilderna och att de nya bilderna inte laddas in per automatik. Jag funderade på om det eventuellt fanns ett externt program som löser problemet.

Eller så är det som vanligt, att det som jag tycker låter som en enkel och bra idé inte alls är så enkel...
Citera
2013-12-16, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mjukatassar
Ja, precis. Med Förhandsvisning verkar det som om att den laddar in de aktuella bilderna och att de nya bilderna inte laddas in per automatik. Jag funderade på om det eventuellt fanns ett externt program som löser problemet.

Eller så är det som vanligt, att det som jag tycker låter som en enkel och bra idé inte alls är så enkel...
Jag testade samma sak med programmet Lilyview. Inte heller där upptäcker programmet nytillagda bilder, istället visas bara de bilder som låg i mappen när man valde den.
Citera
2013-12-17, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xe89
Jag testade samma sak med programmet Lilyview. Inte heller där upptäcker programmet nytillagda bilder, istället visas bara de bilder som låg i mappen när man valde den.

Ah, typiskt. Tack så mycket för hjälpen, alla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in