2013-12-16, 12:34
Medlem
KingKrules avatar
Jag studerar 3d design och använder mig mycket av 3ds Max som är ett 3d skapa/behandla program.

Ofta behöver jag rendera scenen (ofta med kvalitén på max) och trots att jag har 16 gb ram, bra processor etc så tar detta väldigt långt tid.

Jag kan se att ramen jobbar till 100% under renderingen.

Under renderingen har jag stängt av alla onödiga program, men inte allt, datorn är fortfarande ansluten till Internet, uppdateringar körs i bakgrunden, Windows är igång osv. Allt detta tar ju en del av ram kapaciteten.

Är det möjligt att ladda ner ett program som "stänger av ALLT" utom 1 process, i mitt fall 3d studio max?

Tacksam för svar.
Citera
2013-12-16, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KingKrule
Jag studerar 3d design och använder mig mycket av 3ds Max som är ett 3d skapa/behandla program.

Ofta behöver jag rendera scenen (ofta med kvalitén på max) och trots att jag har 16 gb ram, bra processor etc så tar detta väldigt långt tid.

Jag kan se att ramen jobbar till 100% under renderingen.

Under renderingen har jag stängt av alla onödiga program, men inte allt, datorn är fortfarande ansluten till Internet, uppdateringar körs i bakgrunden, Windows är igång osv. Allt detta tar ju en del av ram kapaciteten.

Är det möjligt att ladda ner ett program som "stänger av ALLT" utom 1 process, i mitt fall 3d studio max?

Tacksam för svar.
jag skulle inte tro att det är så lyckat att döda allt utom 3ds max. jag tror det blir mer problem än det är värt, speciellt när dessa processer förmodligen inte använder något aktivt ramminne medan du renderar. dessutom är det väl rimligtvis processorn som är flaskhalsen och inte ramminnet?

det du kan testa är att högerklicka på processen för 3ds max och ange prioriteten till "realtid". då kommer windows lägga alla resurser som finns dit.
Citera
2013-12-16, 13:10
Medlem
WJC123s avatar
Det är ett flertal processer som måste vara i gång så länge du kör Windows. svchost, explorer, winlogon etc. Men du kan ju pröva att döda dem som går med aktivitetshanteraren, det är väl alltid några som inte behövs?
Citera
2013-12-18, 06:25
Medlem
har du nagot i installningarna background rendering? klicka av detta
Citera
2013-12-18, 06:35
Medlem
du kan sakert kora med 8gb i ram och datorn skulle presterat det samma. det ar datorns cpu och videokort som arbetar
Citera
2013-12-19, 00:24
Medlem
KingKrules avatar
Tack för tips. Jag ska prioritera processen. Visste ej att
det gick att göra. Ska också kolla bakgrund rendering.

Under renderingen så visar min ram/cpu mätare ram 100% och processor 20-30% men vet ju inte hur korrekt detta är.

Vad jag va ute efter i tråden är om det finns folk som använder sig av program som kramar ur all ram och cpu kapacitet till 1 process. Alltså om det är möjligt att tillfälligt stänga alla andra processer såsom windows osv.

Men Windows måste antagligen vara igång för att 3ds max ska kunna fungera öht.. men man kanske kunde ha Windows igång fast endast de filer/processer från windows som krävs för att hålla igång 3ds max
Citera
2013-12-19, 08:01
Medlem
innan du kor rendering sa kolla i windows task manager hur mycket ram och cpu som anvands for att halla igang windows.
nar du kor rendering sa kor en check till. att du har maximalt anvandning av ram later konstigt.
en dator funkar som bast nar den ar ganska nystartad.
hur kor du rendering. klickar du eller det gar vart eftersom som du jobbar? haller inte pa med samma typ av arbete men liknande.
har du tillgang till 2 datorer sa kan du kora allt ifran natverk. men da maste du dela upp arbetet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in