2013-12-16, 00:47
Medlem
Ja, den frågan har ställts massor av gånger, men min fråga är mer invecklat som jag ej kan hitta svar på.

Jag kommer köpa ett kök från Ikea som kommer kosta 30-40 k ungefär och då räknar jag med vitvaror.

Mina frågor nu är, tycker ni man bör renovera allt själv (Ja om man kan)?
En elektriker lär behövas och de har jag löst med en kompis som kan fixa allt, men kommer försäkringen täcka ? ( Han har alla behörigheter )
Mitt problem är att jag måste nog hyra in en VVS och vad kan de kosta ? Och vilket sorts arbete gör han egentligen ? ( Dum fråga ) Men kan man inte bara dra tillbaka alla slangar osv som de var innan utan att behöva en VVS.

Tack i förhand!
Citera
2013-12-16, 01:03
Medlem
EvilGuys avatar
Om 30-40k är inkl. allt (stommar, luckor, bänkskivor, blandare, hoar, ugn/häll/micro/kyl/frys/diskmaskin etc.) har jag svårt att se att det är någon kvalité i det du köper. Vill man komma billigt undan (dock aningen mer än 30k..) så brukar det finns utställningskök att köpa för långt under nypriset.

Rent spontant tror jag att det är svårt att komma under 100k för ett vettigt kök om man räknar in allting inkl. nytt golv och tapetserade/målade väggar.
Citera
2013-12-16, 01:32
Medlem
christerys avatar
Ett litet kök går på en 70kkr om du fixar lite själv åxå (riva, golv, tak, tapeter, målning osv). Men the sky is the limit. Kan kosta hur mycket som helst..
Citera
2013-12-16, 01:47
Medlem
Spackelackans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Ett litet kök går på en 70kkr om du fixar lite själv åxå (riva, golv, tak, tapeter, målning osv). Men the sky is the limit. Kan kosta hur mycket som helst..
Det ska gudarna veta! Bara köket i min övernattningslägenhet gick lös på runt 100000:- , och köket hemma i huset har jag säkerligen plöjt ned 300000:- i vid det här laget.
Citera
2013-12-16, 01:56
Medlem
sluggerbanans avatar
Min bänkskiva gick på 125' men då är den från italien. Lackade dörrar, lite beslag etc vettefan om 300' räckte, har inte fått slutfaktura än.
Citera
2013-12-16, 03:00
Medlem
revodnebs avatar
Jag kan tänka mig 30-40K för köket, dvs stommar och luckor. Sen ska du ha maskiner, säg spis, ugn, micro, kyl, frys, diskmaskin osv. Här hänger en stor del på vad du väljer, ponera du vill ha Miele runt om - räkna med 100K bara för maskinerna (om det räcker). Kan du tänka dig något billigare så minst lika mycket som själva köket kostar. Sen om du ska ha hantverkare, då blir det dyrt. Ska det gamla köket tas ut så räkna en kostnad för det. Sen en kostnad för att sätta in det nya. Måleri, ska något målas (taket exempelvis, tapeter kanske). Ska du ha golvvärme, gjuta in slingor, elektriker etc etc. Jag tror nog du kan räkna minst 200K om du tar det vitt.

Kan du göra det mesta själv, kanske en 100-150K (med billiga maskiner)? Beroende på hur stort det är.

Polacker är ju också ett alternativ - du står för att allt går rätt till.
Citera
2013-12-16, 03:52
Medlem
Nu tänkte jag detta kök http://www.ikea.com/se/sv/catalog/ca...20134_nkro04a/

Och då tog jag alla vitvaror från Ikea osv, därför fick jag de till 30-40 k när jag snabb räkna! Så vad har jag missat egentligen ? Vad är de ni räknar på som jag missat ?

Nu är redan golvet snyggt och fint men vägarna ska målas om och har tänkt lägga på kitchenboard (Lika snyggt kan jag tycka) istället för kakel för att få ner priset.
Senast redigerad av adde13 2013-12-16 kl. 04:02.
Citera
2013-12-17, 01:11
Medlem
EvilGuys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adde13
Nu tänkte jag detta kök http://www.ikea.com/se/sv/catalog/ca...20134_nkro04a/

Och då tog jag alla vitvaror från Ikea osv, därför fick jag de till 30-40 k när jag snabb räkna! Så vad har jag missat egentligen ? Vad är de ni räknar på som jag missat ?

Nu är redan golvet snyggt och fint men vägarna ska målas om och har tänkt lägga på kitchenboard (Lika snyggt kan jag tycka) istället för kakel för att få ner priset.

Det där köket ser nästan mer ut som en kokvrå än ett kök tycker jag. Men lagar du sällan eller aldrig mat hemma utan mest kör hämtmat och helfabrikat, och aldrig äter mer än två-tre stycken, så funkar det nog. Kostar det 30-40k i inköp kan du räkna med bortåt det dubbla innan det är på plats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in