Citat:
Ursprungligen postat av
Spackelackan
Och finansieringen? Skall PEAB och gänget stå för notan, eller skall staten stå för fiolerna? Utbildad arbetskraft och material är ju inte gratis.
Det fattar du väl själv att PEAB och resten skulle tjäna på det precis som man tjänar på att alla andra byggen man står för. Inget byggbolag bygger för att inkassera förluster.
Citat:
Även om vissa arbeten säkerligen skulle kunna utföras av fas-3:are, så krävs det ändå rejäla mängder av utbildad arbetskraft för en sådan satsning.
De skulle bygga sin egen framtid precis som människor gjorde i San Francsico under guldrushen. Visst, många föll i diket men hur ska Sverige annars gå till väga? Socbidrag resten av livet? I mitt scenario har i alla fall tre generationer en framtid. Vad är Löfvens och Reinfeldts scenario? Mitt är beprövat historiskt men det är ett bortglömt scenario eftersom mänskligheten är apatisk idag.
Citat:
Hur skall det sedan fås ekonomi i staden? Vad skall folk arbeta med när den väl är redo för inflytt?
Man får börja från början, inga genvägar. Människor hjälps åt för allas bästa. Det här är ju inget nytt tänk. Det är så nästan allt en gång i tiden börjat. Alla "civilisationer", på gott och ont. Det finns idag ingen återvändo eftersom den "demokratiska" mänskligheten kräver sitt.
Citat:
Sedan är det det där med miljön. Hur skulle den påverkas? Vad sker med vattentäkter och avfallshantering? Hur påverkas närmiljön, flora och fauna? Kulturvärden?
Sverige har garanterat plats för en femte storstad. Skulle staden ligga mellan Vänern och Vättern så skulle smarta hjärnor lösa det problemet. Jag vet, jag hatar det jag skriver, men det är sant.
Citat:
Visst låter det sig göras som historien utvisat, men har svenska staten råd med en sådan satsning?
Den har ju fullt upp med att betala för annat.
Det finns inget annat svar. Det är mitt scenario eller medborgarlön som det diskuteras i Schweiz. Det är ett paradigmskifte i vilket fall som helst. Ju längre man skjuter på dagens problem ju värre kommer det bli. En ny stad som Uppsala eller medborgarlön, annars havererar Sverige inom fem år. Det kommer att göra jävligt ont.
Citat:
Där har borgmästarn några fler saker än endast stadsnamnet att tänka på
Jag kom på namnet just nu. ÅÄÖ. Staden ÅÄÖ, det är så svenskt det kan bli.