Flashback bygger pepparkakshus!
  • 2
  • 3
2013-12-17, 00:07
Medlem
TopC4Ts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deriverbar
Oavsett om man ser fostret som en människa eller ej så har människor normalt inte rätt att kräva tillträde till andra människors kroppar, även om deras liv hänger på det.

Menar du att en njursjuk person ska ha rätt att kräva att du donerar en av dina njurar till honom, eller att en person som behöver benmärgstransplantationer för att överleva sin cancerbehandling kan kräva att du ska ställa upp på 9 månader av smärtsamma benmärgstransplantationer utan ersättning och mot din vilja?

Varför ska foster ha rättigheter inga andra människor har? Varför ska människor som haft oturen att födas som potentiella värdar för foster förlora sina mänskliga rättigheter för att deras livmoder invarderas?

Fostret ska ha den rättigheten för att modern (och fadern) bestämde sig för att sätta den till livet.

Fan. Öka föräldrapenningen utav bara den så inga kvinnor behöver hamna i fattigdom. Men kan vi då vara stenhårda med principen att liv går först? Det är en människa och den kommer att bli en fullt medveteb individ som dig själv. Hur var det nu med alla människors lika värde? Jag tror bestämt att jag använder mig av det trumfkortet. Alla människors lika värde (till att åtminstone få en chans)
Citera
2013-12-17, 01:01
Medlem
Aegishjalmrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deriverbar
Trådstarten handlar inte om att någon ska tycka synd om någon annan, det handlar om att försöka sätta sig in i (uppleva och förstå) hur det kan kännas att vara ofrivilligt gravid. Något du trots att du postar i tråden uppenbarligen inte har försökt.

Eftersom jag är man blir det problematiskt, men har man gjort barn får man väl ta sitt ansvar, men det senare begreppet tycks ha upphört i dagens samhälle där bara rättigheter tydligen ska finnas.
Citera
2013-12-20, 22:03
Medlem
Självklart ska man ta och få bestämma om man vill föda ett barn eller inte. Kanske inte att man ska ge upp ett barn för att man vill ha kvar sin perfekta mage eller för att några vänner inte bryr sig om en nog för att stanna med än även genom en graviditet (samma med partner) men istället för om man har sådana omständigheter som inte kommer sluta bra för varken barnet eller dig själv.

Vissa säger att man borde föda barnet trots att man inte känner säg redo. Men va fan har du för rätt att säga det? Speciellt er män. Tänk dig om du var i en situation där du plötsligt fått nyheten att om 9 månader kommer du behöva gå igenom en otroligt smärtsam procedur för att föda ett barn som du inte har en aning om hur du ska ta hand om. Du vet inte hur du ska göra eller vad du ska göra, bara att du nu ska föda ett barn. Detta gäller mestadels inte för äldre, men för de som är runt 16 betyder det här att deras liv blir förändrade, och ibland för det sämre. De förlorar sin egen barndom genom att ge någon annan ett liv. Ett liv som förmodligen kommer bli fyllt av en ytterst olycklig mamma. Och vi vet alla hur man behöver stöd från föräldrar under sin uppväxt.

De som är fattiga eller helt enkelt har andra problem kommer bara ge barnet ett jobbigt liv. Om man känner att man har styrkan och ekonomin att klara av ett barn, fine. Men om man inte har det har man bara gett ett barn ett jobbigt liv som om den har tur kommer bli bättre på något sätt. Trots det är det ju ändå barndomen som formar barnet. Jag tycker självklart att alla förtjänar ett liv, men förtjänar vi kvinnor att våra liv ska bli borttagna ifrån oss i förtid? Att vi bara ska acceptera att i en omöjlig situation ska vi ha ett barn bara för att annars sägs vi ha begått ett mord? Ett mord på ett outvecklat barn? I så fall kan man ju ifrågasätta ett döda djur eller något, för det är ju också att slösa liv, eller hur?

Trots allt jag sagt tycker jag att man ska ta och sluta använda abort som ett preventivmedel. Abort är inte som en tillbaka knapp, utan ska istället vara för de som absolut inte är i det tillståndet där att undvika abort ens är möjligt för ens liv.
Citera
2013-12-20, 23:34
Medlem
aborträtten behövs, men den kan behöva sänkas. det är skillnad på att plocka bort en cellklump och att mörda en bebis. ofrivilliga mammor förtjänar samhällets sympati, liksom ofrivilliga pappor. det är synd om båda och det är även synd om aborterade bebisar.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in