Citat:
Ursprungligen postat av
Deriverbar
Oavsett om man ser fostret som en människa eller ej så har människor normalt inte rätt att kräva tillträde till andra människors kroppar, även om deras liv hänger på det.
Menar du att en njursjuk person ska ha rätt att kräva att du donerar en av dina njurar till honom, eller att en person som behöver benmärgstransplantationer för att överleva sin cancerbehandling kan kräva att du ska ställa upp på 9 månader av smärtsamma benmärgstransplantationer utan ersättning och mot din vilja?
Varför ska foster ha rättigheter inga andra människor har? Varför ska människor som haft oturen att födas som potentiella värdar för foster förlora sina mänskliga rättigheter för att deras livmoder invarderas?
Fostret ska ha den rättigheten för att modern (och fadern) bestämde sig för att sätta den till livet.
Fan. Öka föräldrapenningen utav bara den så inga kvinnor behöver hamna i fattigdom. Men kan vi då vara stenhårda med principen att liv går först? Det är en människa och den kommer att bli en fullt medveteb individ som dig själv. Hur var det nu med alla människors lika värde? Jag tror bestämt att jag använder mig av det trumfkortet. Alla människors lika värde (till att åtminstone få en chans)