Knall och salut!

Ja, det var
Fredrik Mauritz Vetterlund (1865-1960) jag var ute efter! Snyggt jobbat, Blot-Sven och Eremiten! Visserligen är det bara den ene av er som får ordna nästa rond, men äran har ni sannerligen delat ...
Efter de svårigheter jag tidigare haft att ordna den här tävlingen gjorde jag upp en lista med lagom bortglömda poeter att ha till hands, om nya tillfällen skulle yppas. Dikten om Halland - som överraskande nog

heter
Halland - finns i Sten Selanders bok
Det levande landskapet i Sverige från 1955 (ett superbt verk, förresten), och jag tänkte att den kunde komma till användning.
Men jag ville ha prov på minst en dikt till, och i antologier från det senaste halvseklet är det inte mödan värt att leta efter Vetterlund-poesi. Så hittade jag av en slump på biblioteket antologin
Levande svensk dikt från fem sekel, sjätte upplagan från 1952. Där hade karln i nåder tillåtits få in tre dikter -
Pilgrim, Fantasier vid kartan (citat 2) samt
Halland. Lustigt nog hette antologiredaktören Sten Selander ...
Artikeln om Vetterlund i Ugglan tyder inte på någon högre uppskattning för hans skaldskap, men trots det presenteras han i de mest hovsamma formuleringar. En verklig konst, det också ... Kolla här.
http://runeberg.org/nfcl/0088.html
Sedan är det Eremitens tur igen.