Det rör sig om en författarinna som på sin tid var en känd stockholmsprofil, av det slag som blir utpekat på stan, med hån eller ej. Stundom uppträdde hon även själv med högläsning av sina alster; här ett ögonvittne:
Citat:
Hon brukade uppträda på gamla "Hundraelvan", Regeringsgatan 111 alltså. Jag och min bror var bara tonåringar då, och vi gick ofta dit för att höra [X]. Hon var enormt populär, det var alltid fullsatt när hon uppträdde. Jag minns henne så väl, hon var liten och spröd som en fågel, svårt handikappad och puckelryggig, alltid klädd i svart. Hon gjorde ingenting särskilt på scenen, hon bara stod där rakt upp och ned och läste sina dårdikter, och hon var alltid fullkomligt gravallvarlig fastän publiken vred sig av skratt. Hon brukade vara tvungen att ta en paus mellan varje versrad och vänta tills alla skrattat färdigt så att hon kunde göra sig hörd. Hon syntes ofta ute på gatorna här i Vasastan också. Vi brukade alltid knuffa på varandra och säga: "Titta, där går [X]!" Man la alltid märke till henne, hon såg ju så speciell ut.
Bland hennes sångtexter märks
Lördagsvalsen,
Avestaforsens brus och
Livet i finnskogarna. Hon skrev även berättelser och kåserier på stockholmsslang; ett av dessa kan numera återfinnas online i anledning av Linnéjubileet. Namnet, åtminstone pseudonymen, skall nu inskrivas på vågrätt 1 i inlägg #1625.