Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2013-12-14, 13:52
Medlem
Hej_tjos avatar
Jag och min mor har bjudit över släkten på middag, vi blir 4-6 personer.

Det vi tänkte var att göra köttsoppa som serveras med gott bröd och ost, men jag själv har aldrig gjort just köttsoppa. Detta blir första gången för mig, självklart har min mor gjort köttsoppa. Men jag vill bara vara säker på att allt blir rätt och gott.

Så jag behöver eran hjälp för att få fram den godaste köttsoppan

Det som är inhandlat är följande
800g Högrev
4st stora Morötter
1st Purjolök
1st Palsternacka
2st Gula lökar
Köttbuljong (I burk)
Lagerblad
Vitpepparkorn
Och ett antal potatisar

Vad ska man tänka på? Någon som har ett bra recept?
Senast redigerad av Hej_tjo 2013-12-14 kl. 13:54.
Citera
2013-12-14, 14:02
Medlem
Ratis avatar
Byt ut högreven mot älg eller ren. Då först kan vi börja tala om köttsoppa.
Citera
2013-12-14, 14:08
Medlem
Hej_tjos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rati
Byt ut högreven mot älg eller ren. Då först kan vi börja tala om köttsoppa.

Om man enbart har tillgång till högrev, har du något tips eller dylikt?
Citera
2013-12-14, 14:14
Medlem
Spackelackans avatar
Du har det mesta till en fin soppa, dock så skulle jag lägga till litet rotselleri. Inget nödvändigt dock.

Ansa köttet fritt från senor och hinnor.

Tärna ingredienserna i cm stora tärningar.

Fräs grönsakerna i grytan några minuter.

Häll på vätskan.

Lägg i köttet och kryddorna.

Koka till dess att köttet är mört och späd med mer vätska om det börjar att bli för torrt.

Smaka av med salt och vitpeppar.

Servera med klimp för extra vuxenpoäng
Citera
2013-12-14, 14:17
Medlem
Ratis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hej_tjo
Om man enbart har tillgång till högrev, har du något tips eller dylikt?

Dom ingredienserna du har räcker ju gott och väl till en standard köttsoppa.
Och klimp, som är suveränt gott till köttsoppa. Servera med hemmagjort knäckebröd med ost om du vill lyxa till det.
Citera
2013-12-14, 14:20
Medlem
Spackelackans avatar
http://www.kokaihop.se/recept/klimp-till-soppa

Här är ett enkelt recept på klimp om du skulle vilja testa. Enligt mig ett måste till köttsoppa
Citera
2013-12-14, 14:24
Medlem
Ratis avatar
Ta bort. Felaktigt inlägg.
Senast redigerad av Rati 2013-12-14 kl. 14:30.
Citera
2013-12-14, 15:14
Medlem
Mer kött!!! 800g är för lite. Soppan ser nice ut dock. Se även till att köpa ett par ostar att välja mellan, en stark och en mildare kanske. Och nått lantligt bröd från ett bageri.
Citera
2013-12-14, 16:47
Medlem
Hej_tjos avatar
Blev helt ok, kanske skulle satt i potatisen lite senare! För den blev nästan sönder kokad, men annars blev det gott

Denna tråd kan väl leva kvar, om det finns någon fler som vill ha tips om just köttsoppa.
Citera
2013-12-14, 17:19
Medlem
dePauls avatar
Det är gott att blanda olika styckningsdetaljer. T ex funkar högrev och oxbringa, liksom oxsvans. Den senare tar dock försvarligt lång tid att koka, varför den med fördel tillreds separat och i förväg. Häll för guds skulle inte bort buljongen dock! Denna kommer att vara bas för den slutgiltiga soppan.

En stor gul lök skuren i bitar får gärna gå i soppan redan från början. Den plockas bort i slutet. Soppar får en mer sammansatt och något syrlig anstrykning. För att kompensera för det något syrliga så är det kanon att lägga i en och annan sked muscovadosocker eller farinsocker. Det ger dessutom soppan aningen djupare färg.

I stället för klimp så föredrar undertecknad Spätzle lagade på lättvispade äggvitor, mannagryn, salt, vitpeppar, finhackad persilja, citronzest, nyriven muskotnöt och en nypa socker.

Potatis kan men behöver inte finnas i köttsoppan. Vill man liksom ha både och så kan man skära potatisen i bitar för att på slutet ta ut dem igen och använda till annat. Det ger soppan ytterligare ett smaktillskott.

Köttsoppan tjänar på att toppas med färsk persilja och liksom Spackelackan så vill jag gärna ha rotselleri i min variant. Stjälkselleri ger inte samma effekt.

Köttet putsas från hinnor, muskelsäckar och senor men fettet bör vara kvar. Det finns två metoder att koka köttet. Den ena går ut på att fräsa köttärningarna först för att sedan hälla på vätska. Den andra förespråkar att koka köttet utan att fräsa det först. Jag föredrar denna senare metod. Det gäller att testa sig fram på den här punkten.

För de lyckliga som har köpt Maggi flytande soppkrydda så är det aldrig fel att skvätta i några skedar på slutet . Det gäller dock att vara försiktig Maggi har en förmåga att ta över smaken helt om man tillsätter för mycket.

~Paul~
Citera
2013-12-14, 17:46
Medlem
JerryCottons avatar
Tycker att oxsvans nästan är ett måste att ha i köttsoppa för den rätta smaken.
Kryddar min soppa med libbsticka men man får vara försiktig så att den inte tar över smakmässigt. Libbsticka används som smaksättare i bl.a. buljong och kallas för "Maggikryddan" i många länder.
Sedan är det ju aldrig fel med en ostmacka till, vällagrad präst om katten själv får välja.
Senast redigerad av JerryCotton 2013-12-14 kl. 17:51.
Citera
2013-12-14, 18:31
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
vällagrad präst om katten själv får välja.
Det var ju en del missionärspräster (framför allt engelska sådana) som blev uppätna i Afrika av lejon på sin tid .

Huruvida de var vällagrade eller ej är en annan fråga . Förmodligen ja, med tanke på deras sherry-/vinkonsumtion .

Hur som helst. En god macka är aldrig fel. Sedan kan det handla om hårt bröd eller traditionellt. Själv gillar jag det tyska kumminbrödet men skulle inte tacka nej till en bit kavring eller vörtbröd heller . Av tradition bör en sådan macka vara toppad med ost, precis som du skriver. Att endast välja en sort är omöjligt. Själv är jag lite svag för rökt ost.

~Paul~
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in