Det är gott att blanda olika styckningsdetaljer. T ex funkar högrev och oxbringa, liksom oxsvans. Den senare tar dock försvarligt lång tid att koka, varför den med fördel tillreds separat och i förväg. Häll för guds skulle inte bort buljongen dock! Denna kommer att vara bas för den slutgiltiga soppan.
En stor gul lök skuren i bitar får gärna gå i soppan redan från början. Den plockas bort i slutet. Soppar får en mer sammansatt och något syrlig anstrykning. För att kompensera för det något syrliga så är det kanon att lägga i en och annan sked muscovadosocker eller farinsocker. Det ger dessutom soppan aningen djupare färg.
I stället för klimp så föredrar undertecknad Spätzle lagade på lättvispade äggvitor, mannagryn, salt, vitpeppar, finhackad persilja, citronzest, nyriven muskotnöt och en nypa socker.
Potatis kan men behöver inte finnas i köttsoppan. Vill man liksom ha både och så kan man skära potatisen i bitar för att på slutet ta ut dem igen och använda till annat. Det ger soppan ytterligare ett smaktillskott.
Köttsoppan tjänar på att toppas med färsk persilja och liksom
Spackelackan så vill jag gärna ha rotselleri i min variant. Stjälkselleri ger inte samma effekt.
Köttet putsas från hinnor, muskelsäckar och senor men fettet bör vara kvar. Det finns två metoder att koka köttet. Den ena går ut på att fräsa köttärningarna först för att sedan hälla på vätska. Den andra förespråkar att koka köttet utan att fräsa det först. Jag föredrar denna senare metod. Det gäller att testa sig fram på den här punkten.
För de lyckliga som har köpt
Maggi flytande soppkrydda så är det aldrig fel att skvätta i några skedar på slutet

. Det gäller dock att vara försiktig Maggi har en förmåga att ta över smaken helt om man tillsätter för mycket.
~Paul~