Citat:
Ursprungligen postat av
WardenMcClusky
Hur långt kan man komma med 10 miljoner? Och vad kostar saker å ting?
Om du skulle göra en slags bedömning av vad som kostar mest vore det schysst.
Jag kan tänka mig att filmfotografen/erna och kända skådespelare kostar mest, eller?
Du kommer jäkligt långt med 10 miljoner om man är bra på att vända och vrida på stålarna. Nästan en "Äta sova dö". Debutfilmer kan kosta runt 10 miljoner. Har för mig att "Jalla Jalla" kostade 10. Så en hel konventionell långfilm skulle man kunna få till för 10 miljoner. Du kanske inte väljer den värsta filmkameran som kostar 120000:- (om man hyr i 20 dagar) bara för kamerahuset. Du kanske väljer en enklare kamera. Kanske t.om en DSLR som folk har liggandes hemma nuförtiden. Du hyr bara till lite prylar som gör den mer filmvänlig. Monitorer, stativ, axelrigg osv. Ljud och ljus behövs också samt folk som kan hantera den utrustningen. Om man kör med en billigare kamera så kan nog ljus bli dyrast. En billig kamera behöver inte mindre ljus. Vad det kostar och hur mycket utrustning som behövs beror på vad för slags inspelningsplatser som krävs. Du kanske klarar dig med en 18 kubikare för 1000:-/dag fullproppad med lampsaker som kostar 15000:-/dag. Du behöver inte ens en c-chaffis.
Sen kanske du får låna en location, och behöver bara en location, mot en symbolisk summa pengar. Det vore hur najs som helst. 1000:- spänn för att få filma i grannens sommarhus...
Mer kostnader är det svårt att sia om utan att jag läst ett manus. Du kan kolla på
Teaterförbundets avtal för att få en uppfattning av hur lönenivåerna är för filminspelning.