2013-12-14, 11:27
Medlem
Jo det är så att jag har ätit en hel del chips nu precis sen när jag skulle lägga tillbaka chipsen så stog det att det innehåll jordnötsolja eller ja att dem typ hade blivit doppade i det. Jag är nötallergiker och jag undrar ifall jordnötsolja kan ge en reaktion eller är det inte samma sak som en vanlig jordnöt?

Hoppas ni förstod vad jag menar och ifall jag inte får en reaktion mot jordnötsolja tror ni jag kan äta vanliga jordnötter då eller att man inte har så allvarlig allergi isf?
Citera
2013-12-14, 11:45
Medlem
Overkokt.Blomkals avatar
Jordnöts- och nötallergi är olika saker.
Citera
2013-12-14, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Overkokt.Blomkal
Jordnöts- och nötallergi är olika saker.

Va? Så man äta tex vanliga nötter men inte jordnötter? Men jag menar är det samma saker i jordnötsolja som i vanliga nötter alltså kan man få en allergisk reaktion?
Citera
2013-12-14, 11:53
Medlem
Overkokt.Blomkals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av felleboi
Va? Så man äta tex vanliga nötter men inte jordnötter? Men jag menar är det samma saker i jordnötsolja som i vanliga nötter alltså kan man få en allergisk reaktion?
Jordnöt är, trots namnet, inte en nöt utan baljväxt/ärta. http://www.medeca.se/allergi/jordnoetsallergi

Är man jordnötsallergier får man reaktion av vad du åt, vilket du inte kommer att få, såvida du inte även är jordnötsallergiker.
Citera
2013-12-14, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Overkokt.Blomkal
Jordnöt är, trots namnet, inte en nöt utan baljväxt/ärta. http://www.medeca.se/allergi/jordnoetsallergi

Är man jordnötsallergier får man reaktion av vad du åt, vilket du inte kommer att få, såvida du inte även är jordnötsallergiker.

Ok så alltså ifall man är jordnötsallergiker så skulle man få en reaktion av jordnötsolja?
Citera
2013-12-14, 14:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av felleboi
Ok så alltså ifall man är jordnötsallergiker så skulle man få en reaktion av jordnötsolja?
På samma sida som länkades till kan du läsa att jordnötsolja inte orsakar allergi:

Kliniska studier visar att personer med jordnötsallergi klarar av finraffinerad jordnötsolja. Det beror på att raffineringsprocessen tar bort alla proteiner och oljan i sig utlöser inte IgE-antikroppar. Däremot kan sämre raffinerade oljor (så som kallpressade oljor) innehålla tillräckligt med proteiner för att orsaka en reaktion och de bör undvikas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in